۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
این غذاها دشمن کبد هستند

برخی غذاها تاثیر مخربی بر روی کبد دارد و افراد را در معرض بیماری‌هایی نظیر کبد چرب و زخم‌های کبدی قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کبد، عضوی مهم در سلامت بدن است که مواد سمی را از جریان خون پاک کرده و برای بدن مانند یک فیلتر عمل می‌کند. این عضو حیاتی ویتامین‌ها ومواد معدنی را در بدن ذخیره کرده و در هنگام نیاز قندهای ذخیره شده را به انرژی تبدیل می‌کند. در واقع غذاهای بسیاری وجود دارند که سلامت کبد را تامین کرده و با برخورداری از فیبر زیاد، باعث می‌شوند کبد بهترین عملکرد خود را داشته باشد.اما در مقابل غذاهایی نیز وجود دارند که عملکرد کبد را با سختی مواجه کرده و دشمن کبد هستند. در اینجا شما را با برخی مواد غذایی که بیشترین آسیب را به کبد وارد می کنند آشنا می‌کنیم:

نمک زیاد، عامل ابتلا به زخم‌های کبد

طبق بررسی‌ها مصرف نمک زیاد منجر به "فیبروز سیستیک" می‌شود که مرحله آغازین زخم کبد است. بر اثر این بیماری متابولیکی، ترشحات در بخش‌هایی از بدن شامل ریه، لوزالعمده، کبد، روده و دستگاه تناسلی سفت و چسبنده می‌شوند. همچنین مصرف بیش از حد نمک، فشار خون افراد را افزایش داده و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در پی دارد. بنابراین توصیه می‌شود به منظور کاهش نمک مصرفی، افراد از آوردن نمکدان سر سفره اجتناب کرده و به جای مصرف غذاهای فراوری شده، سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهند. اما موضوع مهم اینکه به غیر از مصرف زیاد نمک، غذاهای بسیار تند نیز باعث آسیب کبد و  مشکلات گوارشی می‌شود.

غذاهای چرب، عملکر کبد را با سختی مواجه می‌کنند

جالب است بدانید غذاهایی نظیر سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر که سرشار از چربی‌های اشباع هستند عملکرد کبد را با سختی مواجه کرده و در نتیجه با گذشت زمان، التهابات کبدی بروز کرده و زخم‌هایی بر روی این عضو مهم ایجاد می‌شود که از آن با نام "سیروز کبدی" یاد می‌شود. از آنجا که این نوع غذاها دارای مقادیر زیادی کالری و گلیسیرید هستند، به راحتی به کبد آسیب می‌رسانند. بنابراین به منظور داشتن کبد سالم توصیه می‌شود افراد مصرف غذاهای چرب مانند گوشت‌های پرچرب، سس مایونز و سوسیس را کاهش دهند. همچنین چیپس، خوراکی‌های بسته بندی و اسنک سرشار از قند و نمک و چربی بوده و برای سلامت کبد مضر هستند. بنابراین پیشنهاد می‌شود افراد مصرف اینگونه اسنک‌ها را به حداقل رسانده و آن ها را با مقداری آجیل و میوه خشک جایگزین کنند.

قند و شکر، شما را در معرض کبد چرب قرار می‌دهد

یکی از مواد غذایی که تاثیرات مخربی روی کبد دارد، قند و شکر است. زیرا در واقع بخشی از عملکرد کبد، تبدیل قند به چربی است. بنابراین چنانچه افراد در مصرف قند و شکر زیاده روی کنند، کبد آن‌ها چربی زیادی تولید کرده و در مدت طولانی، فرد را در معرض بیماری‌های کبد چرب قرار می‌دهد. همچنین مصرف نوشیدنی‌های شیرین، آب نبات، دسرهای شیرین و سایر مواد شیرین دیگر که با استفاده از شکر فرآوری شده‌اند برای سلامت کبد خطرناک بوده و سلامت آن را به خطر می‌اندازند که در نهایت ممکن است باعث ابتلا به برخی بیماری‌های کبدی نظیر فیبروز شوند .

کد خبر 363337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.