یک دقیقه ویدیو معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار کلمه است

زمانی که ویدیویی با یک موبایل ساده به طور غیرحرفه‌ای و با کمترین امکانات اما با شوق و عشق به کشور تولید می‌شود تأثیر بیشتری در مقایسه با یک متن ساده بر روی سایر ملت‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضای مجازی بستری برای کسب و کارها ایجاد کرده تا در آن رشد و یا حتی در این فضا به حیات پویای خود امیدوار باشند. تولید محتوا در کسب و کارهای مجازی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است، محتوای تصویری و یا مکتوب و انتشار آن در فضای مناسب می‌تواند در جذب مخاطب و بازار هدف ثاتیر گذاری فراوانی داشته باشد.

تولید محتوا در گردشگری نیز بسیار مهم است، زیرا محتوای درست می‌تواند در انتخاب مقصد گردشگران تأثیر زیادی بگذارد. محتوای تصویری در گردشگری مهمترین و تاثیرگذارترین محتوا است که تولید درست آن و در معرض دید قرار دادن آن می‌تواند باعث جذب گردشگران زیادی شود.

مسیح شریف، مشاور معاون گردشگری کشور در حوزه رسانه و دیپلماسی و فعال حوزه تولید محتوای گردشگری معتقد است که به طور کلی در حوزه تولید محتوا در بخش‌های مختلف کشور از جمله گردشگری ضعف وجود دارد و بیشترین ضعف را حوزه محتوا و تصویر متحرک یعنی فیلم و ویدیو دارد.

او می‌گوید که "سرعت زندگی افزایش پیدا کرده است و مردم به دلیل اینکه کمتر وقت می‌کنند متن‌های بلند را مطالعه کنند ترجیح می‌دهند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق ویدیو دریافت کنند. ویدیو به دلیل استفاده از تصاویر حرف‌های بیشتری را در بازه زمانی کوتاه‌تری می‌تواند بزند به عبارتی یک ویدیوی یک دقیقه‌ای معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار کلمه است."

شبکه‌های اجتماعی ویدیویی تاثیرگذاری و گستردگی زیادی در دنیای امروز دارند، شریف در این‌باره ادامه می‌دهد "رسانه‌های ویدیو و فیلم به عنوان یکی از ابزارها و روش‌های دنیای معاصر بسیار تأثیر گذار است، دومین موتور جستجو جهانی یوتیوب است، حتی در زمان جستجو در گوگل ویدیوهایی از یوتیوب به نمایش گذاشته می‌شود."

نبود شناخت درست مشکل اصلی بخش دولتی

به گفته شریف دولت به عنوان متولی اصلی جذب گردشگر خارجی شناخت درستی از رسانه‌ها ندارد "در دولت، متولی گردشگری کشور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است، در بخش دولتی و به خصوص سازمان میراث فرهنگی از پتانسیل‌های رسانه تصویری مانند یوتیوب میزان استفاده‌ نزدیک به صفر است که یکی از دلایل آن نبود شناخت از اهمیت این رسانه‌ها است."

نبود شناخت کافی دولت مردان از ابزارهای در دست برای جذب گردشگر شاید مهم‌ترین دلیل عقب افتادگی متولی اصلی در این امر باشد به عقیده شریف "دولت باید شناخت خود را از امکانات افزایش دهد، گاهی اوقات دولت مردان و مسئولان گردشگری استان‌ها مشغله زیاد دارند و باید به مسائل ریز نیز بپردازند و همچنین نیروی انسانی کافی در اختیار ندارند. با شرایط کنونی اقتصادی کشور که دست دولت را بسته ، مشغولیات مسئولان زیاد و فرصت آن‌ها کم است، شاید مسئولان گردشگری کشور فرصت جستجو و یادگیری و اجرا را نداشته باشند."

در کنار سازمان میراث فرهنگی کشور دیگر ذی‌نفعان حوزه گردشگری در بخش خصوصی نیز در جذب گردشگر خارجی اقدام کنند، این فعال حوزه تولید محتوا گردشگری در این رابطه می‌گوید "جذب گردشگر خارجی به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی و کلیدی سازمان میراث فرهنگی کشور برشمرده می‌شود، اما فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری مانند آژانس‌ها، ایرلاین‌ها، هتل‌ها و حتی تورگردانان باید در جهت جذب گردشگری خارجی اقدام کنند."

عموم مردم نیز نقش کلیدی و اساسی دارند

شریف نقش مردم را به عنوان سومین گروهی که باید در جهت جذب گردشگران اقدام کنند بسیار اساسی عنوان می‌کند "در کنار دولت و ذی‌نفعان، عموم مردم ایران نیز در جهت جذب گردشگرنقش اساسی و کلیدی دارند. عموم مردم ایران چون متولی، حکومت، دولت و یا بخش خصوصی ذی‌نفع در گردشگری نیستند حرفشان جانب دارانه نیست و خریدار بیشتری در آن سوی مرزها دارد. زمانی که ویدیویی با یک موبایل ساده به طور غیرحرفه‌ای با کمترین امکانات اما با شوق و عشق به کشور تولید می‌شود تأثیر بیشتری بر روی ملت‌های دیگر می‌گذارد."

به عقیده مشاور معاون گردشگری کشور در حوزه رسانه و دیپلماسی، دیپلماسی عمومی بین دو ملت تأثیر بیشتری نسبت به روابط دولت‌ها دارد "زمانی که مردم فعال می‌شوند ، یک ارتباط بین ملتی با ملتی دیگر شکل می‌گیرد که به آن دیپلماسی عمومی گفته می‌شود و عمق اثر بخشی بیشتری نسبت به ارتباط دولت‌ها با یکدیگر یا همان دیپلماسی دارد. در دنیایی که ایران تحت تحریم قرار گرفته و اخبار نادرست و جانب‌دارانه و دشمنانه در بسیاری از رسانه‌های تاثیرگذار جهانی منتشر می‌شود یک خلأ اخبار و اطاعات درباره جنبه‌های مثبت، خوب و زیبای ایران در بازارهای هدف گردشگری ما وجود دارد."

شریف تأثیر گذاری تصویر و ویدیو را بیش از هر محتوا دیگری می‌داند "اطلاعات را می‌شود نوشت، راجع به آن حرف زد و همینطور می‌شود درباره آن ویدیو ساخت و فیلم تولید کرد. با زبان فارسی نمی‌توان به سادگی به دیگر ملت‌ها فهماند ایران چگونه جایی است، همچنین آگاهی دادن از این مسئله به زبان کشور هدف مشکلات دیگری دارد. وقتی که با زبان تصویر و ویدیو ارتباط برقرار می‌شود این ارتباط ساده‌تر و تاثیرگذارتر خواهد بود. ۷۰ درصد اطلاعات محیط اطراف را از حس بینایی به دست می‌آوریم، تصویر در دنیای امروز و خصوصاً دنیای مجازی زبان مشترک و بین المللی است."

رسانه‌ها نیز در یک سوی بازی هستند

نقش اهمیت رسانه در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست، رسانه‌ها نیز در حوزه گردشگری نقش مهم و موثری دارند، این فعال حوزه تولید محتوا گردشگری با اشاره به نقش رسانه‌ها می‌گوید "رسانه‌ها باید یک گوشه از کار را بگیرند و با استفاده از ابزارهای خود در ذهن مسئولان این جرقه را ایجاد کنند که اگر نیاز به شناخت و آموزش است با درک اهمیت موضوع آموزش ببینند و اجرا کنند."

نخبگان جامعه نیز در کنار رسانه‌ها باید به مسائلی در این حوزه بپردازند و به رسالت خود عمل کنند شریف معتقد است "اساتید، قشر نخبه و رسانه‌ها به عنوان کسانی که افق دید بلندتر و نگاه عمیق‌تری به مسائل دارند باید با درک نیازها آن‌ها را به مسئولان انتقال دهند."

تولید محتوای درست، شناخت شبکه‌ها و کانال‌ها فعال بازارهای هدف و انتشار محتوا در آن فضا کمک بسزایی در جذب گردشگران خارجی خواهد کرد. شاید امروزه بزرگترین معضل کشور در حوزه گردشگری که ناتوانی در جذب گردشگر است، می‌تواند تا حدودی با تولید و انتشار محتوا تصویری مناسب از ایران رو به بهبودی رود.

گزارش از: یزدان روحانی _ خبرنگار ایمنا

کد خبر 362892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.