سرمایه انسانی، هزینه‌های حمل ونقل شهری را کاهش می‌دهد

یک کارشناس اقتصاد حمل و نقل گفت: نگهداری از سیستم‌های حمل و نقل یکی از پرهزینه ترین حوزه‌ها در مدیریت شهری است و استفاده از سرمایه انسانی و نیروی کار متخصص بجای نیروی انسانی ساده در این حوزه، منجر به کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و اداره ارزان شهر می شود.

سیامک بهزاد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، مدیریت سیستم حمل و نقل را یکی از پر هزینه ترین حوزه‌های خدمات مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: حجم زیادی از بودجه شهرداری ها و سازمان‌های مدیریت شهری در مبحث ایجاد بسترها و زیرساخت‌های حمل و نقل هزینه می شود و همین امر باعث می شود تا صرفه جویی در این سیستم تاثیر شگرفی در کاهش هزینه های مدیریت شهری و اداره ارزان شهر داشته باشد.

وی افزود: بهره گیری از ایده های برجسته، فناوری‌های نوین و ارزان قیمت در سیستم های حمل و نقل شهری نه تنها موجب کاهش هزینه های مدیریت شهری در این زمینه می شود بلکه کاهش هزینه های نگهداری از سیستم های حمل و نقل شهری و افزایش طول عمر این سیستم را در پی دارد.

این کارشناس اقتصاد حمل و نقل، برنامه ریزی بلندمدت در زمینه مدیریت سیستم حمل و نقل شهری را یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه ها عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از برنامه ریزی های دقیق و بلند مدت در حوزه خدمات شهری به ویژه حمل و نقل باعث جلوگیری از اجرای طرح های ناقص و کوتاه مدت در این زمینه شده، از اقدامات تکراری جلوگیری می کند و می تواند نقش مهمی در کاهش هزینه های مدیریت شهری داشته باشد.

بهزاد گفت: در حال حاضر حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد شهری محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی ، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری دارد.

وی با بیان اینکه حمل و نقل شهری یکی از شاخص های دستیابی به توسعه پایدار شهری است، تصریح کرد: حمل و نقل واسطه‌ای میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی است و در توزیع درآمدها و کاهش نابرابری های اقتصادی، اجتماعی و کاهش آثار فقر و اختلاف درآمد روستانشینان و شهرنشینان نقش موثری دارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی از تاثیر گذارترین عوامل جهش اقتصادی کشورهای توسعه یافته، اتخاذ روشهای صحیح حمل ونقلی بوده است، همچنین رشد و توسعه اقتصادی و سیستم حمل و نقل، تاثیرات مهم و متقابلی دارد.

بهزاد افزود: بی شک هرگونه بی نظمی و کندی در سیستم حمل و نقل ضررهای فراوانی به فرآیند رشد و توسعه شهری وارد می کند و به همین دلیل زمان و میزان سرمایه گذاری دربخش حمل ونقل بطور مستقیم و غیر مستقیم، روند توسعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای اولیه انسانی که با توسعه اقتصادی و اجتماعی دامنه گسترده تری پیدا کرده و امروزه جزو یکی از مظاهر تمدن بشمار می رود، حوزه حمل ونقل است.

بهزاد افزود: در ادبیات اقتصادی، توسعه حمل ونقل همچون گردش خون در کالبد اقتصادی هر کشور است و با تسریع در این گردش نیازهای حیاتی و اولیه اقتصادی در جامعه سریع تر برآورده می شود.

کد خبر 362893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.