جلوگیری از نفوذ شیرابه‌ها در خاک / دفن پسماند به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از تکمیل طرح ساماندهی و جلوگیری از نفوذ شیرابه‌های این کارخانه به خاک در ماه‌های نخست سال آینده خبر داد و گفت: طی مشاوره ای که انجام شده قرار است با روش‌های تبخیری، وضعیت نابسامان دفع شیرابه در کارخانه را مدیریت کنیم که در زمین نفوذ نکند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی دهنوی صبح امروز در ادامه سلسله نشست‌های «سه شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روزانه حدود هزار تن پسماند از سطح شهر جمع آوری و به کارخانه سازمان پسماند منتقل می شود که  ۶۰۰ تن آن تبدیل به کود آلی شده و ۴۰۰ تن آن که غیرقابل بازیافت هستند، دفن می شود.

وی با اشاره به اینکه در شبانه روز حدود ۱۵ تن پسماند عفونی و بیمارستانی از سطح شهر جمع‌آوری میشود، ادامه داد: همچنین حدود هفت هزار تن نخاله ساختمانی روزانه در اصفهان تولید می‌شود که تنها حدود سه هزار تن آن در اختیار سازمان پسماند قرار می‌گیرد و حدود چهار هزار تن آن در منطقه سجزی تخلیه می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه کارخانه پسماند اصفهان تکنولوژی ۵۰ سال قبل را دارد، گفت : مهمترین اقدام شهرداری در این حوزه طراحی و احداث دو خط جدید و بروز در این کارخانه است؛ راه اندازی این دو خط جدید هزینه ای بالغ بر شش میلیارد تومان نیاز دارد؛ تاکنون تجهیزات این خطوط خریداری شده و قرار است تا شهریورماه ۹۸ این خطوط به بهره برداری برسد.

دهنوی تصریح کرد: پیش نیاز احداث این کارخانه عملیات عمرانی است که برای دو فاز این عملیات عمرانی حدود سه میلیارد تومان هزینه برآورد شده است ، این عملیات عمرانی تا خرداد ماه سال آینده تکمیل می شود.

نگرانی ما  نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی است

وی با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته حدود ۴۰ تن شیرابه کارخانه سازمان پسماند در خاک نفوذ کرده است، اظهار کرد: در ابتدای حضور در این سازمان تصور می‌کردم شرایط حوزه پسماند مناسب است، اما چالش‌هایی وجود داشت که در این راستا اولویت فعالیت خود در این سازمان را ساماندهی و جلوگیری از نفوذ این شیرابه‌ها به داخل خاک تعیین کردم، در گذشته ده‌ها ابلاغ از محیط زیست داشتیم، اما در این خصوص کسی اقدامی نکرده بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اضافه کرد: طی مشاوره ای که انجام شده قرار است با روش‌های تبخیری، وضعیت نابسامان دفع شیرابه در کارخانه را مدیریت کنیم که در زمین نفوذ نکند؛ روش دیگر این است که با تصفیه شیرابه آن را به محیط برگردانیم، اولویت حوزه مدیریت پسماند جلوگیری از نشت شیرابه بوده است که در اوایل سال آینده این پروژه تکمیل خواهد شد.

دهنوی گفت: همه اقدامات زیست محیطی هزینه بر است، اما برای سلامت آیندگان، این‌ها را هزینه حساب نمی‌کنیم.

وی از ساماندهی لندفیلد " حوضچه های عایق بندی "  سایت سجزی خبر داد و افزود : خاک این منطقه از جنس خاک رس و نفوذپذیر است و دوسه متر داخل زمین آب وجود دارد، در گذشته زباله ها را در آن می‌ریختند و با خاک آنها را می پوشاندند و زباله‌ها را داخل این زمین‌ها دفن می کردند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ادامه داد: به دنبال جلساتی که در این خصوص داشتیم، نتیجه گرفتیم که این منطقه را لوله گذاری و مخزن گذاری کنیم تا شیرابه های در مخازن ذخیره شود و به زمین و آب‌های زیرزمینی نفوذ نکند؛ با این اقدام، گامی برای برای بهداشتی کردن محیط زیست برداشته شده است.

دهنوی با تاکید بر اینکه نگرانی ما نفوذ نفوذ شیرابه ها به آب‌های زیر زمینی است، اظهار کرد: اگر منابع اعتباری و بودجه کافی داشتیم از تکنولوژی های نوین  در خصوص شیرابه ها استفاده می شد، اما در شرایط فعلی شیرابه ها جمع آوری و چندین بار تصفیه می شود؛ با این حال روشی که در پیش خواهیم گرفت  ۷۰ تا ۸۰ درصد وضعیت ما را بهبود می بخشد، فرآیندی بکار می گیریم که دفن روزانه ۴۰۰ تن پسماند به کمتر از ۱۰۰ تن کاهش یابد، اما این روش هزینه‌ای حدود چند میلیارد تومان نیاز دارد.

دفن پسماند به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به ابر پروژه های در دست اقدام این سازمان برای امسال و سال آینده، گفت: با بررسی های انجام شده  طی ماه‌های اخیر به این نتیجه رسیدیم که می توان از  پسماندهایی که ترکیبات آنها نفتی است، نفت را مجدد تولید و استحصال کرد، " پیرولیز" یا استحصال نفت از ترکیبات نفتی در کشورهای توسعه یافته جهان  در حال انجام است بر همین اساس با چند پژوهشگر از ژاپن و فرانسه دیدار کردیم، اما با تحریمها همزمان شد، بنابراین با هماهنگی سازمان استاندارد و دو شرکت داخلی برای سرمایه گذاری و بهره برداری این پروژه تفاهم‌ کردیم .

وی با بیان اینکه این پروژه بسیار اقتصادی است، تصریح کرد: فراخوان این پروژه هفته گذشته منتشر شد و سعی داریم تا پایان سال این مهم را به قرارداد برسانیم و در صورت تحقق برای نخستین بار در کشور ، سازمان مدیریت پسماند اصفهان با استفاده از تکنولوژی "پیرولیز" از دور ریزهایی که در حال حاضر دفن می شوند، نفت تولید می کند و بر همین اساس مشکل دفن رفع خواهد شد.

دهنوی  یادآور شد: با این روش دفن پسماند از ۵۰ درصد به کمتر ۱۰ درصد می رسد و می‌توان برای مناسب سازی لندفیلدها ژئوممبران خریداری و در آنها برای جلوگیری از نفوذ آلودگی در خاک و آب استفاده کرد و به این ترتیب حفظ محیط زیست، جلوگیری از آلودگی، مدیریت بهتر پسماند و  ایجاد درآمد پایدار برای مجموعه شهرداری را با هم پوشش می دهیم.

زباله سوز بیمارستانی متمرکز در شهر اصفهان راه اندازی می شود

 وی همچنین به چالش های دفن پسماندهای عفونی و بیمارستانی در منطقه سجزی اشاره کرد و گفت : برای رفع این معضل جلساتی را با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل محیط زیست داشتیم، تکنولوژی های روز دنیا را بررسی و چند سرمایه گذار را دعوت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که یک زباله سوز بیمارستانی متمرکز در کل شهر اصفهان راه اندازی شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: بر اساس قانون امحا پسماند عفونی با تولیدکنندگان شامل " بیمارستان ها ، کلینیک ها و پزشکان " است، اما چنین اقدامی در این مکانها امکان پذیر نبود، از طرفی هم  شهرداری در این خصوص مسئولیت ندارد، اما برای حفظ محیط زیست و بهداشت شهر، داوطلبانه در این محور قرار گرفته ایم و با همکاری و مشارکت سرمایه گذار قرار شد که این سیستم متمرکز زباله سوز در سجزی احداث شود.

دهنوی افزود:  اما دو خط قرمز وجود دارد  اینکه سیستم زباله سوز باید استانداردهای روز اروپا را باید پشت سر بگذارد، زباله سوز آلودگی و گازهای آلاینده تولید نکند، باید از تکنولوژی های روز دنیا برای کنترل آلودگی ها استفاه شود.

وی اضافه کرد: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که اگر امور به سرمایه گذار واگذار شود، بخش خصوصی نگران است که هزینه کند اما پس از آن علوم پزشکی و بیمارستانها برای واگذاری پسماندها خودداری کنند؛ بر همین اساس در کارگروه مدیریت پسماند تضمینی در این خصوص خواهیم گرفت و قرار داد آن تا پایان سال بسته خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: سالهای سال است که گفته ایم اصفهان در مدیریت پسماند حرف اول را می زند، اما به نظر من خودمان را گول زدیم، با این حال  تلاش می کنیم که ابرپروژه‌هایی  را که زیرساخت‌های آنها را آماده کردیم تا پایان امسال و  سال ۹۸ به بهرداری برسانیم تا آن زمان در کشور در حوزه مدیریت پسماند حرفی برای گفتن داشته باشیم .

 یکی از منابع گرد و غبار، نخاله های ساختمانی سجزی است

دهنوی با بیان اینکه  بیش از ۶۰ درصد پسماندهای ساختمانی در اختیار این سازمان قرار نمی گیرد، به شیوه نامه ابلاغ شده وزارت کشور در سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: این شیوه نامه متاسفانه در اصفهان اجرایی نشده بود، اما ما کمیته سیاستگذاری و اجرایی تشکیل دادیم و در نتیجه آن فرآیند جمع آوری و ساماندهی آنها اصلاح شد تا مدیریت این هفت هزار تن نخاله ساختمانی با شهرداری باشد.

وی ادامه داد: افزون بر ۶۰ درصد نخاله های ساختمانی قابل استفاده مجدد هستند، بر همین اساس با مشارکت سرمایه گذار و اختصاص اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت پسماند، تجهیزات بازیافت نخاله های ساختمانی خریداری خواهد شد که با این اقدام حدود ۳۰ درصد این نخاله های ساختمانی به طبیعت بازمی گردد.

راه اندازی نخستین پردیس و فرهنگسرای زیست محیطی کشور در اصفهان

وی در ادامه به راه اندازی نخستین پردیس زیست محیطی کشور در اصفهان اشاره کرد و گفت : تفاهم نامه راه اندازی این فرهنگسرا آذرماه امسال با سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان به امضا رسید و برای تجهیز، بهسازی ، فضاسازی و راه اندازی این فرهنگسرا اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد:  یکی از اهداف بزرگ ایجاد این فرهنگسرا ، متمرکز کردن سازمان های مردم نهاد و همکاری انها در این مجموعه برای فرهنگسازی زیست محیطی در جامعه است که می توانند در این خصوص شهرداری را یاری کنند.

دهنوی افزود:  در فرهنگسرای زیست محیطی به صورت فراگیر به کودکان و دانش آموزان در سنین مختلف، حفظ محیط زیست از جمله مدیریت پسماند آموزش داده می شود، تمرکز ما بر آموزش دانش آموزان است که در آن از تجربه های جهانی برای آموزش آنها استفاده می شود و اقدامی ایده آل در راستای فرهنگسازی زیست محیطی شکل خواهد گرفت.

وی همچنین به توزیع همچنین توزیع سطل های کارتن پلاست برای تفکیک پسماندها در مدارس و مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت :  این اقدام با هدف آموزش به کودکان و دانش آموزان صورت گرفته است و در کنار این طرح عرضه سبدهای فلزی جمع آوری پسماند ویژه خشک در مراکز آموزشی را هم دنبال کردیم، اعتبار این طرح در  حدود ۴۰۰ میلیون تومان تامین شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از تولید و توزیع جعبه های ایمن برای جمع آوری پسماندهای ویژه خانگی خبر داد و گفت: این جعبه ها در سایزهای پنج و دو لیتری طراحی و در سه منطقه مختلف شهر " زینبیه ، مدرس و آپارتمانهای جدید شهر منطقه ۷ "  به صورت آزمایشی توزیع شد.

دهنوی افزود: این طرح در مرحله بررسی است، اما در سال آینده به صورت انبوه اجرایی می شود که  بالغ بر چهار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که ما این هزینه را برای افزایش سلامت مردم پرداخت می کنیم .

وی در اشاره به خرده پروژه ها گفت: خط سرند کارخانه پسماند به دو خط افزایش خواهد یافت که بر همین اساس از دفن روزانه ۱۰۰ تن پسماند ارگانیک جلوگیری و به کود تبدیل خواهد شد.

کد خبر 363216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.