دوچرخه سواری از حالت تفرجی و مانور خارج شود

شهردار اصفهان گفت: دوچرخه سواری باید از حالت تفرجی خارج شده و از دوچرخه تنها برای مانور مسئولان استفاده نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز ( چهارشنبه) در آیین بهره برداری از خدمات جدید ۱۵ دوچرخه سرا اظهار کرد: به تحقق شهر پایدار تأکید داریم، شهری که زیست‌پذیر باشد، البته اگر بخواهیم به چنین شهری دسترسی پیدا کنیم یا شهر در عرصه زیست‌پذیری توسعه پیدا کند، ناگزیر به انجام برخی از اقدامات هستیم، در این راستا لازم است از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیریم تا آلودگی هوا کاهش یابد.

وی با بیان اینکه یکی از رفتارهای مطلوب زیست محیطی، دوچرخه سواری است، تصریح کرد: اگر می‌گوییم فرهنگ دوچرخه سواری توسعه یابد، از موضع شهرداری منظور این است که برای دوچرخه سواری بسترهای لازم فراهم شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: قرار است بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر زیرساخت به عنوان مسیر دوچرخه سواری در شهر اصفهان آماده شود که امسال سه کیلومتر از آن احداث شده است، اما مسیر انتخاب شده به دلیل وجود ۱۳ ورودی به این محدوده، متأسفانه مناسب نیست؛ این در حالی است که اگر زیرساخت‌ها تامین نشود، تولید دوچرخه و توصیه به دوچرخه سواری فایده‌ای ندارد.

نوروزی با بیان اینکه باید اطمینان حاصل کنیم که برای دوچرخه سواران شهر، امنیت تردد وجود دارد، گفت: باید مسیرهای دوچرخه ایجاد و ایمن سازی شود؛ از ابتدای فعالیت در شهرداری اصفهان، به استفاده شایسته و صحیح از دوچرخه تاکید داشتیم، اما دوچرخه‌های موجود از نظر کیفی متفاوت بود و ایستگاه‌های دوچرخه مکان‌یابی درستی نداشتند و نکته مهم‌تر اینکه مدیریت شهری قصد دارد دوچرخه سواری را برای رفع مسائل شهری توسعه دهد تا بتوان این وسیله نقلیه را جایگزین خودرو کرد و کاهش آلودگی هوا و ترافیک را رقم زد. 

وی ادامه داد: نمی‌توان از مردم انتظار داشت که از خانه خارج شده و در پل خواجو یا میدان امام حسین (ع) به ایستگاه های دوچرخه آمده و سوار بر دوچرخه شوند، بلکه باید کاری کنیم که مردم از منزل خود سوار دوچرخه شوند و خریدهای روزانه، مراجعه به محل کار و انجام امور را با استفاده از این وسیله نقلیه پاک انجام دهند؛ در آن زمان شهر، زیست‌پذیر و پایدار خواهد شد و سرنوشت مردم به هم گره می‌خورد.

شهردار اصفهان یادآور شد: در گذشته دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه از دوچرخه استفاده می‌کردند، بنابراین باید این دیدگاه و امکانات آن ترویج پیدا کند؛ در این راستا مدتی پیش به دانشجویان در دانشگاه "دوچرخه"هدیه دادیم، اما این مهم مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند، مگر اینکه دانشجویان از این وسیله به جای خودرو استفاده کنند.

نوروزی خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های دوچرخه باید به گونه‌ای جانمایی شود که شهروندان بتوانند سوار بر دوچرخه شده، سپس آن را در ایستگاه مترو تحویل دهند و در ایستگاه بعدی که پیاده می‌شوند باز هم بتوانند از دوچرخه استفاده کنند، در واقع ایستگاه‌ها باید از حالت تفرجی خارج شود.

وی تأکید کرد: پیوند بین ایستگاه‌های دوچرخه، تاکسی، اتوبوس و مترو باید وجود داشته باشد تا کاربری دوچرخه موثر و راهگشایی رفع مشکلات ترافیکی موجود در شهر را داشته باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه فرهنگ سازی برای استفاده بهینه از دوچرخه به جای خودرو مورد تأکید مدیریت شهری اصفهان است، ادامه داد: برنامه سنجش‌پذیر می‌گوید دوچرخه باید به گونه‌ای در اختیار شهروندان قرار گیرد که نتایج زیست‌پذیری شهر حاصل شود؛ در واقع دوچرخه سواری نباید صرفاً برای انجام مانور انجام شود.

کد خبر 363324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.