روش‌های مدیریت اضطراب امتحان

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان با بیان اینکه داشتن هدف و برنامه‌ریزی در زندگی در کاهش اضطراب‌ دانش آموزان موثر است، گفت: بسیاری از دانش آموزان به دلیل نداشتن هدف دچار اضطراب می شوند، ایجاد اهداف آنی، میان مدت و بلند مدت برای دانش آموز می تواند به کاهش این رفتار کمک کند.

محسن لعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اضطراب دانش آموزان در فصل امتحانات اظهار کرد: نوعی از این اضطراب تسهیل وتسریع کننده و نوع دیگر آن ناتوان کننده است؛

وی افزود: چنانچه اضطراب با علائمی مانند دلهره، تشویش بیش از حد، کاهش شدید اشتها، به هم خوردن تمرکز و پایین آمدن خلق همراه باشد حتما باید با مراجعه به یک متخصص نسبت به التیام آن اقدام کرد.

مدرس دوره‌های تخصصی روان شناسی در خصوص عوامل ایجاد کننده اضطراب، گفت: عوامل فردی، خانوادگی و مدرسه سه عامل ایجاد کننده اضطراب دانش‌آموزان است. یکی از عوامل اصلی فردی، نبود هدف و انگیزه است. خانواده‌ها بیشتر دنبال این هستند که به دانش‌آموز شیوه‌ها را آموزش دهند و از آموزش راهبردها اجتناب می کنند در حالی که نوجوان بیشتر به راهبردها نیاز دارد چرا که راهبرد نگرش و تفکر مثبت نسبت به مطالعه است.

وی ادامه داد: چنانچه نوجوان راهبرد درستی نداشته باشد درهنگام امتحان دچار اضطراب می‌شود. خانواده خوب باید تلاش نوجوان را مورد تاکید قرار دهد، فقط به نمره توجه نکند و با ایجاد محیطی امن اضطراب او را کاهش دهند.

لعلی با اشاره به اینکه رقابت دانش‌آموزان با همدیگر در افزایش اضطراب موثر است، اظهار کرد: رقابت بیش از حد عامل فردی است که باعث اضطراب می‌شود و این خصلت برای دانش‌آموزان کمال‌گرا و دانش‌آموزانی که باید خودشان را سرآمد ببینند موجب افزایش اضطراب بیشتری می‌شود. نوجوانان دختر بیشتر کمال گرا هستند، درس و نمره برای آنها مهم است و برای خودشان ایجاد اضطراب می کنند.

وی با بیان اینکه اولویت بندی برای زندگی نوجوانان نیز باید همه ابعاد شخصیتی و زندگی اجتماعی وی را در نظر  بگیرد، ادامه داد: باید علاوه بر درس خواندن، تفریح، حضور در اجتماع ، انجام فعالیت‌ها و مهارت‌های زندگی نیز در برنامه زندگی نوجوانان تعریف شود تا بتوان رشد خوبی را برای وی ایجاد کرد و در صورت شکست در یک زمینه دچار اضطراب نشود.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان با اشاره به انگیزه‌های تحصیلی دانش‌آموزان، اظهار کرد: در این زمینه انگیزه‌های درونی و بیرونی برای درس خواندن تعریف شده است. رقابت سالم با همکلاسی‌ها جزء انگیزه‌های درونی و لذت بردن از مطالعه و یادگیری از انگیزه‌های درونی است که باید هر دو مورد توسط معلمان و خانواده در وجود دانش آموزان تقویت شود.

وی   با بیان اینکه داشتن هدف و برنامه‌ریزی در زندگی در کاهش اضطراب‌ دانش آموزان موثر است، گفت: بسیاری از دانش آموزان به دلیل نداشتن هدف دچار اضطراب می شوند. ایجاد اهداف آنی، میان مدت و بلند مدت  برای دانش آموز  می تواند به کاهش این رفتار کمک کند.

لعلی تصریح کرد: انتخاب کتاب برای مطالعه طی یک هفته از اهداف آنی، برنامه‌ریزی برای مطالعه در طول هر ترم اهداف میان مدت و انتخاب رشته از برنامه‌های بلند مدت برای دانش آموزان است که می‌تواند منجر به کاهش اضطراب وی در فصل امتحان باشد.

کد خبر 363108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.