طرح منزلت شهروندی بازنگری شد

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان گفت: طرح منزلت شهروندی در اصفهان بازنگری شد چرا که این طرح بیشتر از تکریم و منزلت ، تبدیل به یک طرح حمایتی برای اقشار خاص شده است که پوشش آن هم تاکنون بسیار پایین بوده است.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بازنگری در طرح منزلت شهروندی اظهار کرد: طرح منزلت شهروندی از نیمه دوم سال ۹۵ در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت اما چندان خروجی موفق و قابل توجهی تاکنون نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح نتوانست عملاً اهدافی که تحت عنوان منزلت در نظر گرفته شده بود را تامین کند، افزود: این طرح بیشتر از تکریم و منزلت تبدیل به یک طرح حمایتی برای اقشار خاص شده است که پوشش آن هم تاکنون بسیار پایین بوده است.

محمدی در خصوص عدم پوشش کامل اقشار درنظر گرفته شده در این طرح تصریح کرد: برای مثال این طرح از قشری چون زنان سرپرست خانوار تنها دو تا سه هزار نفر را پوشش داده است در حالی که جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار زن سرپرست خانوار در اصفهان داریم؛ یا در مورد بازنشستگان کمتر از دو درصد جمعیت بازنشستگان و در مورد معلولین هم تنها یک درصد از آنها در این طرح پوشش داده شدند که این شیوه کار هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی ایراد دارد.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با بیان اینکه اهداف اصلی این طرح مغفول مانده است، اظهار کرد: باید درنظر گرفت که به دنبال چه هدفی از طرح منزلت هستیم، منزلت از نگاه برخی از دوستان حمایت مالی است که این دقیقا نقطه مقابل منزلت است ، از نگاه ما منزلت شهروندی زمانی اتفاق می‌افتد که دانش و مهارت شهروندی و مهارت ارتباطی شهروندان رشد کرده و نسبت به حقوق و تکالیف خودش به عنوان یک شهروند آگاه شود.

محمدی در خصوص بازنگری انجام شده در این طرح گفت: این طرح ترجیحاً بر اساس الگوهای موفقی که در دنیا وجود دارد در حال طراحی جدید است تا اولاً برای همه شهروندان به صورت یک باشگاه شهروندی تعریف شود، همچنین باعث تقویت و تربیت شهروندان برتر، مشارکت جو و شهروندان مسئولیت پذیر شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح در چارچوب همان طرح ارتقای حوزه شهروندی دیده می‌شود، افزود: در الگوی جدید این طور نخواهد بود که اجرای طرح فقط به صورت حمایتی باشد بلکه به صورت ایجاد تکالیف متقابل بین مدیریت شهری و شهروندان اعمال می‌شود.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست با بیان اینکه در الگوی جدید شاهد بهره‌وری شهر، شهروندان و محیط زیست از تکالیف شهروندی خواهیم بود، تصریح کرد: با این روش شهروندان خدماتی دریافت می‌کنند که به لحاظ فردی ارتقا پیدا کنند و در کنار آن حوزه‌های ارزشی شهروندی مانند کتابخوانی، استفاده از اماکن ورزشی و تفکیک زباله از مبدأ تقویت شود.

محمدی با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در کشور اجرایی می‌شود، گفت: متعاقب این جلسه کارگروهی تشکیل شد که این کارگروه برای تدوین لایحه ماموریت پیدا کرد تا ظرف یک‌ماه آینده بتواند لایحه را آماده کند و از طریق شهرداری به صحن شورا ارسال کند تا بتوانیم مصوبه آن را در شورا بگیریم و هزینه آن را در بودجه ۹۸ ببینیم.

وی تامین منابع این طرح را به صورت چرخشی دانست و افزود: تمام عواید این طرح به خود شهرداری بازمی‌گردد یعنی بابت تکالیف مثبت شهروندان در حوزه شهروندی امتیازاتی می‌دهیم که اگر هم این امتیازات به صورت تقویت مالی باشد فقط در حوزه خدمات شهرداری خواهد بود و عملا شهرداری منبعی از دست نخواهد داد تنها گردش مالی بین شهرداری، شهروند و خدمات شهری اتفاق می‌افتد.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه خدمات مربوط به خود شهرداری است، گفت: شهرداری رفتاری را از شهروند خریداری می‌کند که این رفتار یک رفتار متعالی شهروندی است و در چارچوب فرآیندهای شهر هوشمند یک هوشمندی در ارائه خدمات ایجاد می‌شود و در نهایت کاهش عوارض محیط زیستی و کم کردن فاصله خدمات را خواهیم داشت.

کد خبر 363200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.