نگاه سنتی به حوزه سلامت غلط بود

خوانسار- مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار گفت: با وجود تلاش مستمر و اقدامات مختلفی که در حوزه سلامت انجام شد اما نگاه سنتی سبب نارسایی و ناتوانی حوزه بهداشت و درمان در سلامت مردم شد باید شرایطی فراهم شود که آحاد جامعه مراقب سلامتی خود باشند تا در بخش درمان هزینه کمتری صرف شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا ازشهرستان خوانسار، محمدصادق فیاضی امروز(پنج شنبه) در نخستین مجمع سلامت شهرستان با عنوان "شیوه زندگی سالم" اظهار کرد: امروزه اهمیت دادن به حوزه سلامت نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: در گذشته نگاه سنتی به حوزه سلامت و بهداشت بود، یعنی  می‌بایست مردم مریض شوند، همه امکانات و تجهیزات بخش‌های مختلف بیمارستانی را بسازیم و برای درمان در اختیار مردم قرار دهیم تا بهبود پیدا کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار ادامه داد: نگاه سنتی به حوزه سلامت سبب شد با وجود تلاش مستمر و اقدامات مختلفی که انجام می‌دهیم اما حوزه بهداشت و درمان نارسا باشد و پاسخگوی مردم نباشیم.

نگاه سنتی به حوزه سلامت غلط بود

وی تأکید کرد: باید شرایطی فراهم آوریم تا آحاد مختلف جامعه مراقب سلامتی خود باشند تا برای حوزه بهداشت و درمان هزینه کمتری صرف کنیم، نگاه سنتی به حوزه سلامت غلط بود، گرچه شعار "بهداشت برای همه تا سال ۲۰۰۰ " سر می‌دادند.

فیاضی افزود: امروزه به این نتیجه رسیدند که سلامت و بهداشت در همه زمینه‌ها باید لحاظ شود، یعنی برای راه‌اندازی هر گونه کسب و کاری در وحله نخست باید بهداشت و سلامت آن محیط برای سالم نگه داشتن انسان لحاظ شود.

وی افزود: با این سیاست بهداشت و درمان امروز هیچ کارآفرین نمی‌تواند بیاید یک کار تولیدی ایجاد کند که پس از یکسال ۳۰ درصد انسان‌های مشغول به کار در آن محیط معیوب یا بیمار شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار گفت: سیاست و برنامه‌ریزی حوزه بهداشت و درمان به شیوه و روشی برنامه ریزی شده است که انسان‌ها آسیب نبینند.

وی افزود: نباید با تولید یک محصول غذایی و یا غیرغذایی انسان‎‌ها در هنگام مصرف یا استفاده از آن محصول آسیب ببینند، در واقع تلاش حوزه بهداشت و درمان این است که سلامت اجتماعی شود و سلامت را از حوزه انحصاری پزشکان خارج کنیم تا جوابگوی نیازهای سلامت مردم باشیم.

بین ۱۹ تا ۲۲ درصد جمعیت خوانسار سالمند هستند

فیاضی اظهار کرد: برای ۳۰ هزار نفر جمعیت شهرستان خوانسار پرونده سلامت در مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت تشکیل شده است،  

وی افزود: از ۳۰ هزار نفر جمعیت شهرستان بین ۱۹ تا ۲۲ درصد سالمند هستند و این یک مشکلی برای سیستم ایجاد می‌کند، برنامه ریزی‌های ما در حوزه سلامت شهرستان باید مبتنی بر این آمار جمعیتی و شرایط باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار گفت: در شهرستان خوانسار پنج مرکز پایدار بهداشتی و درمانی، یک بیمارستان جِنرال با تخصص‌های پایه‌ای، یک مرکز ۱۱۵، یک مرکز انرژی و ۱۳ خانه بهداشت وجود دارد که به شکل‎‌های مختلف به مردم خدمات ارائه می‌کند.

وی گفت: بر اساس جمعیت شهرستان بررسی و ارزیابی لازم در زمینه سلامت مردم انجام شده است، در یک نظر سنجی در ۷۰ درصد پرونده‌های سلامت یک سری دیتاها به دست آوردیم و برخی بیماری‌ها کشف و اقداماتی انجام شده است.

فیاضی افزود: با یک ریسک در ۶۰۰ نفر، بیش از ۳۰ درصد آنان دچار بیماری قلبی عروقی بودند اما اطلاع نداشتند که در صورت عدم پیشگیری و رفع خطر امکان بروزسکته قلبی برای آنان وجود دارد.

وی گفت: در همین نظر سنجی‌ و بررسی برای مراقبت افراد ۸۷۵ نفر دچار بیماری دیابت، ۲۱۴۴ نفر به بیماری فشار خون و ۷۶۹ نفر به چربی خون مبتلا هستند و باید برای جلوگیری از بروز سکته قلبی و مغزی کنترل شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار تأکید کرد: در سطح شهرستان خوانسار با کمک شوراها، دهیاری‌ها و معتمدین و ان جی اوها یک نیاز سنجی از سلامت مردم انجام شده است، کم تحرکی به عنوان محور اصلی و سپس دیابت و فشار خون از بالاترین بیماری‌ها در آمار است.

وی گفت: دغده ما در گذشته بیماری‌های عفونی بود، اما امروز کم تحرکی و فشار خون و دیابت در جمعیت شهرستان خوانسار در حال اتفاق است که باید اقداماتی انجام دهیم، اما باید اعتراف کنیم که شبکه بهداشت و درمان خوانسار توانایی کمک به این افراد را ندارد و نیاز به کمک است.  

فیاضی گفت: ۲۷۰۰ نفر درشهرستان غربالگری سرطان و دستگاه گوارش شدند که از این تعداد ۷۰ نفر آزمایش آنان مثبت بود، ده نفر کلسکوپی شدند و ۲ نفر سرطان دستگاه گوارش داشتند که اگر قبلا غربالگری شده بودند امکان درمان و پیشگیری بود.

 وی گفت: باید به صورت مدام انسان‌ها را در حوزه بهداشت و درمان پایش و مانیتوری کنیم تا بیماری آنان را کشف کنیم، در راستای پیشگیری از بیماری‌ها باید آموزش‌های لازم به مراجعه کنندگان ارائه دهیم و این از آیتم‌های مهم در حوزه سلامت است که خود مراقبتی گفته می‌شود، جامعه، انسان‌ها و سارمان‌ها باید خود مراقبتی داشته باشند.  

اگر بیماری‌ها پایش شوند ۵۰ درصد مراجعات به مراکز پزشکی کاهش پیدا می‌کند 

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار گفت: نیاز است که شبکه بهداشت و درمان آموزش خود مراقبتی به انسان‌ها ارائه کند، اگر یک آموزش درست و خود مراقبتی صحیح به انسان‌ها داده شود و اگر پایش بیماری‌ها از سوی انسان‌ها انجام شوند مراجعه به بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها و پزشکان عمومی ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: ما می‌توانیم شرایطی فراهم آوریم که مراجعه به سیستم درمان کم شود، خدمات خوب به مراجعه کنندگان ارائه دهیم، سلامت فرد را برای شرایط بهتر سلامتی فراهم کنیم.

فیاضی افزود: برای خود مراقبتی باید تغییری در سبک زندگی انجام دهیم، اگر نحوه زندگی کردن ما در حوزه سلامت اشکال دارد باید بر طرف شود، تغذیه سالم می‌تواند درصدی از بیماری‌ها را کاهش دهد، عامل فشار خون و  دیابت کم تحرکی است، به دلیل عدم تغذیه سالم ۷۰ درصد انسان‌ها کبد چرب دارند.

وی گفت: در طول روز باید نیم ساعت فعالیت ورزشی انجام دهیم، سیگار کشیدن ریز فاکتور بیماری قلبی و عروقی است، ترک سیگار یک درصدی از خطر سکته قلبی را کاهش دهد، استرس و اینترنت در بیماری قلبی و عروقی تأثیرگذار دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار تأکید کرد: حوزه بهداشت و درمان برای سلامت مردم مشارکت مردم و تشکل‌های مردمی را می‌طلبد، به عنوان مجریان سلامت در سیاست کلان شهری باید شرایطی فراهم شود که مردم زندگی سالم تری را داشته باشند.

کد خبر 362796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.