اصفهان به دنبال آب خوزستان برای صنعت و کشاورزی نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تامین آب شرب موردنظر اصفهان است و نمایندگان اصفهان و خوزستان مشکلی با هم ندارند و اگر در جلسات مختلف اطلاعات درستی به آنها می‌دادیم این واکنش‌ها و تعارضات پیش نمی‌آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدرعلی عابدی امروز شنبه-۸ دیماه-در نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران پیرامون مباحث آب استان اظهار کرد: ۴ راه‌حل برای برای موضوع آب در استان وجود دارد که متاسفانه بیشتر آنها معضل آب استان را رفع نمی‌کنند.

وی در خصوص این راه‌حل‌ها افزود: انتقال آب از خلیج‌فارس برای آب شرب، انتقال صنایع آب‌بر از استان، کوچ مردم از اصفهان و موضوع آخر صرفه‌جویی و عدم مصرف بیش از حد است که هیچ کدام آنها قابل اجرا شدن نیست.

عابدی با اشاره به اینکه نمایندگان استان هیچ وقت طرح‌های غیرکارشناسی و غیرفنی ارائه نداده‌اند، تصریح کرد: بر اساس قوانین تنها آبی که انتقال آن آزاد است آب شرب بوده و یونسکو تاکید بسیاری بر توجه به مباحث زیست‌محیطی منطقه مبدأ انتقال دارد.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آنچه انتقال می‌یابد باید مازاد نیاز مصرف منطقه باشد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع در خوزستان مقیاس میلیارد است؛ در حالی که در اصفهان بحث بر سر متر مکعب است و تفاوت اصفهان و خوزستان در این موضوع است.

نمایندگان اصفهان و خوزستان مشکلی با هم ندارند

عابدی با تاکید بر لزوم توجه خاص به استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان اظهار کرد: سیزدهمین بند مصوبه شورای عالی آب، انتقال آب تونل اول کوهرنگ را حق کشاورزان دانسته و تونل دوم و سوم، چشمه‌لنگان و بهشت‌آباد قرار است آب شرب و صنعت استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، کاشان، یزد و اصفهان تامین کند.

وی شیرین کردن آب را برای استان‌های نزدیک دریا مناسب دانست و خاطرنشان کرد: همه نمایندگان استان بر سر احترام به قوانین توافق داریم و معتقدیم باید بند بند مصوبات قانون و مصوبات شورای عالی آب اجرا شود.

عابدی با ابراز تاسف از عدم وجود جلسات با نمایندگان خوزستان گفت: اگر قبل از بروز واکنش‌ نمایندگان خوزستان جلساتی با آنها داشتیم، قطعا واکنش تند آنها را در مجلس شاهد نبودیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصفهان به دنبال انتقال آب خوزستان برای تامین صنعت و کشاورزی خود نیست، افزود: تامین آب شرب موردنظر اصفهان است و نمایندگان اصفهان و خوزستان مشکلی با هم ندارند و اگر در جلسات مختلف اطلاعات درستی به آنها می‌دادیم این واکنش‌ها و تعارضات پیش نمی‌آمد.

عابدی تبادل اطلاعات در مجامع نمایندگان را عامل حل تعارضات دانست و اظهار کرد: مسئله اصفهان تنها مختص اصفهان نیست و نباید این موضوع را استانی دید بلکه باید منافع ملی را درنظر گرفت.

وی با بیان اینکه نباید به اختلافات دامن بزنیم، گفت: دولت باید با نمایندگان مختلف جلساتی داشته باشد تا مسائل اینچنین پیچیده نشود و واکنش‌های اینچنینی دربر نداشته باشد.

عابدی با اشاره به اهمیت انتقال آب شرب تصریح کرد: اولویت اول باید استفاده از منابع آب استانی و سرمایه‌گذاری اولیه نیز بر چگونگی انتقال آب درون استانی باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمبود نظر و دیدگاه کارشناسی نداریم، اظهار کرد: متاسفانه اجرا نکردن نظرات کارشناسی مشکل ماست و گله ما از وزارت نیرو و عمل نکردن به وظایف‌شان همواره وجود دارد؛ چرا که آنچه خودشان تصویب کرده‌اند را اجرا نمی‌کنند.

با کمبود قدرت اجرایی کارآمد روبه‌رو هستیم

عابدی با اشاره به اینکه اگر سیستم اجرایی دولت وارد عمل شود مشکلات قابل حل است، افزود: کمبود قانون و مصوبه نداریم و آنچه امروز کم است قدرت اجرایی کارآمد است که باید وزارت نیرو و وزارت کشور برای آن وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه تابه حال درخواست‌های بسیاری در خصوص تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود به رییس‌جمهور و معاون ایشان داده‌اند، تصریح کرد: با این وجود هیچ پاسخی از وزارت نیرو تا به حال نداشته‌ایم و باید مصوبه دولت برای اجرای آن باشد.

عابدی با ابراز تاسف از عدم وجود بازخواست در انجام نشدن قوانین گفت: متاسفانه هیچ بند و تبصره‌ای برای مجازات عدم انجام مصوبات و قوانین نداریم و باید هیئت دولت مصوبه‌ای داشته باشد که در صورت عدم اجرای قوانین پاسخگویی در مورد آن وجود داشته باشد.

بارگذاری جدید بر زاینده‌رود ممنوع است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بارگزاری جدید بر زاینده رود را طبق مصوبه دهم شورای عالی آب ممنوع دانست و اظهار کرد: کسی اجازه گذاشتن لوله در رودخانه را ندارد، اما متاسفانه در گذشته وزارت نیرو این اجازه را داده بود در حالی که باید هرچند کیلومتر از مسیر رودخانه یک ایستگاه آبرسانی احداث می‌شد که برداشت‌های آب را مدیریت می‌کرد که متاسفانه این امر تا به حال انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه باید لوله‌ها و کنتورها در ایستگاه آبرسانی نصب می‌شد، افزود: امیدواریم ستاد احیای زاینده رود هرچه زودتر بتواند به این ناهماهنگی‌ها و سوء برداشت‌ها و سوءمدیریت‌ها پایان دهد.

عابدی با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطی نباید بارگذاری جدید ایجاد شود، گفت: سامانه دوم مختص برداشت آب برای کاشان و ۱۴ شهرستان دیگر است که در حال حاضر اتفاق افتاده است، اما می‌خواهند در مسیر آن تغییر ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه نیاز اصفهان برای آب شرب ۱۴ متر بر ثانیه است، اظهار کرد: شورای عالی آب ۴ میلیون برای باغات چهارمحال و بختیاری و ۳.۵ میلیون برای باغات اصفهان درنظر گرفته که با این احتساب ماهانه ۷.۵ میلیون نیاز است، اما چون تصفیه‌خانه بابا شیخ‌علی از مسیر چهارمحال و سامان می‌گذرد هرچه آب را باز می‌کردند، آب شرب به اصفهان نمی‌رسید.

عابدی با اشاره به اینکه هرچه آب بیشتری باز می‌شد برداشت‌های میان راه هم بیشتر می‌شد، تصریح کرد: متاسفانه از لوله‌ها با برق رایگان برداشت می‌کردند و تنها راه‌حل این موضوع داشتن سامانه دوم است.

وی با تاکید بر اینکه باید قبل از ورود به سامانه آب برداشت شود، گفت: گلاب ۱ برای کاشان و گلاب ۲ برای شهرستان‌های دیگر است و طبق گزارشات برای برداشت آب یزد از سال ۹۶ کنتور نصب شد و در سالهای قبل این برداشت‌ها بدون نصب کنتور صورت می‌گرفت.

اگر خواسته‌های ما مورد توجه قرار بگیرد، استعفا را پس می‌گیریم

عابدی در خصوص استعفای نمایندگان استان گفت: بخاطر اینکه اصفهان تحقیر و مشکلات آن نادیده گرفته می‌شد استعفا دادیم؛ چرا که نیازهای مردم اصفهان نیازهای خارق‌العاده‌ای نبود که تامین آن را کسی نفهمد.

وی با بیان اینکه اصفهان در تابستان ۹۷ بدترین شرایط را پشت‌سر گذاشت، اظهار کرد: اگر از بهشت‌آباد نمی‌توان نیاز استان را تامین کرد باید از هر جایی که می‌شود نیاز این استان را تامین کرد و استعفای نمایندگان استان زنگ خطری برای وضع بحرانی اصفهان بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استعفا به هدف خودش رسید، خاطرنشان کرد: همه مسئولان از دلایل این کار مطلع شدند و از تمام کسانی که ما را حمایت کردند اعم از امام‌جمعه محترم اصفهان و آیت‌الله مهدوی سپاسگزاریم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیین‌نامه مجلس، نمایندگان تا تصمیم‌گیری برای استعفا باید در صحن مجلس حاضر شوند، افزود: هنوز در مورد پس گرفتن استعفا تصمیمی نگرفته‌ایم و اگر خواسته‌های ما مورد توجه قرار بگیرد، استعفا را پس می‌گیریم.

رییس‌جمهور تا به حال جلسه‌ای با مجمع نمایندگان استانی نداشته است

عابدی با بیان اینکه باید زمینه صحبت برای موافقان و مخالفان در مجلس ایجاد شود، اظهار کرد: این استعفا از ۱۹ نماینده به صورت دسته‌جمعی بود و مجمع باید درباره آن نظر بدهد و اگر به دلایل آن پی‌ببرند قطعا همه نمایندگان به ما حق می‌دهند که استعفا داده‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ اقدامی را در جهت بهتر شدن اوضاع رد نکرده‌ایم، گفت: ما نه تنها به انتقال آب خلیج فارس نه نگفته‌ایم، بلکه به دنبال موضوع باران مصنوعی هم بوده‌ایم و هیچ اقدامی را برای بهتر شدن اوضاع رد نمی‌کنیم.

عابدی با ابراز نارضایتی از نبود جلسات بیان مشکلات در حضور ریاست جمهوری اظهار کرد: جلسات ریاست جمهور با مجامع نمایندگان استانی مرسوم است، اما رییس جمهور محترم تا به حال جلسه‌ای با نمایندگان نداشته‌اند و این در حالی است که ایشان باید از نظر نمایندگان هر استانی مطلع شود.

عابدی با بیان اینکه دولت باید همانطور که به دریاچه ارومیه توجه می‌کند به زاینده‌رود هم توجه کند، افزود: اصفهان همواره با خوزستان عجین بوده چه اکنون و چه در زمان جنگ، اصفهان علقه دیرینه‌ای به خوزستان و مردمش دارد و اگر دولت جلسات همفکری با نمایندگان را می‌گذاشت تنش‌های اخیر ایجاد نمی‌شد.

لزوم ایجاد ۳ فرمانداری در شرق استان اصفهان

این نماینده مجلس با ابراز تاسف از عدم توجه کافی در طول سال‌های گذشته به شرق استان اصفهان تصریح کرد: در موضوع مشکلات شرق استان مهمترین موضوع این است که آنها شهرستان نیستند؛ چرا که هر شهرستان ادارات مستقل و امکانات مناسبی دارد، اما هیچ‌کدام از مناطق تودشک، ورزنه و رامشه این امکانات را ندارند.

عابدی با بیان اینکه لزوم ایجاد ۳ فرمانداری در شرق استان وجود دارد، اظهار کرد: ایجاد مرکز درمانی هلال، ایجاد ۱۰ کلینیک در ۱۰ نقطه شرق استان، احداث بیمارستان در کوهپایه، ورزنه و هرند و اختصاص ۶ دستگاه آمبولانس به این مناطق از اقدامات تصمیم‌گیری شده برای مناطق شرق استان است که به زودی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد مرکز مبارزه با بیماری سالک در ورزنه گفت: قرار بر این شد تا علوم‌پزشکی استان همکاری لازم در این خصوص را انجام دهد، همچنین ۳۰ خانه ورزشی در ۶ بخش شهرستان اصفهان ایجاد خواهد شد.

کد خبر 362918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.