آلودگی هوا تعداد بیماران قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد

متخصص قلب و عروق گفت: آلودگی هوا خطری شناخته شده در خصوص ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است چرا که ورود این آلاینده‌ها به بدن تغییراتی را در دیواره قلب و عروق ایجاد می‌کند.

معصومه صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی علت ۳۰ درصد از مرگ و میرهای جهان است، اظهار کرد: کاهش سن مبتلایان این بیماری نیز نگران کنننده است و جوانان زیادی  در حال حاضر به دلیل ابتلا به این نوع بیماری غیرواگیر در بیمارستان‌ها بستری هستند.

وی با بیان اینکه بیماری قلبی و عروقی قابل پیش بینی است، افزود: در دنیا این اصول مهم پیشگیری در نظر گرفته شده است و در بسیاری کشورها این بیماری کنترل شده است؛ همچنین در این کشورها ضمن پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی برنامه‌ریزی برای پیشگیری از ابتلای مجدد به این بیماری نیز در دستور کار قرار دارد.

متخصص قلب و عروق  با بیان اینکه عوامل خطر بیماری‌های عروقی و تصلب شرایین به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند، گفت: یک دسته عوامل خطر غیر قابل کنترل هستند که در خصوص این عوامل خطر نمی‌توان دخل و تصرفی انجام داد. مورد دیگر سن افراد است که هر چه سن بالاتر رود احتمال آسیب‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: مراقبت بیشتر در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی برای خانم‌ها در سن بالای ۵۵ و برای آقایان در سن بالای ۶۵ توصیه می شود.

صادقی با اشاره به تفاوت جنسیتی افراد و شیوع بیماری قلب و عروق در بین آنان اظهار کرد: معمولا خانم‌ها تا قبل از یائسگی از بیماری‌های قلبی و عروقی تا اندازه‌ای حفاظت می‌شوند، اما بعد از یائسگی سرعت ابتلا آنها به بیماری به حد آقایان می‌رسد. نژاد هم در بروز این بیماری موثر است که این عوامل از موارد غیر قابل کنترل در بروز بیماری قلب و عروق هستند و ما بقی موارد در شیوع این بیماری قابل کنترل است.

 متخصص قلب و عروق با بیان اینکه برخی عوامل خطر قابل کنترل هستند اما درمان نمی شوند، افزود: این عوامل خطر درمان قطعی ندارند که سه دسته مهم فشار خون، چربی بالا و دیابت را در بر می‌گیرد و آسیب‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. اما خوشبختانه امروزه هر سه مورد این عوامل با دارو و غیر دارو می‌تواند کنترل شود.

وی با بیان  اینکه سبک زندگی ناسالم در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر بسزایی دارد، گفت: با توجه به شیوه زندگی شهری و کم تحرکی، استرس و نوع مواد غذایی مصرفی، بیماری‌های قلبی و عروقی بخش زیادی از جمعیت را تهدید می‌کند که در این زمینه نیازمند فرهنگسازی هستیم.

صادقی تاکید کرد: آلودگی هوا عامل خطر دیگری است که در دنیا روی آن مانور داده می‌شود و متاسفانه در کلانشهرهای  ایران و به ویژه اصفهان با  این عامل خطر درگیر هستیم.

وی ادامه داد: آلودگی هوا به دلیل تغییراتی که در دیواره عروق ایجاد می کند یک عامل خطر شناخته شده است. با توجه به عوامل خطری که وابسته به شیوه زندگی افراد است می‌توان در این بخش با انجام بررسی‌ها برخورد مناسب داشت.

کد خبر 362990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.