کمبود داروی بیماران هموفیلی با وجود ۹ ماه ذخیره دارویی

مدیرعامل کانون بیماران هموفیلی ایران، گفت: فرآیند تحویل داروی بیماران هموفیلی در تهران و شهرهای مختلف دچار اختلال است.

به گزارش ایمنا احمد قویدل افزود: بیماران هموفیلی مانند دیگر بیماران از اختلال در زنجیره تامین دارو ناشی از بدهی های پرداخت نشده به مراکز درمانی از سوی بیمه ها، متاثر هستند و گاهی پول هایی که به بیمارستانها می رود، به جای تامین دارو صرف پرداخت هزینه آب و برق می شود زیرا پول اختصاص یافته برای تامین دارو، نشان دار نیست.

وی از نمایندگان مجلس در فصل تعیین بودجه ۹۸ خواست: برای بیماران خاص و دیر درمان، سرفصل معین و بودجه نشان دار تعیین شود.

قویدل با تاکید بر اینکه اختصاص بودجه به داروی بیماران خاص باید به گونه ای باشد که امکان اختصاص آن به جاهای دیگر میسر نباشد، گفت: پول های اختصاص یافته به بیماران خاص نباید در دل بودجه ای برود که بازرسی نداشته باشد، اگر این پول ها صرف ساختمان سازی بیمارستان شود، چه کسی می تواند معترض باشد.

مدیرعامل کانون بیماران هموفیلی گفت: امیدواریم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به ارقام اختصاصی به داروهای خاص توجه بیشتری کند.

قویدل از تعیین ۸۳ مرکز نشان دار برای ارائه دارو و خدمات به بیماران هموفیلی از سوی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: شبکه درمان و ارائه خدمات این مراکز باید به رسمیت شناخته شود.

فاکتور ۷ تولید داخل در حال اخذ استاندارد بین المللی است

مدیرعامل کانون بیماران هموفیلی درباره داروی فاکتور ۷ بیماران هموفیلی نیز گفت: ایران دومین کشور تولیدکننده فاکتور ۷ در جهان است و نزدیک ۶ سال است که تولیدات موفقی مشابه نوع دانمارکی دارد.

قویدل افزود: تلاش جدیدی آغاز شده تا فرآیند اخذ مجوز استانداردهای بین المللی طی شود و این دارو در حال گرفتن تائید GMP (شرایط خوب تولید) است.

شرکت وابسته به آستان قدس رضوی فاکتور ۸ تولید می کند

مدیرعامل کانون بیماران هموفیلی گفت: شرکت وابسته به آستان قدس رضوی فاکتور ۸ تولید می کند و فعلا ۲۰ درصد نیاز بیماران هموفیلی را تامین می کند اما ظرفیت آن را دارد که ۱۰۰درصد نیاز کشور را تامین کند.

قویدل افزود: لازم است این شرکت با شرکت های اروپایی ارتباط برقرار کند زیرا فدراسیون جهانی هموفیلی همواره از طی شدن فرآیندهای بین المللی برای تولید دارو از کانون هموفیلی سوال می کند.

وی اظهار داشت: صرف تولید داخل بودن دارو، به اطمینان خاطر مردم منجر نمی شود بلکه باید مراجع بین المللی بی طرف این داروها را تایید کنند، باید فرآورده های تولید داخل را به مذاق بیماران خوشایند کنیم. اخذ استانداردهای بین المللی به بیمار انگیزه مصرف می دهد.

قویدل ادامه داد: امکان دیگری برای تولید فاکتور ۹ در کشور از طریق پلاسما فراهم شده است؛ در زمانی که دکتر دستجردی وزیر بهداشت بود، اعلام شد که در تولید پلاسما برای تولید فاکتور ۹ خودکفا شده ایم اما هیچگاه طعم آن چشیده نشد. پلاسمای جمع آوری شده برای تولید به آلمان فرستاده می شود. این فرآیند رفت و آمد بسیار زمان بر و آن قدر کُند است که عملا از محصول تهیه شده از پلاسمای ایرانی کمتر استفاده می شود.

بدهی بیمه در زنجیره تامین داروی هموفیلی اختلال ایجاد کرد

مدیرعامل کانون بیماران هموفیلی اظهار داشت: کمبودهای ادواری دارویی در اغلب نقاط کشور به بدهی سازمان های بیمه گر به مراکز درمانی مربوط می شود.

قویدل افزود: سازمان های بیمه گر به بنگاه های چندمنظوره تبدیل شده اند، به تمام امور از کشتی سانچی تا دفترچه های کارگری می پردازند و شرکت های مختلفی را تحت پوشش دارد.

وی ادامه داد: بیمه تعریف دارد، مردم در سیستم بیمه ای پول می پردازند و بیمه بر اساس آن پول، بودجه تعریف می کند و برای سلامت و پیشگیری از بیماری ها تلاش می کند اما این روحیه در سازمان های بیمه گر ما کمتر وجود دارد. در بودجه، یارانه بزرگی برای تامین داروی بیماران خاص برای بیمه ها در نظر می گیرند و دولت این پول را پرداخت می کند.

مدیرعامل کانون بیماران هموفیلی تصریح کرد: پول های درنظر گرفته شده بیمه ها برای دارو در بودجه، نشان دار نیستند بنابراین زنجیره تامین دارو به علت تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز به شدت ضربه خورده است گاهی ۹ تا ۱۱ ماه پرداخت سازمان های بیمه به مراکز درمانی عقب می افتد و همین فرآیند ادامه دارد.

 کمبود دارویی با وجود ۹ ماه ذخیره دارو

مدیرعامل کانون بیماران هموفیلی گفت: پول دارو نشان دار نیست و کنترل بر آن ضعیف است که ذی حساب سوال کند، پولی که وارد بیمارستان شده، برای چه مواردی هزینه شده است.

قویدل خاطرنشان کرد: نزدیک به ۹ ماه ذخیره دارویی در کشور داریم اما همه جا از کمبود دارو صحبت می شود و مشکل کمبود دارو وجود دارد.

وی افزود: زمانی شرکت های پخش از اینکه به آنها گفته می شد مگر شما لوبیا فروش هستید که وقتی بیمارستان پول ندارد به او دارو نمی فروشید، خجالت می کشیدند اما امروز دیگر این روند ادامه ندارد و از فروش دارو به بیمارستان های بدهکار خودداری می کنند.

وی با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق ارزی کشور برای تامین دارو گفت: این مبلغ نهایتا می تواند ۵۰ درصد بدهی بیمه ها را بپوشاند.

منبع: ایرنا

کد خبر 362829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.