سلامت باید در جامعه اجتماعی محور شود

خوانسار- فرماندار خوانسار گفت: ترویج فرهنگ خود مراقبتی در جامعه سلامت را ارتقا می‌دهد که در این زمینه آموزش‌ مهمترین راه اشاعه فرهنگ خودمراقبتی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، منصور کمالی امروز( پنج شنبه) در نخستین مجمع سلامت شهرستان با عنوان "شیوه زندگی سالم" اظهار کرد: امروزه در دنیا سلامت چشم انداز وسیع‌تری نسبت به گذشته دارد.

وی گفت: با توجه به سایقه‌ای که از گذشته در حوزه سلامت داریم به یک سمت و سویی حرکت می‌کنیم که از حالت فراطبی خارج شویم و یه حالت پیشگیری در جوامع برسیم.  

فرماندار خوانسار تصریح کرد: عوامل اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و شیوه زندگی بیشترین و تأثیر گذارترین مواردی هستند که می‌تواند در سلامت یک جامعه اثر گذار باشد.

وی افزود: مراقبت‌های پزشکی و یا درمان قطعأ طول عمر را زیاد و بیماری‌ها را درمان می‌کند، مراقبت پزشکی برای ادامه زندگی قابل انکار نیست.

کمالی ادامه داد: امروزه به تأمین بهداشت در جامعه اهمیت بیشتری داده شده است، نقش سلامت در ارتقاء شاخصه توسعه انسانی انکار ناپذیر است، مسائل اجتماعی مانند فقر و بیکاری و بیسوادی عواملی هستند که در تمام کشورها با ابعادی که دارند، می‌توانند در سلامت تأثیر گذار باشند.

وی با بیان این‌که رعایت بهداشت نقش اصلی در زمینه پیشگیری دارد، افزود: برخی شغل‌ها در معرض خطر هستند، فرهنگ سازی‌ و آموزش در زمینه بهداشت تأثیر گذار است، جامعه‌ای که میزان تحصیلات در آن بالاتر باشد آمار سلامتی بیشتر است زیرا موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند.

 فرماندار خوانسار گفت: در جامعه بهداشت یک اصل مهم است و مقدم بر درمان است، همه دستگاه‌های اجرایی در زمینه کمک به سلامت مردم، بهداشت و درمان را یاری کنند تا با پیشگیری بتوانند سلامت جامعه را ارتقا دهند.

وی افزود: یکی از نیارهای اصلی حوزه سلامت اجتماعی شدن سلامت است یعنی خودمراقبتی باید فراگیر شود، مشارکت آحاد مختلف جامعه و دستگاهای بین بخشی را می‌طلبد.

کمالی ادامه داد: اگر بخواهیم سلامت را ارتقا دهیم باید گزارش و مستنداتی از مشکلات بهداشتی مردم و جامعه تهیه شود و برای استان و وزارتخانه ارسال شود، با توجه به شرایطی که مردم دارند تصمیم گیری در وزراتخانه‌ها قوی‌تر و محکم‌تر صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که خیرین در بخش بهداشت و درمان همواره پیشتاز بودند، افزود: با کمک خیرین در خوانسار بیمارستان‌ ساخته شده است و دستگاه‌ لاکتازکوپی و فیزیو تراپی در بیمارستان تجهیز شده است و این حاصل زحمات و از خود گذشتگی خیرین در بخش سلامت است.

فرماندار خوانسار گفت: دولت تدبیر و امید بر پایه دموکراسی بنا شده است، از دستگاه‌های اجرایی، ان جی او ها و مردم درخواست می‌کنم در مسیر سلامت مردم  گام بردارند و به کمک شبکه بهداشت و درمان بشتابند تا سلامتی بیشتر در جامعه فراگیر شود.

وی تأکید کرد: کارگاه‌های آموزشی و تخصیص خیلی قوی برای ترویج و اشاعه فرهنگ خود مراقبتی در بین مردم برگزار شود، سازمان‌های مردم نهاد و ان جی او ها مشارکت داشته باشند تا فرهنگ خودمراقبتی به مردم القا شود و جامعه سالم‌تری داشته باشیم.

کمالی گفت: تشکیل نخستین  مجمع سلامت در خوانسار آغاز گامی موثر در جهت سلامت مردم شهرستان است، فرهنگ خودمراقبتی همکاری بین بخشی را می‌طلبد تا معضلات بخش سلامت در شهرستان برطرف شود.

کد خبر 362800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.