پیامد توسعه ناپایدار، گسترش غیراصولی شهر است

یک کارشناس عمران شهری راه دستیابی به توسعه پایدار را در گرو ایجاد تسهیلات برای درآمد پایدار دانست و گفت: تا زمانی که مبنای درآمدزایی در یک شهر بر اساس تراکم‌فروشی و سایر درآمدهای ناپایدار باشد، خواست تحقق توسعه پایدار بی‌مورد است.

محمد شیخ‌الاسلام در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در شهر اصفهان فرصت برای ایجاد درآمد پایدار فراهم است، بدون شک استفاده از فرصت های موجود می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه پایدار باشد.

وی افزود: اگر مبنای ایجاد درآمد به جای تراکم فروشی به عوامل دیگری مثل عوارض مربوط به جمع آوری زباله و زوم بندی ترافیکی شهر تغییر کند آن گاه به سمت درآمد پایدار پیش رفته‌ایم.

این کارشناس عمران در زمینه چگونگی کاربرد زوم بندی شهری خاطرنشان کرد: برخی از شهرهای پیشرفته در دنیا به ۱۰ منطقه تقسیم بندی می شود که ورود خودرو به این مناطق مستلزم پرداخت عوارض است ؛ این رویکرد هم به کاهش ترافیک شهری کمک می کند و هم باعث درآمد زایی برای مدیریت شهر می شود.

شیخ الاسلام با تاکید بر اینکه درآمد ناپایدار توسعه ناپایدار را به همراه دارد تصریح کرد: پیامد توسعه ناپایدار گسترش غیراصولی شهر است در صورتی که با توسعه شبکه حمل و نقل عمومی، ساخت مراکز فرهنگی مانند سینما و کتابخانه می توان درآمد پایدار را افزایش داد و به همراه آن توسعه پایدار ایجاد کرد.

وی با اشاره به تاثیر محدود کردن شهرسازی و نقش آن در افزایش توسعه پایدار گفت: محدود کردن مباحث مربوط به شهرسازی در یک شهر توسعه پایدار را افزایش می‌دهد؛ به طور مثال در حال حاضر تصمیم الحاق برخی مناطق اطراف مثل منطقه خوراسگان و رهنان به اصفهان به دلیل نبود زیرساخت مشکلاتی را برای شهر پدید آورد .

این کارشناس عمران اضافه کرد: قبل از اضافه کردن منطقه ای به شهر باید تمامی زیرساخت‌ها فراهم شده باشد، سیستم حمل و نقل عمومی از مهمترین زیرساخت ها است که باید در چنین مناطقی مثل خوراسگان و رهنان تقویت شود؛ تنها پیامد این طرح کاهش ظرفیت شهری و افزایش جمعیت بوده که به دنبال آن کاهش توسعه پایدار نیز رقم خورده است.

کد خبر 363040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.