۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۲
بودجه ۹۸ شهر به زبانی ساده

این روزها شهرداری اصفهان مراحل نهایی تدوین بودجه سال ۹۸ را پشت سر می‌گذارد تا در زمان مقرر یعنی اوایل بهمن ماه آن را به شورای اسلامی شهر برای بررسی و تصویب ارایه کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه شهرداری در واقع برنامه جامع مالی یک ساله است که در آن تمام فعالیت‌ها و اقداماتی که قرار است طی یک سال انجام شود، به همراه برآورد مبلغ و میزان مخارج تعیین می‌شود؛ این مهم پس از تصویب در شورای اسلامی شهر برای شهرها باید به گونه‌ای باشد که مناطق محروم نیز مورد توجه قرار گیرند تا همه مردم شهر بتوانند از امکانات شهری بهره ببرند.

کارشناسان نیز تاکید دارند که در بودجه سال آینده شهرداری ها پروژه‌ها باید بر اساس نیازهای شهروندان و شهر اولویت‌بندی شود چرا که تاکید بر مشکلات کلیدی شهر همچون محیط زیست و اقتصاد، شرط موفقیت اولویت‌بندی است.

برای آگاهی هر چه بیشتر از روند تهیه و تدوین بودجه ۹۸، شاخص‌های بودجه و اولویت های آن گفت و گویی را با «سعید فردانی» مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

روند تدوین بودجه ۹۸ در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

امسال علاوه بر بودجه، برنامه‌های عملیاتی سه ساله برای سال‌های  ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ تدوین شده و به صورت هماهنگ تحویل شورای شهر می‌شود.

در بودجه برآورد درآمد و هزینه‌های جاری و عمرانی مشخص شده و هفته آینده جلسات نهایی آن با شهردار اصفهان برگزار می‌شود تا در نهایت طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، روز یکشنبه سی‌ام دی‌ماه ۹۷ تحویل شورای اسلامی شهر اصفهان شود.

ویژگی‌های بارز بودجه سال آینده شهرداری اصفهان چیست؟

یکی از ویژگی‌های بودجه سال ۹۸ این است که هزینه‌های عمرانی به سه دسته پروژه‌های شاخص شهری، پروژه‌های مهم مناطق و سایر اعتبارات عمرانی تقسیم‌بندی شده تا بتوانیم بهره‌وری بیشتری در تخصیص منابع داشته باشیم.

یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه «سنجش‌پذیر بودن برنامه و بودجه» است، یعنی بودجه به صورت سنجش‌پذیر و بر اساس شاخص‌ها تهیه شده و اکثر اعتبارات عمرانی مشخص شده که وضعیت موجود شاخص آن چقدر است و بعد از  تخصیص اعتبارات و در بازه برنامه عملیاتی مشخص، به کجا می‌رسد.

دیگر ویژگی این است که به سمت تعادل و توازن هزینههای عمرانی در شهر حرکت کرده‌ایم. اگر تا سال‌های گذشته ردیف اعتباری تحت عنوان «محرومیت زدایی» داشتیم که بیشتر به مناطقی که سرانه عمرانی آنها پایین بود، تعلق می‌گرفت، اما امسال با تدابیر اندیشیده شده، این اعتبارات به سمت پروژه‌های محرک توسعه مناطق محروم پیش رفت؛ از این رو دیگر ردیف اعتباری محرومیت‌زدایی نداریم و پروژه‌های محرک توسعه مناطق را تعریف کردیم.

در واقع اعتبارات را به پروژه‌های محرک توسعه ربط دادیم تا مناطق برای دریافت اعتبار از شهرداری مرکزی، به سمت پروژه‌های محرک توسعه روی آورده و در سال‌های آتی بتوانند روی پای خود بایستند.

پروژه‌های محرک توسعه در مناطق جهش ایجاد می‌کند؟

بله، قطعاً از لحاظ درآمدی در مناطق جهش زیادی ایجاد می‌شود.

برای پروژه‌هایی که به لحاظ مکانی در مناطقی قرار گرفته‌که شاید نیاز است برای آنها اعتبارات خاص تخصیص دهیم، این اتفاق در قالب محرک توسعه انجام می‌شود.

اعتبارات محرومیت‌زدایی بیشتر صرف هزینه‌های جاری و عمرانی مثل آسفالت و فضای سبز محلی می‌شد، اما در بودجه ۹۸ تاکید شده مناطق به سمت پروژه‌های محرک توسعه پیش روند.

ویژگی دیگر بودجه ۹۸  این است که برای اولین بار لایحه بودجه شهرداری و مؤسسات وابسته به صورت هماهنگ، همراستا و همزمان تحویل شورای اسلامی شهر می‌شود.

در سال‌های گذشته بودجه ستاد و مناطق در قالب بودجه شهرداری بود و بودجه مربوط به مؤسسات وابسته جداگانه تنظیم و با فاصله زمانی تحویل شورای شهر می شد.

تعداد پروژه های محرک توسعه شهر اصفهان مشخص شده است؟

بله، تعداد ۶۰ طرح و پروژه به عنوان پروژه‌های ارزشآفرین و محرک توسعه برای سال آینده مطرح و برآورد ریالی آنها انجام شده است.

از جمله مهمترین این پروژه‌ها توسعه خطوط مترو، پایانه‌های شهری، پروژه هاضم و RDF در راستای کاهش آلاینده‌ها برای حرکت به سمت شهر بدون پسماند و بازیافت ۱۰۰ درصدی پسماندها، طرح استفاده از آب و مقاوم‌سازی گونه‌های گیاهی است.

همچنین برای مقابله با خشکسالی پکیج خوبی شامل استفاده از پساب، استفاده بهینه از منابع آبی و شبکه توزیع ، همچنین اصلاح گونه‌های گیاهی ارایه شده است.

در راستای تاب‌آوری شهر چند نقطه نیاز به احداث آتش‌نشانی داشت، از این رو در ناژوان و مناطق سه و ۱۴ شهرداری اصفهان ایستگاه‌هایی احداث می‌شود. از دیگر پروژه‌های مهم حلقه حفاظتی چهارم و تقاطع های غیر همسطح کارخانه قند است.

چگونه در بودجه سال آینده از نظرات مردم استفاده شده است؟

نظرات مردم از طریق چند روش در بودجه استفاده شده است، یکی از آنها مناطق ۱۵ گانه بوده که در قالب ملاقات مردمی و دیدار با مردم در مکان‌های عمومی نظرات مردم از طریق صورتجلساتی ارایه شده است.

یکی دیگر از راههای ارتباطی مردم و اثرگذاری آن در بودجه، سامانه ۱۳۷ و درخواست شهروندان برای رفع مشکلات در سطح مناطق بود که مورد بررسی قرار گرفت، در واقع کارهای کوچکی که اعتبار زیادی نیاز نداشت، اما مورد تاکید شهروندان بود، در تخصیص اعتبار مورد توجه قرار گرفت.

مسیر دیگر نظرسنجی‌های دوره‌ای است که حوزه برنامه‌ریزی با مشارکت مناطق ۱۵ گانه انجام داد و از نتایج نظرسنجی دوره قبل که سال گذشته انجام شده بود، برای تخصیص اعتبار استفاده شد.

در بودجه سال آینده تا چه اندازه به رفع چالش‌ها و مشکلات بخش حمل ونقل توجه شده است؟

بر اساس برنامه سنجش پذیر شهردار، در برنامه عملیاتی شعار برنامه امسال «حرکت از وظیفه محوری به سمت نتیجه محوری» است، یعنی به جای اینکه بر روی وظایف تمرکز کنیم، تمرکز بر روی نتایج به صورت کمّی است.

البته در سطح نتایج شاخص‌هایی وجود دارد، به عنوان مثال اگر در سال‌های گذشته به صورت کمّی متراژ معابر یا تعداد سالن‌های مطالعه مطرح بود، در برنامه فعلی میزان آلودگی شهر، نوع آلاینده‌ها و میزان کاهش آنها مطرح بود و بعد از آن به این مرحله رسیدیم که چه کارهایی باید برای رفع آنها انجام دهیم.

برای رفع آلودگی هوا اقداماتی از جمله فیلتراسیون اتوبوس‌ها و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی مد نظر قرار گرفت و اقدام دیگر استفاده از موتورسیکلت‌های برقی است که در راستای کاهش آلودگی‌ها تاثیرگذار است.

دو نوع کاهش آلودگی را در دستور کار قرار دادیم، یکی کاهش مصرف سوخت در بخش بنزین و دیگری کاهش مصرف سوخت در بخش گازوئیل است، از این رو فیلتراسیون اتوبوس‌ها و معاینه فنی دوره‌ای اتوبوس‌ها و خودروهای شهرداری و مؤسسات وابسته را مورد توجه قرار دادیم که در کاهش آلاینده‌ها تاثیرگذار است.

توسعه حمل ونقل پاک را مورد توجه قرار دادیم، همچنین برای کاهش آلایندگی هوا، ساماندهی مشاغل و صنوف را برای روان‌سازی عبور و مرور مد نظر قرار گرفت.

در راستای رفع چالش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت در اولویت است، در این راستا فرهنگ سازی برای مردم در کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی به خصوص به صورت تک سرنشین و مدیریت سفرهای درون شهری انجام شده است.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 363301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند ساکن زینبیه IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    0 0
    سلام. تو رو خدا به منطقه زینبیه و حصه بیشتر توجه کنید. ممنون ایمنایی ها که هستید