زیباسازی شهر باید هماهنگ با ساختار توسعه اصفهان باشد

یک کارشناس طراحی شهری با تاکید بر اینکه زیباسازی باید در قالب مفاهیم عینی، ذهنی و کاربردی باید هماهنگ شکل گیرد، گفت: زیباسازی شهر باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را جذب کند و بیشترین تاثیر را در احساس تعلق‌پذیری شخص به مکان و فضا بگذارد و خاطره‌ای خوش در ذهن مخاطب بر جا بگذارد.

فرزاد مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: علاوه بر توجه به مباحث زیباسازی به صورت تک عنصر، المان‌های زیبایی باید در نقاط مختلف شهر جانمایی و از لحاظ ساختاری و یکپارچگی الگوها به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. 

وی افزود: میدان نقش جهان و شکل‌گیری آن در راستای بافت شهری و هشت بهشت و چهارباغ اصفهان تا امتداد رودخانه و باغ های هزارجریب به عنوان مثالی از ترکیب ساختاری با الگویی یکپارچه و زیباشناسانه‌ است که عملا استخوان‌بندی شهر را نیز شکل داده‌ است.

این کارشناس طراحی شهری ادامه داد: با آنکه هسته اولیه شهر، منطقه "جی" یا "گی" در محل پل شهرستان بوده است، اما ساختاری که در قرون بعدی در جهت‌گیری توسعه شهری اتفاق افتاده است به گونه‌ای دیگر تاثیرگذار بوده به طوری که در حال حاضر تک تک عناصر واقع در میدان نقش جهان همچون عمارت عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و بازار قیصریه هر یک در جای خود به لحاظ ذهنی، عینی و کاربردی بر دل مخاطب می‌نشیند.

مومنی با اشاره به وضعیت کنونی زیباسازی تصریح کرد: در دوران معاصر برای زیباسازی شهر توجه به توسعه‌ همه جانبه علم و تکنولوژی، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ مردم در قالب کالبدی همگون ضروری است، بنابراین زیباسازی شهر باید هماهنگ با ساختار توسعه شهری اصفهان، شکل هنر معاصر و متعلق به دوره جمهوری اسلامی باشد.

وی افزود: در حوزه زیباسازیهویت ورودی‌های شهر در جهات چهارگانه شهر و ساختار محلات اصفهان که هر یک دارای هویت ویژه ای برای خود هستند و همچنین اصالت مکان‌های تفریحی و عمومی مانند رودخانه زاینده رود، کوه صفه و پارک شرق باید حفظ و تقویت شود.

مومنی خاطرنشان کرد:  با در نظر گرفتن مخاطبان خاص و عام مواردی مانند استفاده از فضاهای بلا استفاده شهری همچون زیر پل‌ها، دیوار ساختمان‌های بلند مرتبه و نظاره‌گر شهر، بازی با نور و رنگ و دیگر مسائل و موضوعات اگر به طور ویژه طراحی و جانمایی شود، شاهد تاثیرات مثبت در حوزه زیباسازی شهری خواهیم بود.

کد خبر 362992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.