کاهش زاد و ولد در کاشان

کاشان - رییس اداره ثبت احوال کاشان گفت: نرخ رشد جمعیتی در کاشان افزایش دو برابری داشته، اما میزان زاد و ولد نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، علی مستوری در دیدار با مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان با اشاره به یکصدمین سالگرد تاسیس سازمان ثبت احوال اظهار کرد: جمعیت این شهر در حال حاضر بر اساس سرشماری نفوس و مسکن ۳۶۴ هزار نفر است که از این تعداد مشخص شده ۱۸۵ هزار نفر مرد و ۱۷۹ هزار نفر زن هستند.

وی افزود: تورم و گرانی، سخت شدن شرایط ازدواج و توقعات بالای برخی خانواده‌ها را می توان از عوامل کاهش نرخ زاد و ولد در کاشان عنوان کرد.

رییس اداره ثبت احوال کاشان با تاکید بر اینکه اداره ثبت احوال یکی از اداره‌های دولتی گمنام و بسیار مهم است که نزدیک به ۱۲۰ نوع فعالیت انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: گردآوری اطلاعات اصلی جمعیتی شامل ثبت تولد و صدور شناسنامه برای نوزادان، ثبت مرگ و صدور گواهی فوت، ثبت ازدواج و طلاق، تعویض شناسنامه و صدور اسناد هویتی و ارتقای آن و در نهایت تولید و انتشار آمارهای جمعیتی از مهم‌ترین وظایف این اداره است.

صدور بیش از  ۱۷۴ هزار کارت ملی هوشمند در کاشان

مستوری، از صدور ۱۷۴ هزار و ۷۹۴ کارت ملی هوشمند در کاشان خبر داد و گفت: دلیل تاخیر در صدور کارت هوشمند ملی تحریم‌ و به دنبال آن بالا رفتن هزینه واردات است که در اثر تحریم، بدنه کارت ملی دیگر وارد کشور نمی‌شود و از طریق شرکت‌های دانش بنیان این مسئله با تولید داخل کشور رفع شده است.

وی با تاکید بر ضرورت دریافت کارت هوشمند ملی عنوان کرد: با توجه به اینکه کارت هوشمند ملی به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی امن است که موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت، مردم و بنگاه‌ها و نقش اثرگذاری در پویایی اقتصادی کشور است از همشهریانی که تا کنون برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند، می خواهیم تا به منظور بهبود سطح کیفی زندگی و بالابردن رضایت عمومی از دولت در این طرح شرکت کنند.

نقش تاثیرگذار اجرای برنامه‌های آموزشی در افزایش زاد و ولد

رییس اداره ثبت احوال کاشان افزود: اجرای برنامه‌های آموزشی ترویجی که با همت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برگزار می‌شود تاثیر بسزایی در افزایش فرهنگ زاد و ولد دارد.

مستوری اضافه کرد: با توجه به داشتن آمار سنی افراد توسط اداره ثبت احوال، اجرای هر چه بهتر برنامه‌های سازمان  فرهنگی ورزشی شهرداری برای اقشار مختلف جامعه وابسته به تعامل بیشتر، همکاری و مساعدت اداره ثبت احوال در برگزاری برنامه‌های فرهنگی اجتماعی است.

وی، با اشاره به نقش مهم و سازنده این سازمان در ترویج مهارت‌های زندگی، فرهنگ و حقوق شهروندی، آموزش فرهنگ فرزندآوری و تشویق همشهریان به افزایش فرزند اظهار کرد: با توجه به تفکر فرهنگ اشتباه "فرزند کمتر، زندگی بهتر" و کاهش جمعیت، باید برنامه‌های آموزشی ترویجی برگزار و فرهنگ‌سازی در این زمینه شود.

رییس اداره ثبت احوال کاشان، با بیان اینکه بهترین و سالم‌ترین اطلاعات در حوزه جمعیتی هر شهر در اختیار اداره ثبت احوال است و پرداختن به مسائل اجتماعی، اقتصادی، شهری و آسیب شناسی به موضوع جمعیت باز می‌گردد، خاطرنشان کرد: به منظور دسترسی سریع به اطلاعات دقیق و امن، می‌توانیم با همکاری شهرداری، اطلاعات کامل جمعیتی هر منطقه را بر مبنای کدپستی و کد ملی ثبت و با صدور آی دی کارت ویژه شهروندان هر منطقه برای تعیین هویت و بازشناسی افراد آسیب دیده در مواقع حوادث غیر مترقبه علاوه بر توزیع عادلانه امکانات و خدمت‌رسانی بهتر به اهالی مناطق آسیب دیده و نیز تسریع در کار موفق‌تر عمل کرده و به نوعی جلو سوء استفاده را از افراد فرصت طلب سایر مناطق همجوار بگیریم.

به گزارش ایمنا، براساس مصوبه ۱۱۶۷ مورخ ۱/۷/۱۲۹۷  هیئت دولت اداره ای بنام "سجل احوال" در وزارت کشور تاسیس و در شهر تهران به وسیله ماموران شهرداری آغاز به فعالیت کرد و نخستین شناسنامه برای دختری با نام "فاطمه ایرانی" در تاریخ سوم دی ماه همان سال صادر شد.

از سال ۱۳۰۴ شمسی بر اساس قانون، دریافت شناسنامه برای تمامی شهروندان ایرانی در مناطقی که در آنها اداره سجل احوال دایر بود الزامی شد و در آذر ماه همان سال نیز نخستین سند به نام "علی آقا باقری" در کاشان صادر شد.                 

کد خبر 363134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.