تار و پودی که با هنر لرستان گره می‌خورد

صنایع دستی لرستان بیشتر گره‌هایی است که به تارها می‌پیچد و نقوش مختلفی را پدید می‌آورد، تار و پودی که گردشگران این منطقه را متحیر می‌کنند.

ساره نبوی نژاد استاد صنایع دستی دانشگاه پیام نور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با صنایع دستی استان لرستان اظهار کرد: از دست بافته هایی که در زندگی جوامع عشایری و روستایی مناطق بختیاری نشین لرستان مورد استفاده قرار می گیرد جاجیم است که به شکل نوارهایی باریک به عرض ۳۰ تا ۵۰  سانتیمتر و طول پنج تا هشت متر تماما از پشم بافته می شود. این نوارها را پس از بافتن از پهلو به یکدیگر می دوزند ، در نتیجه سطح یکپارچه ای حاصل می شود که به مصرف رو انداز می رسد.

وی ادامه داد: دار جاجیم عموما به صورت افقی بوده و چله کشی آن روی زمین انجام می گیرد. بافت های تار آن از روی کار دیده می شود در حالی که پود زیر آنها مخفی است. برخلاف سایر منسوجات که در آنها نقش با پود شکل می گیرد، در جاجیم بختیاری نقش به واسطه تارها ایجاد می شوند.

نبوی نژاد از دیگر صنایع دستی این استان به هور اشاره کرد که بافته‌ای کیسه مانند است که در قدیم از آن برای نگهداری و انبار کردن گندم و آرد استفاده می‌شده است و گفت: این دست بافت کاملا یک رنگ و بدون نقش بوده و معمولاً با استفاده از نخ پشمی و تکنیک گلیم باف تولید می‌شود.

نبوی نژاد در ادامه افزود: ماشته دست بافته ای پشمین و غالبا مخصوص نواحی سردسیر است.در ایران در اکثر مناطقی که بافت آن رواج دارد به نام جاجیم خوانده می شود.فقط در خرم آباد و کرمانشاه ماشته یا موج نامیده می شود. مهمترین ماده اولیه مصرفی در تولید ماشته نخ پشمی "الوان" است. کاربرد عمده ماشته رختخواب پیچ است، ولی در زندگی عشایر و روستایی کاربردهای دیگری مانند زیر انداز ، روانداز و روی کرسی دارد. اما امروزه از تولید ماشته جهت روفرشی، رومبلی، انواع پشتی، کیف زنانه، ساک دستی ، روکش، روی صندلی اتومبیل و تزئین منزل استفاده می شود.

این استاد دانشگاه "هوراسیان" را وسیله خورجین مانند معرفی کرد و گفت:  این محصول برای نگهداری و حمل اشیاء و مایحتاج زندگی عشایر بر روی اسب به کار می رود. این دست‌باف معمولا تلفیقی از تکنیک‌های قالی‌بافی و گلیم‌بافی بوده و نقوش آن بسیار متنوع است.

کد خبر 362843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.