حفظ "میراث ناملموس" راهی برای توسعه پایدار شهر است

یک کارشناس معماری ایجاد توسعه پایدار را در گرو حفظ و ارزش نهادن به میراث ناملموس شهری دانست و گفت: فرصت های موجود در شهر اصفهان اعم از فرهنگ شهروندی، هنر، سنن، آداب و رسوم کهن از مهمترین فاکتورهای میراث ناملموس شهری است که باید در جهت توسعه پایدار شهر از آنها حفظ و حراست کرد.

شهریار ناسخیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در فضای شهری اصفهان، خیابان‌های قدیمی مثل چهارباغ از مهمترین فرصت‌های توسعه پایدار به شمار می رود. در حوزه معماری نیز ارزش معماری در ساختمان‌های قدیمی شهر است که این عوامل همگی در توسعه پایدار تاثیرگذار هستند.

وی افزود: پتانسیل جغرافیایی اصفهان و فضای سبز موجود در این شهر باید حفظ شده و در حد توان بر افزایش این ظرفیت‌ها کوشید، زیرا جغرافیای اصفهان به شکلی است که از طرفی کوه صفه می‌درخشد و از سوی دیگر ناژوان و باغات موجود خودنمایی می‌کند که این فرصت‌ها همگی برای یک شهر، منحصر بفرد است.

این کارشناس معماری اضافه کرد: اصفهان از لحاظ ارزش های مکانی و ساختمانی دارای ویژگی‌های بی بدیلی است که این مهم نیز در توسعه پایدار شهر تاثیر گذار است.

ناسخیان در زمینه حفظ ارزش بافت‌های تاریخی در اصفهان خاطرنشان کرد: ابتدا لازم است برای مردم فرهنگ‌سازی شود که بافت تاریخی، فرسوده نیست، همچنین مشکل و مسئله نگران کننده‌ای در این بافت‌ها وجود ندارد، بلکه بار مثبت شهر و به نوعی ارزش شهر به حساب می‌آیند.

وی تاکید کرد: حفظ و ایجاد مباحث فرهنگی در گرو ایجاد اعتماد به نفس در مردم است، زمانی که مردم به خودشکوفایی برسند خود زمینه ساز بستری برای توسعه پایدار خواهند شد که به وجود آوردن این احساس در مردم بدون تلاش رسانه‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

کد خبر 362883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.