۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
شاید شما ایرانی نباشید!

چندین سال است که نوع جدیدی از گردشگری با عنوان گردشگری شجره‌شناسی بسیار رونق گرفته است؛ این نوع گردشگری با توجه با تأثیر DNA در شناخت اجداد آغاز می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به علاقه بشر به آشنایی با اجداد و اصل و نسب خود، شرکت‌ها و آژانس‌های مسافربری بسیاری در سراسر جهان به منظور کمک به این متقاضیان در مسیر کشف شجره خانوادگی خود سفرهای ویژه‌ای تدارک دیده‌اند. اینگونه سفرها به کشف، بازبینی و تأیید هویت افراد کمک کرده و راهی عملی در مسیر دستیابی به تعلق، خانه، میراث و هویت است. از آنجایی که مردم می‌خواهند بدانند که از کجا آمده و چرا اجدادشان از خانه مهاجرت کرده‌اند، این سفرها هر روز بیش از پیش محبوب می‌شوند به طوری که شرکت "ایندیان تراول" اعلام کرد در حدود ۲۰ درصد از سفرهای انجام شده در آن حول محور شجره‌شناسی انجام گرفته و این رقم همواره در حال افزایش است.

البته گاهی اوقات این سفرها فقط به سرزمین اجدادی ختم نمی‌شوند و متقاضیان به دنبال راهی برای پرکردن خلأهای موجود در گذشته و پیوندهای گم شده خانوادگی هستند. بسیاری از این افراد، ساعت‌ها، روزها و شاید سال‌ها وقت صرف شناسایی اجداد خود از طریق اسناد فیزیکی و دیجیتالی شبیه‌سازی‌شده کرده‌اند و اکنون باید از مرحله تجربه لمسی و تحقیقاتی کتابخانه به مرحله عملی برسند و پس از بررسی‌های بیشتر بر روی نمونه DNA خود که مشخص می‌کند چند درصد از اصلیت آن‌ها به چه نژادی باز می‌گردد، اکنون به منظور دریافت احساس خاص و ارتباط با گذشته، به دنبال روزهایی برای بازگشت در زمان و آشنایی با اجداد خود هستند و بدین منظور تمایل دارند به دیگر سرزمین‌ها سفر کنند.

سفرهای شجره‌شناسی به صورت دریایی و زمینی و به منظور کمک به پیشینه‌شناسی موروثی برای تمامی علاقه‌مندان به یافتن ردی از اصل و نسب خود انجام می‌گیرد و نقش به سزایی در پاسخ به اشتیاق آن‌ها برای کشف و بررسی زمین‌هایی دارد که اجدادشان بر آن قدم گذاشته‌اند. از آنجایی که آغاز این سفرها ممکن است با مشکلاتی همچون موانع زبانی و فرهنگی همراه باشد که در صورت عدم آشنایی با آداب و رسوم دیگر جوامع پیش می‌آید، استفاده از خدمات تخصصی ارائه شده در بعضی آژانس‌ها کمک قابل توجهی به حساب می‌آید. همچنین با توجه به اینکه مردم دوست دارند به ریشه‌های خود بازگردند و به دنبال یافتن شیوه‌های ساده برای برقراری ارتباط با اجداد خود هستند، این آژانس‌ها برای پیشرفت در کار خود به برگزاری تورهای خصوصی و اختصاصی شجره‌شناسی اقدام می‌کنند و در این مسیر برای تمامی اقدامات لازم متخصص و کارشناس حرفه‌ای دارند.

همچنین از تمامی کشیش‌های محلی، مسئولین ثبت پرونده‌های محلی، مورخان و کارشناسان محلی کمک می‌گیرند و به منظور جلوگیری از وقوع پیشامدهای ناگوار با تمامی جنبه‌های فرهنگی، آداب و رسوم، آیین‌ها و سنت‌های محلی‌ها آشنا می‌شوند و فرصت بالابردن اطلاعات فرد متقاضی را در زمینه ریشه‌های خانوادگی، برقراری ارتباط با خانواده و چگونگی زندگی اجداد خود قبل از مهاجرت در اختیار وی قرار می‌دهد. از طرفی با توجه به افزایش محبوبیت اینگونه سفرها بعضی از هتل‌های دنیا اقدام به استخدام مشاور شجره‌شناسی برای مهمانان خود کرده‌اند و در بدو ورود مسافرانی که تمایل به کاوش‌های نسب‌شناسی دارند، یک فرم ارزیابی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود و پس از آن یک گزارش ارزشیابی شخصی از اطلاعات مربوط به اجداد مسافران برای آن‌ها تهیه می‌شود.

در حال حاضر پایگاه  Ancestry، به صورت حرفه‌ای اقدام به برگزاری برنامه "تورهای اصل و نسب" در سال جدید کرده است که در طول آن متقاضیان می‌توانند نیاکان خود را از میان سواحل آمستردام تا آمریکا دنبال کنند و به شهرهایی همچون ایتالیا و آلمان بروند و در راه از مشاوره کارشناسان حرفه‌ای بهره‌مند شوند. قبل از آغاز سفر و انجام آزمایشات DNA، پنج ساعت مشاوره ژنتیک حرفه‌ای انجام می‌دهند و با تمام داستان‌های خانوادگی خود آشنا می‌شوند. همچنین کارشناسان کمک می‌کنند که مکان‌های موردنظر به طور صحیح انتخاب شوند. هدف از این تورها ، بازدید از زمین‌هایی است که قطعا در گذشته متعلق به اجداد متقاضیان بوده است و آن‌ها می‌تواند در همان مسیری قدم بگذارند که اجداد آن‌ها در آن قدم گذاشته‌اند. همچنین متقاضیانی که تمایل دارند با خویشاوندان قطعی خود ملاقات داشته باشند از این موقعیت بهره‌مند خواهند شد. از طرفی افرادی که تمایل دارند به صورت انفرادی به این سفرها برون. از یک راهنمای شخصی بهره‌مند شده و می‌توانند از سرزمین دقیق اجدادی خود بازدید کنند.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 363207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    3 0
    جالب بود سپاس. اما چه ایرانی چه هر نژاد دیگه ای. چیزی که مهمه، نژاد نیست!