خدمات‌رسانی به مسکن‌های مهر اصفهان توسط شهرداری‌ها

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان برای اولین بار در کشور، شهرهایی که در آن مسکن مهر ساخته شد را در اختیار شهرداری ها قرار داد تا بتوانند به ساکنان مسکن مهر خدمات برسانند.

ایمان طاهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهری که مسکن مهر در آن ساخته می‌شود حتما نیاز به خدمات‌رسانی دارد، اظهار کرد: از سال ۹۴ تاکنون در ۷۰ درصد شهرهایی که مسکن مهر ایجاد شده با تخصیص یارانه، بودجه و کمک شهرداری‌ها به این مساکن خدمات رسانی شده‌است.

وی افزود: اصفهان اولین استانی بود در کشور که در سال ۹۴ ضرورت خدمات‌رسانی به ساکنان مسکن مهر را در نظر گرفت زیرا صرفا وجود خانه، مشکل مسکن را حل نمی‌کند.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه نباید به مسکن به چشم کالا نگاه کرد، گفت:  در زمان خرید یک خانه مسکونی، صرفا مشخصات فنی آن نیست که اهمیت دارد بلکه محل قرارگیری آن ساختمان و دسترسی به خیابان، فضاهای شهری، مدرسه و ... اهمیت مضاعف دارد.

طاهر اضافه کرد: متاسفانه امکان سنجی مسکن مهر در شهرها انجام نشده بود اما در استان اصفهان سعی کردیم به این مسئله توجه بیشتری داشته باشیم.

ویبا اشاره به انواع خدمات‌رسانی ها، ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد تومان یارانه و بیش از ۲۰ میلیارد تومان زمین معوض در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته تا برای خیابان‌ کشی، آسفالت، جدول کشی و ساخت پارک‌ها و محوطه های هزینه شود.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از ۱۰۰ شهری که در آن مسکن مهر ساخته شد ۷۰ شهر به شهرداری‌ها تحویل شده و مابقی نیز به زودی به شهرداری‌ها تحویل داده‌می‌شود.

طاهر با بیان اینکه بیش از ۱۱۵ واحد تجاری تا کنون در مسکن مهر ساخته شده است، گفت: مسکن مهر به این خدمات نیاز دارد زیرا مردم برای تهیه مایحتاج نباید مجبور باشند به مرکز شهر بروند.

‌کل سهمیه مسکن مهر استان اصفهان ۱۶۰ هزار و ۵۰۰ واحد بوده‌است

وی با اشاره به ساخت بیش از ۲۰ مسجد و ۱۵ مدرسه در مسکن مهر، اظهار کرد: مساجد به محله ها محوریت داده و هویت آن محله را می‌سازد، در قدیم شهرها مسجد محور ساخته می‌شد.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ‌کل سهمیه مسکن مهر استان اصفهان که از سال ۸۷ آغاز شد، ۱۶۰ هزار و ۵۰۰ واحد بوده‌است، گفت: از این تعداد، فولاد شهر با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی بیشترین سهمیه را در استان داشته است.

طاهر افزود: پروژه‌های مسکن مهر سال ۸۸ در سه قالب شروع شد، در قالب اول؛ دولت زمین را به صورت رایگان در اختیار تعاونی های مسکن قرار می‌داد و این پروژه‌ها با منابع تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان شروع می‌شد.

وی با بیان اینکه در قالب دوم زمین به انبوه سازان واگذار ‌شد، گفت: به دلیل اینکه معتقدیم دولت هر چقدر کمتر در ساخت وساز مداخله کند و بیشتر نقش سیاست گذار داشته باشد بهتر است، مسکن مهر خود مالک به عنوان سومین قالب ساخت مسکن مهر در نظر گرفته شد.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: در مسکن مهر خودمالک، اشخاصی که زمین دارند به کمک  تسهیلات بانکی با سود چهار تا هفت درصد در زمین خودشان خانه سازی می‌کنند.  

طاهر مزیت این روش نسبت به روش‌های قبلی را جابه جا نشدن مردم عنوان کرد و افزود: نکته ای که در شهرسازی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مردم از بافتی که در آن زندگی می‌کنند، جابه‌جا نشوند.

وی با اشاره به ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در فولاد شهر، افزود: اینکار باعث شد بسیاری از مردم از مناطق مختلف در فولاد شهر ساکن شوند که این جابه جایی تبعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زیادی دارد، از جمله اینکه این مردم شغل می‌خواهند اگر بخواهند شغل قبلی شان را داشته باشند باید تردد کنند که ایجاد ترافیک می‌کند، مردمی که در یک منطقه ساکن می‌شوند ممکن است فرهنگ آن منطقه با محلی که در آن رشد کرده‌اند همخوانی نداشته باشد و مسائل مختلف اجتماعی که در آینده پیش می آید.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افرود: در مسکن مهر خود مالک سعی شد از این موارد جلوگیری شود و اشخاص اگر زمین، یا خانه پدری دارند به کمک تسهیلاتی که در اختیارشان قرار می‌دهیم بتوانند ساختمان سازی انجام دهند، که موفق ترین نوع مسکن مهر در کشور نیز همین نوع سوم است.

طاهر با اشاره به اولین پروژه مسکن مهر اصفهان که در سال ۹۰ در شهرضا افتتاح شد، گفت:  در این پروژه حتی واحدی داشتیم که بدون آورده متقاضی افتتاح، با تسهیلات ۲۰میلیون تومانی ساخته و حتی پنج میلیون تومان نیز به متقاضی برگردانده شد.

وی افزود: متوسط متراژ واحدهای مسکن مهر که در شهرضا تحویل دادیم، ۸۵ متر و قیمت آن حدود ۲۳ تا ۲۴ میلیون تومان بود.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ۷۴ هزار واحد از سهمیه استان مربوط به شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر بوده است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ هزار واحد از این سهمیه، خود مالک است.

 طاهر با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد سهمیه مسکن مهر استان اصفهان در قالب پروژه‌های خود مالک انجام شده است، گفت:  دلیل موفقیت استان اصفهان در مسکن مهر که نسبت به استان های دیگر حاشیه کمتری  از جمله واحدهای ساخته نشده یا ساخت مسکن مهر در جاهایی که فاقد خدمات روبنایی، زیر بنایی و امنیت اجتماعی و اقتصادی دارد، استفاده از مسکن مهر خود مالک است.

وی اافزود : ۲۷ هزار واحد از سهمیه استان مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بود که متولی آن بنیاد مسکن انقللاب اسلامی استان اصفهان بود و از این تعداد بیش از ۱۵ هزار واحد خود مالک بوده است.

معاون مسکن و باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه از مجموع ۳۰ هزار واحد فولاد شهر  متاسفانه  فقط سه هزار مسکن مهر خود مالک ساخته شد، گفت: در این شهر بیشترین سهمیه مربوط به مساکن مهر دولتی بود و یکی از دلایلی که هنوز نزدیک به دو هزار واحد در فولاد شهر افتتاح نشده این است که اراضی انتخاب شده از شهر دور و دسترسی به خدمات مشکل بود.

طاهر با اشاره به اینکه سهمیه بهارستان ۱۱هزار واحد بود که بیش از ۱۰ هزار واحد آن به صورت خودمالک ساخته و موفق بود، گفت: حدود شش هزار واحد نیز در شهر مجلسی ساخته و تکمیل شده است، مابقی سهمیه استان شامل حدود ۱۱ هزار واحد بود که در بافت فرسوده قرار گرفته و کل آن خود مالک بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار واحد از کل سهمیه استان به دلیل پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد و نداشتن متقاضی، از مسکن مهر خارج شد، خاطر نشان کرد: بنابراین کل سهمیه اصفهان ۱۵۰ هزار واحد شد که ۱۴۷هزار واحد آن تا کنون تمام شده و مردم در آن ساکن هستند.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: حدود  سه هزار و ۲۰۰ واحد باقی مانده که بخش زیادی از آن در فولاد شهر است، امیدواریم تا پایان سال بتوانیم آنها را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به تفاوت باز آفرینی و نوزایی گفت: در بازآفرینی، شهر موجود است، روح بخشی به آن انجام می‌شود و بافت های فرسوده بازآفرینی می‌شود اما در نوزایی یک شهر جدید احداث می‌شود که در این حالت باید خدمات‌رسانی حتما در نظر گرفته شود.

کد خبر 363030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.