فقر امکانات امدادی و خدماتی در جاده‌ها

تیران و کرون-کمبود امکانات خدماتی در جاده‌ها ، دردی مضاعف بر کیفیت و ایمنی جاده‌های کشور است.همچنین این موضوع، مشکلات ناشی از حوادث جاده‌ای را دوچندان و نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را بیش از پیش می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، ایمنی، سلامت و کیفیت جاده‌های مواصلاتی کشور مدت‌ها است که باعث دغدغه مردم و مسئولان شده چراکه سلامت گردشگران، رانندگان و مسافران بسیار مهم است.

هزینه‌های سنگین در نگهداری جاده‌ها و تامین ایمنی و سلامت راه‌ها دغدغه‌ای جدی در کشور است، زیرا این شاخص‌های مهم در مثلت ترافیک عاملی اساسی در کاهش تلفات جاده و حوادث بوده و هست البته اقداماتی برای رفع نقاط پر حادثه و افزایش ایمنی جاده ها انجام شده، اما با وجود اقدامات صورت گرفته در این حوزه، نیاز به اعتبارات بیشتر برای رفع این معضل است.

خدمات‌رسانی در جاده پس از احداث این معابر عمومی از اهمیت خاصی برخوردار است در حالی که  اگر خدمات رسانی انجام نشود، کارآمدی مسیر مواصلاتی کاهش یافته و دغدغه‌های اجتماعی و نارضایتی به همراه دارد.

حضور نیروهای امدادی، وجود سرویس بهداشتی و مراکز خدماتی، امدادرسانی سریع و رسیدگی به افراد در راه مانده از جمله انتظاراتی است که همسو و همراه با توسعه راه‌ها و ایمنی جاده‌ها قابل توجه بوده و کمبود این خدمات برای مردم مشکل‌ساز است.

شهرستان تیران‌وکرون با ۷۰۰ کیلومتر راه همسنگ و حجم ۱۰ درصدی تردد یکی از محورهای پرتردد استان اصفهان محسوب می‌شود و دارای نقاط پر حادثه بوده که همین موضوع عامل بسیاری از حوادث جاده‌ای در این منطقه است.

خدمات رسانی در فصل سرما و فصل‌های تابستان و بهار به دلیل حجم بالای مسافر و گردشگر در جاده‌های این منطقه لازم و ضروری است و نباید این خدمت رسانی‌ها که شامل بازگشایی راه‌ها، حضور به موقع نیروهای امدادی در صحنه‌های تصادف، اسکان مسافران در راه مانده و تامین امنیت آنان است، بدون کیفیت و یا اختلال روبه رو باشد.

حجم بالای ترددها و شرایط کوهستانی جاده‌های تیران و کرون نیازمند جدیت در کار و خدمات رسانی است که البته از گذشته تاکنون همواره اقداماتی صورت گرفته، اما کمبودهایی نیز وجود داشته که به رغم تلاش‌های گسترده نیروهای راهداری، هلال احمر، پلیس و دستگاه های خدمات رسان باید این کمبودها نیز جبران شود.

جاده‌های تیران نیازمند احداث آتش نشانی و پاسگاه است

مجید حججی، فرماندار تیران‌وکرون با اشاره به حجم بالای ترددها در این منطقه اظهار کرد: جاده‌های تیران و کرون نیازمند احداث آتش نشانی، پاسگاه، پلیس راه و همچنین ارتقاء امکانات اورژانس است.

وی با بیان اینکه شمار تلفات جاده‌ای در نیمه اول امسال در تیران و کرون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو برابر شده، گفت: راه ناایمن و تخلفات رانندگان از عوامل اصلی وقوع حادثه است که آسفالت ناسالم، پیچ‌های خطرناک، عرض کم جاده‌ها و شانه‌های خاکی غیر استاندارد از مهم‌ترین مشکلات راه‌های این منطقه است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد ریال برای رفع مشکلات راه‌های این شهرستان نیاز است، گفت: راه اندازی ایستگاه آتش‌نشانی در مسیر جاده‌ای برای کمک به حوادث روستاها و جاده‌های مواصلاتی، احداث پاسگاه و پلیس راه برای نظم بخشی و همچنین افزایش نیرو و تیم‌های امدادی برای رسیدگی به حوادث لازم است.

فرماندار تیران‌وکرون با بیان اینکه احداث بیمارستان تخصصی امام رضا(ع) نیز فرصتی برای رسیدگی به حال بیماران و مصدومان است، افزود: در گذشته مصدومان و بیماران باید به بیمارستان‌های تخصصی شهرستان مجاور و یا مرکز استان اعزام می‌شدند، اما امروز خوشبختانه بیمارستان تخصصی این شهرستان این نیاز را رفع کرده است.

اعتبارات برای رفع چالش‌های حوزه راهداری کفایت نمی‌کند

فرماندار تیران‌وکرون با اشاره به تنوع نیازها در این شهرستان تصریح کرد: فرسودگی مدارس، مشکلات راه‌ها، نیاز آبی مردم در روستاها، ضرورت ارتقاء شاخص‌های فرهنگی و هنری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های این شهرستان است و با توجه به کمبود اعتبارات محلی و گستردگی مشکلات و نیازها امکان رفع این مشکلات تنها با حمایت مسئولان استانی و ملی امکان‌پذیر است.

وی اضافه‌ کرد: امکان اجرای پروژه‌های مشارکتی با استفاده از امکانات محلی و اعتبارات ملی و استانی در این منطقه فراهم است تا اینکه مشکلات با سرعت بیشتری رفع شود.

کمبود نیروی انسانی در اورژانس ۱۱۵

حمیدرضا میرزاییان، مدیر شبکه بهداشت تیران‌وکرون به ایمنا گفت: دو پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی این شهرستان سالانه بیش از سه هزار ماموریت انجام می‌دهد که این پایگاه به دلیل کمبود نیروی انسانی قادر به انجام همه ماموریت‌های امدادی نیست.

وی با اشاره به رشد ۱۲ درصدی ماموریت‌های اورژانس در شش ماهه نخست امسال خاطرنشان‌کرد: حجم گسترده ماموریت‌ها به ویژه رسیدگی به تصادفات جاده‌ای ضرورت افزایش امکانات و امداد و نجات را مورد تاکید قرار می‌دهد.

کمبود امکانات و نیروی انسانی در جاده‌ها

کمبود امکانات راهداری برای خدمات رسانی در جاده‌های این شهرستان یکی از چالش های حوزه خدمات‌رسانی است که به دلیل کمبود اعتبارات امکان اجاره خودروهای سنگین برای اداره راهداری و حمل و نقل وجود ندارد.

محمدرضا زواران، رییس اداره راهداری‌ و حمل و نقل تیران‌وکرون گفت: کمتر از ۱۰ دستگاه سنگین و سبک برای اجرای طرح زمستانه پیش‌بینی شده که اعتبار مالی برای اجاره خودرو برای خدمت‌رسانی در جاده‌ها برای فصل سرما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای بازگشایی راه‌ها هنگام بارش برف به خودرو مجهز نیاز است، اظهار کرد: این امکانات در شهرستان وجود ندارد و در حال حاضر با اختصاص نمک به دهیاری روستاهای مجاور جاده اصلی زمینه رفع مشکل فراهم شده است.

پیش از وقوع حادثه اقدام شود...

با توجه به فصل سرما و همچنین سفرهای نوروزی باید برنامه ریزی جدی برای پیشگیری از حوادث و رسیدگی به موقع انجام شود که در این مسیر توجه به دغدغه‌های شبکه بهداشت و درمان، مدیریت بحران، هلال احمر و پلیس و رفع چالش‌های حوزه راهداری توسط مسئولان استانی بسیار مورد اهمیت است.

اگر تدبیر ویژه‌ای صورت نگیرد امکان افزایش خسارت های ناشی از این بی‌توجهی و بی‌تدبیری نیز افزایش می‌یابد و مشکلات دوچندان می شود.

کد خبر 363314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.