تغییر در اجابت مزاج افراد بالای ۴۵ سال نیاز به مراجعه پزشک دارد

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: باید توجه کرد که اجابت مزاج در هر کدام از  افراد متفاوت است، اما تغییر در اجابت مزاج به خصوص در افراد بالای ۴۵ سال حایز اهمیت است.

محسن شریفی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تغییر دراجابت مزاج و مراجعه به پزشک گوارش، اظهار کرد: اگر فردی که همیشه اجابت مزاج نرمالی را داشته اما اکنون مبتلا به یبوست و اسهال شدید شده است و از این عارضه مدت زمان طولانی رنج می برد باید به پزشک مراجعه کند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه اجابت مزاج در همه افراد متفاوت است اما تغییر در اجابت مزاج به ویژه در افراد بالای ۴۵ سال مهم است، افزود: تغییر در کالیبر مدفوع، وجود خون در مدفوع همزمان با کاهش وزن و کاهش اشتها، وجود سابقه فامیلی سرطان روده بزرگ یا کوچک در فامیل و منسوبین درجه یک نیز بسیار حایز اهمیت است و  کسانی که این شرایط را دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه توصیه ما این است که همه افراد جامعه بالای ۴۵ سال از کولونسکوپی استفاده کرده و برای غربالگری مراجعه کنند، افزود: هر گونه تغییر در اجابت مزاج نیاز به مراجعه ندارد مگر اینکه بیمار بالای ۴۵ سال باشد و این علایم همراه علایمی باشد که  پزشک احتمال دهد بیمار دچار مشکلی بوده و  نیازمند بررسی بیشتری است.

وی یادآور شد: در افراد زیر ۴۵ سال اگر شواهد سابقه فامیلی وجود ندارد و  شخص علایم خطری مثل خونریزی، کاهش وزن شدید، استفراغ و تغییر در کالیبر مدفوع نداشته باشد نیاز به مراجعه نخواهد داشت.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان ادامه داد: این گروه از افراد فقط نیاز به بازنگری در رژیم غذایی خود را دارند تا فیبر و مایعات کافی به بدن شان برسد و بایستی مرتب میزان تحرک خود را هم ارزیابی کنند.

وی تاکید کرد: با مراجعه به پزشکان عمومی علایم هشدار دهنده به اشخاص اطلاع داده خواهد شد و اگر نیاز به ارجاع پزشک بالاتری باشد حتما به وسیله پزشک معالج  بیماران ارجاع داده می شوند.

کد خبر 363099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.