خبرهای خوش و ناخوش از بودجه ۹۸ اصفهان

پس از ماه‌ها بحث و بررسی و آغاز فرآیند بودجه‌ریزی از ۱۵ تیرماه امسال تاکنون، سرانجام تبصره‌های پیشنهادی ارقام کلان و ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در جلسه هیئت دولت تصویب و به خانه ملت ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با رونمایی از لایحه بودجه ۹۸ می‌توان ارقام مهم این لایحه را با قانون بودجه سال ۹۷ مقایسه کرد. ارقام قانون بودجه سال ۹۷ نشان می‌دهد، رقم کلی بودجه (سقف بودجه) معادل ۱۲۲۲ هزار میلیارد تومان بوده و با رشدی ۳۹.۳ درصدی در لایحه بودجه سال ۹۸ به ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این گزارش سهم استان درآمدزایی همچون اصفهان از خوان گسترده بودجه ۹۸ و اینکه بودجه سال آینده این استان افزایش می‌یابد یا کاهش تخصیص اعتبارات دارد، مورد بررسی قرار می گیرد.

ارقام لایحه بودجه ۹۸

بودجه سال ۹۸ در شرایطی تدوین‌شده است که پس از دو و نیم سال ، دوباره تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران بازگشته است و به‌طورقطع بخشی از درآمدهای بودجه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هرچند به اعتقاد مسئولان، دولت باوجود تمام مشکلات و کمبودها حمایت از معیشت مردم، تولید و اشتغال را جزو اهداف اصلی خود قرار داده است. به‌طوری‌که محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهوری اعلام می‌کند؛ به دلیل کاهش فشار تحریم‌ها به مردم، تلاش برای تأمین کالاهای اساسی و توجه به تولید و اشتغال از ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده دولت است. اما با نگاهی به لایحه بودجه سال ۹۸ مشخص می‌شود که این بودجه تفاوت‌هایی با لوایح گذشته دارد.

در این میان موضوع قابل‌تأمل در لایحه بودجه ۹۸، ارقام این لایحه است که بر اساس آن جمع کل درآمدهای اختصاصی استان‌ها بالغ‌بر ۱۶ هزار میلیارد ریال است. حال با توجه به اینکه استان‌های تهران، اصفهان و فارس به ترتیب بالاترین درآمد اختصاصی را در کشور دارند، سؤال این است که بودجه اختصاص‌یافته به استان درآمدزایی همچون اصفهان تا چه میزان است و درخواست‌هایی که نمایندگان مردم این استان را مجبور به استعفا کرد، در این بودجه محقق شده است یا نه؟

هرچند مقدس زاده معاون عمرانی استانداری اصفهان معتقد است: هنوز بودجه در مجلس بوده و هیچ‌چیز نهایی نشده است، حتی عددها و رقم‌هایی که اعلام می‌شود نیز نهایی نیست. اما برخی از نمایندگان این استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با ارائه جزئیاتی از بودجه تخصیص‌یافته به اصفهان برای سال ۹۸، حرف‌های تازه و متفاوتی دارند که در ادامه به آن اشاره شده است.

استعفای نمایندگان اصفهان به هدف رسید

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استعفا به هدف خودش رسید، گفت: استعفا به این دلیل انجام گرفت که مشکلات اصفهان نادیده گرفته شده بود، کاملاً واضح است نیازهای مردم اصفهان نیازهای خارق‌العاده‌ای نبود که کسی متوجه آن نشود. تأمین آن را کسی نفهمد. خوشبختانه همه مسئولان از دلایل این کار مطلع شدند و سپاس‌گزاریم از تمام افرادی که در این راستا ما را حمایت کردند.

این عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس اظهار کرد: تا این زمان در مورد پس گرفتن استعفا تصمیمی نگرفته‌ایم، فعلا اهداف ما محقق شده و اگر این اهداف و خواسته‌ها در بودجه نهایی نیز موردتوجه قرار گیرد، استعفا را پس می‌گیریم.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین هدف از این استعفا، مسئله آب استان بود البته راه‌حل‌هایی همچون انتقال آب از خلیج‌فارس برای آب شرب، انتقال صنایع آب‌بر از استان، مهاجرت مردم از اصفهان و صرفه‌جویی در مصرف آب برای این حل این معضل ارائه شده که هیچ‌کدام آن‌ها قابلیت ‌اجرا ندارد.

این نماینده مجلس توضیح داد: اگر از بهشت‌آباد نمی‌توان نیاز استان را تأمین کرد باید از هرجایی که می‌شود آن را تهیه کرد، آنچه می‌توان برای حل این مسئله انجام داد در وهله اول در نظر گرفتن این موضوع است که مسئله اصفهان فقط مختص این استان نیست و نباید این موضوع را استانی دید بلکه باید منافع ملی را در نظر گرفت. اولویت اول باید استفاده از منابع آب استانی و سرمایه‌گذاری اولیه نیز بر چگونگی انتقال آب درون استانی باشد.

عابدی افزود: اجرا نکردن نظرات کارشناسی مشکل ماست و اینکه وزارت نیرو آنچه خودش تصویب کرده را اجرا نمی‌کند. درصورتی‌که اگر سیستم اجرایی دولت وارد عمل شود مشکلات قابل‌حل است، کمبود قانون و مصوبه نداریم ولی دچار فقدان قدرت اجرایی کارآمد در این زمینه هستیم که باید وزارت نیرو و وزارت کشور برای آن وارد عمل شوند.

نقطه قوت بودجه اصفهان اختصاص اعتبار برای تونل سوم کوهرنگ است

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصیص بودجه اندک به اصفهان در مقایسه با درآمدزایی این استان برای کشور، گفت: اصفهان رتبه دوم درآمدزایی را پس از تهران دارد، درآمد اصفهان هشت هزار و۵۰۰ میلیارد تومان است درصورتی‌که بازگشت آن یک‌هزار و۳۰۰ میلیارد تومان است. این درحالی است ‌که فقط برای حل مشکل موضوع حیاتی همچون آب شرب این استان دو هزار میلیارد تومان نیاز است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، افزود: تنها نقطه قوت بودجه ۹۸ اصفهان، اختصاص اعتبار برای احداث سد تونل سوم کوهرنگ بوده که قرار است با همکاری فولاد مبارکه اصفهان محقق شود .

وی خاطرنشان کرد: پس از مسئله آب، راه‌اندازی قطار سریع السیر برای سفرهای مردم استان، مباحث هنری و فرهنگی مانند ایجاد موزه معاصر در اصفهان، حمل‌ونقل درون‌شهری و تکمیل مترو، گذر غربی و شرقی اصفهان، راه‌اندازی اماکن ورزشی برای تعدادی از محلات فاقد این مراکز، سرمایه‌گذاری برای مراکز پزشکی به‌ویژه بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان به دلیل تحت پوشش قرار دادن استان‌های دیگر، از اولویت‌های بودجه سال ۹۸ اصفهان است که در کمیسیون تلفیق مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

سقوط ۳ پله‌ای ردیف بودجه‌ای اصفهان

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کاهش اعتبارات تخصیص یافته به اصفهان، نبود پیگیری‌های کافی از سوی مسئولان به ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان را عامل سقوط اعتبارات تخصیص‌یافته به‌کل این استان برای سال ۹۸ عنوان کرد؛ وی افزود: به طوری که با کاهش طرح‌های اصفهان در پیوست یک بودجه، کل اعتبارات این استان برای سال آینده یک‌هزار و صد میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان رسیده و نسبت به بودجه مصوب امسال ۲هزار و۱۰۰میلیارد تومان کاهش‌یافته است.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبلیغات دروغین مبنی بر برخوردار بودن اصفهان، خاطرنشان کرد: با بررسی کل اعتبارات استان مشخص می‌شود ردیف بودجه‌ای آن نسبت به استان دیگری که جمعیتی برابر با ما دارد حدود سه پله پایین‌تر آمده است؛ درحالی‌که بودجه آن استان که جمعیتی مشابه با جمعیت استان اصفهان دارد ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: درحالی‌که اعتبارات خوبی به طرح انتقال آب بن- بروجن اختصاص داده‌شده اما طرح انتقال آب سامانه دوم استان اصفهان که موردنیاز پنج میلیون جمعیت این استان است، برای سال آینده با شیوه نقد و نسیه محاسبه می‌شود.

تخصیص بودجه برای سامانه دوم آب‌رسانی در اصفهان

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به تحقق بخشی از درخواست آبی برای استان گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان برای سامانه دوم آب‌رسانی در اصفهان تصویب شد که امری ضروری و حیاتی برای استان است.

وی توضیح داد: بحران به میزانی عمیق است که برخی از نقاط استان برای آب شرب نیز با مشکل مواجه‌اند. آب آشامیدنی یکی از موضوعات مهم در شهرها و روستاهای استان اصفهان است که دولت به‌جای تدبیر برای آن، ردیف بودجه‌اش را برای سال آینده حذف کرده بود. پنج میلیون نفر در استان اصفهان ساکن هستند و دولت مکلف است برای تمام شهرها و روستاهای کشور، ازجمله استان اصفهان آب آشامیدنی سالم تأمین کند که خوشبختانه در بودجه این مورد در نظر گرفته شد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه‌ای که برای سال ۹۸ در نظر گرفته‌شده بر اساس تحریم‌ها برنامه‌ریزی‌شده ازیک‌طرف انقباضی و از سوی دیگر دو سقفی است به این معنا که اگر روزانه بیش از یک ونیم میلیون بشکه صادرات نفت داشته باشیم یک برنامه‌ریزی و اگر کمتر از یک ونیم میلیون بشکه باشد، برنامه‌ای دیگر وجود دارد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا  

کد خبر 363332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.