تأثیر جشن‌های زمستانی بر سال نو

یک محقق ارمنی گفت: در بسیاری از کشورهای سراسر جهان جشن سال نو گرفته می‌شود و این امر به چگونگی پراکندگی مسیحیان و فرهنگ غربی و ترکیب آن با جشن‌های زمستانی ارتباط دارد.

آنیک میناسیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مسیحیان در ایرانی از اقلیت‌های مذهبی به حساب می‌آیند، اظهار کرد: مسیحیان ایرانی به دو بخش ارمنی‌ها و آشوری‌ها تقسیم می‌شوند که گرامیداشت آیین‌های کریسمس آن‌ها با هم تفاوت دارد.

وی افزود: آشوری‌ها، مانند بیشتر مسیحیان دنیا، روز ۲۵ دسامبر را سالروز تولد عیسی مسیح می‌دانند و آن را گرامی می‌دارند مسیحیان آشوری از ۲۵ روز مانده به میلاد مسیح روزه‌ای با عنوان روزه پرهیز می‌گیرند و در این مدت از مصرف گوشت و لبنیات پرهیز می کنند. پس از فرا رسیدن ۲۵ دسامبر آشوریان روزه خود را به پایان رسانده و با حضور در کلیسا، مراسم عشای ربانی به جای می‌آورند.

این محقق ارمنی گفت: آن‌ها در کلیسا گرد هم آمده و با ذکر دعا و انجام مراسم عشای ربانی توسط اسقف، آیین مخصوص زادروز حضرت مسیح (ع) را به‌جای آورده و با همین بهانه به دید و بازدید می‌پردازند. آیین آشوری‌ها به این ترتیب است که ۲۵ دسامبر، مردم برای دید و بازدید و عرض تبریک به روحانیون آشوری به کلیساها می‌روند و فردای آن روز، روحانیون هستند که به دید و بازدید هم کیشان خود می‌روند. از نکات قابل توجه دیگر این است که برخلاف همه مسیحیان که روز اول ژانویه را به عنوان آغاز سال نو می‌دانند، سال نو آشوری‌ها در ماه نیسان و همزمان با مراسم ۱۳ فروردین ایرانی‌ها است.

میناسیان خاطر نشان کرد: مراسم کریسمس ارامنه  حدوداً ۱۰ روز دیرتر شروع می‌شود؛ یعنی در حالی که اکثر مسیحیان دنیا از کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها گرفته تا گروه عمده‌ای از ارتدوکس‌ها ۲۵ دسامبر را روز ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) می‌دانند، پیروان کلیسای مستقل ارامنه ششم ژانویه را کریسمس می‌گیرند. با وجود این اختلاف، سال نو مسیحی از همان شب اول ژانویه آغاز می‌شود و با مراسم خاص خودش همراه است.

وی اضافه کرد: این جشن در ایران روز به روز مردمی‌تر می‌شود و بسیاری از مسیحیان از ۲۵ دسامبر درخت‌های کریسمس را با نوارهای قرمز و سبز و جعبه‌های طلایی تزیین و این جشن‌ را شروع می‌کنند.

میناسیان همچنین گفت: از دیدگاه دینی عید پاک مهمترین جشن در تقویم کلیسایی بوده و کریسمس از اهمیت کمتری برخوردار بود، از سوی دیگر کلیساهای اولیه به جشن گرفتن تولد اعضای کلیسا معترض بودند. برتری جشن کریسمس در دوران مدرن از بسیاری لحاظ به دلیل تأثیر فزاینده سنت جشن‌های زمستانی است. 

میناسیان گفت: کریسمس در بسیاری از کشورهای سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و این امر به چگونگی پراکندگی مسیحیان و فرهنگ غربی و ترکیب آن با جشن‌های زمستانی ارتباط دارد. علی رغم نفوذ شایع سنت‌های مختلف کریسمس که در فیلم‌ها، ادبیات، تلویزیون و سایر رسانه‌ها مشاهده می‌شود، هنوز هم در مناطق و محله ها جشن کریسمس به طور سنتی برگزار می‌شود.

کد خبر 363248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ژوریک خاچاتوریان IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    0 0
    آنیک استاد ما بود در دوره اول دانشگاه.دانشگاه اصفهان زبان و ادبیات میخونیم همیشه عالی است