امنیت فضای سایبری یکی از مهمترین مسائل در جهان است/۸۱ درصد جرایم این فضا با انگیزه مالی

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا با تاکید بر افزایش جرائم سایبری در جهان و ضرورت ارتقاء امنیت این فضا اظهار کرد: امروز امنیت و بهداشت این فضا به عنوان یکی از مهمترین دغدغه کشورهای جهان مطرح است.

به گزارش ایمنا، سرهنگ حسین رمضانی در نشست تخصصی امنیت سایبری با حضور روسای بانک ها و موسسات مالی اعتباری کیش با پلیس فتا با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی و سامانه های هوشمند از دیگر فعالیت های پلیس فتا در کاهش وقوع جرم در فضای سایبری است افزود: امکان تشخیص جرائم به صورت آنلاین و گزارش آن در کوتاهترین زمان ممکن برای پلیس فراهم شده و موجب می شود تا با همکاری مقامات قضایی نسبت به جزائم سایبری واکنش سریع صورت گرفته و مجرمان دستگیر شوند.

سرهنگ رمضانی عنوان کرد: اهمیت فضای مجازی و امنیت این فضا اهمیت بسیار بالایی دارد و  در دنیای امروز بیش از ۵۰ درصد جهان در ثانیه آنلاین هستند و می توان گفت در فضای سایبری از نظر امنیت این فضا با یک گوی شیشه ای مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: در گذشته ارتکاب جرائم توسط افرادی با جثه های بزرگ و مغزهای کوچک صورت می گرفت اما امروز بیشترین جرائم توسط افرادی با جثه های کوچک اما مغزهای بزرگ شکل می گیرد.

این مقام مسئول در پلیس فتا ناجا اشاره داشت: در فضای سایبری رشد و توسعه جرائم با سرعت بیشتری در جهان صورت می گیرد و تامین امنیت این حوزه به یکی از بزرگترین دغدغه های همه کشورها تبدیل شده است و همه در تلاش هستند با یافتن راهکارهای جدید امنیت این فضا را افزایش دهند.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا گفت: دست یابی به یک فهم و ادبیات مشترک برای ارتقاء ایمنی فضای سایبری در میان تمامی بخش های خصوصی و دولتی فعال در کشور یکی از اهداف برگزاری این نشست بود که وی با اشاره به آن تاکید کرد: در کشور ما انگیزه بیش از ۸۱ درصد مجرمان انگیزه های مالی و کسب درآمدهای نامشروع به روش های مختلفی است که مهمترین روش برداشت های غیرقانونی از راه دسترسی به کارت های بانکی و رمز دوم اینترنتی و ایجاد درگاه های جعلی( فیشینگ) است که مواردی از جمله آن ها می توان به خرید و فروش در فروشگاه های اینترنتی یا سایت هایی مانند صیغه یابی، کمک به نیازمندان و مانند آن هاست که افراد را به سوی این درگاه ها هدایت می کند.

وی ادامه داد: برداشت های غیرمجاز در کشورما رتبه اول جرائم سایبری را به خود اختصاص داده است متاسفانه با توسعه فضای سایبری و شبکه های اجتماعی در بخش نشر اکاذیب انتشار شایعه و مواردی از این دست در کشور ما در حال افزایش است.

سرهنگ رمضانی اظهار داشت: مهمترین مسئله در حوزه جرائم سایبری سواد رسانه ای است و وجود چالش در این حوزه را از مهمترین مسائل فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی در دنیای دیجیتال و فضای مجازی دانسته و به شکاف دیجیتالی که فاصله اطلاعات این حوزه در میان والدین و فرزندان را ایجاد کرده اشاره کرده و افزود: این شکاف باعث شده والدین در تربیت سایبری فرزندان خود دچار مشکل شده و نتوانند نظارت‌های لازم را بر فرزندان خود در این فضا داشته باشند.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا در خاتمه بیان داشت: تلاش داریم در آموزش به خانواده‌ها نه تنها تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی، بلکه راهکارهای برخورد با این مشکلات را به والدین آموزش دهیم، باید سطح هوشیاری والدین در خصوص تهدیدات و آسیب‌های فضای سایبر به آن حدی برسد که خود بدانند استفاده از فضای سایبر برای فرزندانشان باید چگونه و به چه کیفیتی باشد و فرزندان آن‌ها مجاز به انجام چه کارهایی در این فضا هستند.

گفتنی است: به همت پلیس فتا فرماندهی انتظامی ویژه کیش، نشست تخصصی امنیت سایبری با حضور روسای بانک ها و موسسات مالی اعتباری کیش برگزار شد.

منبع :ایلنا

کد خبر 363284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.