غذاهایی که اثرات مخرب آلودگی هوا را خنثی می‌کنند!

مصرف مواد غذایی تازه ، میوه‌ها و سبزیجات و غذاهایی که اثرات مواد سمی موجود در هوای آلوده را خنثی می‌کنند، یکی از بهترین راهکارهایی است که با رعایت آن‌ها می توان از عوارض مخرب هوای آلوده جان سالم به در برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اکنون زمان زیادی است که آلودگی هوا مهمان ناخوانده کلان شهرها شده است. گازهایی نظیر منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن‌ها از جمله آلایندهایی هستند که بدن افراد را در برابر عفونت‌های بیماری زا حساس‌تر کرده و باعث افزایش مشکلات تنفسی، قلبی عروقی و ... می‌شوند؛ این مشکلات بیشتر خود را در میان گروه‌های حساس مانند کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی نشان می‌دهند. اما در این بین، برخی مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند خواص مواد سمی و آلاینده‌ی موجود در هوا را خنثی کنند. با ما همراه شوید تا شما را با بهترین غذاهای توصیه شده در روزهایی که هوا آلوده است، آشنا کنیم:

پیشگیری از سرطان ریه با مصرف پیاز

دستگاه تنفسی از جمله اندام‌هایی است که در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرد. مواد غذایی شامل سیر، پیاز و تره فرنگی به دلیل اینکه دارای گوگرد هستند، از مخاط دستگاه تنفسی در برابر هوای آلوده محافظت می‌کنند. بنابراین زمانی که هوا آلوده است و شدت آلاینده‌ها در هوا زیاد است، توصیه می‌شود افراد برای حفظ تندرستی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها، پیاز خام را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند. جالب است بدانید که پیاز خام یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بوده و به دلیل مقادیر بالای ویتامین ، ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان‌هایی که در آن وجود دارد، عملکرد رادیکال‌های آزاد را متوقف می‌کند. همچنین یکی از مهم ترین ترکیبات پیاز، آنتی اکسیدانی به نام "کرستین" است که به پیشگیری از سرطان ریه کمک می‌کند.

خوردن سیب را فراموش نکنید

برخی از مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می‌گیرند. بنابراین با خوردن آن‌ها سرب به سلول‌های بدن نفوذ نکرده و عوارض مخرب آلودگی هوا را کاهش می‌دهند. سیب یکی از میوه‌هایی است که دارای این آنتی اکسیدان است و مصرف روزانه یک عدد از این میوه می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد. همچنین مصرف میوه‌هایی نظیر پرتقال و توت فرنگی که سرشار از پکتین هستند، برای کاهش عوارض آلودگی هوا و جلوگیری از نفوذ  ماده سمی سرب به بدن مفید هستند.

این ویتامین‌ها را از دست ندهید

ویتامین‌های E  و D  اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی کرده و مناسب روزهایی است که هوا آلوده باشد. ویتامین E در روغن‌های گیاهی و مواد غذایی نظیر گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز یافت می شود. ویتامین D نیز در غذاهایی مانند شیر، کره و زرده تخم‌مرغ وجود دارد. علاوه بر ویتامین‌ها، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن نیز توصیه می‌شود. ویتامین C از دیگر ویتامین‌هایی است که به دفع سربی که در روزهای آلوده وارد بدن ما شده است، کمک می کند. غذاهای دارای بتاکاروتن شامل انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو بوده و سلنیوم را می‌توان در غذاهای دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار یافت.

کد خبر 362868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.