سکه و پیمودن پله‌های صعود در هفته‌ای که گذشت

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهمی همراه بود اما مهمترین رویدادی که بر شاخص های بسیاری تاثیر گذاشت سخنرانی ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری کارشناسان نوسانات قیمتی بازار ارز و طلا را متاثر از تقدیم لایحه بودجه ۹۸ به مجلس، ارائه جزییات و سخنرانی ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی می دانند.

** سکه در هفته‌ای که گذشت به رغم هفته قبل که نرخ نزولی در پیش گرفته بود، یکی پس از دیگری پله‌های صعودی را طی کرد و حتی در برخی ساعات به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز رسید.

** نرخ طلا و قیمت دلار نیز در این هفته روند افرایشی در پیش گرفته بود.

** رویداد کارآفرینی روستا طی دو روز با شعار "هر روستا یک محصول، هر روستا یک برند" در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. در این رویداد برای اولین بار جمعی از دانشجویان، صاحبان ایده، دهیاران و مسئولان به منظور اجرایی کردن هدف این رویداد که تزریق اتمسفر کارآفرینی در روستا بود، گردهم جمع شدند. محورهای این رویداد؛ گردشگری روستایی، روستای خلاق، بهره برداری از میراث ملموس و ناملموس روستا و برند سازی محصولات روستایی برای شرکت کنندگان بود.

 ** برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی صنایع خلاق در اصفهان از جمله رویدادهای مهم اقتصادی بود که در این شهر اتفاق افتاد و آیین اختتامیه آن روز شنبه این بود. اصل اساسی در صنایع خلاق، خلاقیت‌های فردی و تیمی است که در نهایت با سرمایه‌های کوچک قابل توسعه است، اما برای اینکه صنایع کوچک باعث ثروت‌آفرینی شود، باید برندسازی، بازاریابی و ثبت مالکیت معنوی خوبی انجام شود، البته نمایشگاه می‌تواند در این راستا نقش تأثیرگذاری داشته باشد.

** «نظام زراعت زعفران مبتنی برقنات» به عنوان پنجاه و پنجمین میراث کشاورزی مهم جهان و سومین میراث کشاورزی جهانی از ایران در سازمان فائو به ثبت رسید. اعلام فائو، این دست‌آورد مهم با پذیرش مدارک، مستندات و دفاعیه های ارائه شده در اجلاس اخیر گروه مشاوران علمی (SAG) دبیرخانه میراث های مهم کشاورزی جهانی (GIAHS) در مقر سازمان فائو در شهر رم حاصل شد. این ثبت با پایلوت روستای سنو شهرستان گناباد استان خراسان رضوی صورت گرفت.

** ذخیره سازی سیب سردخانه‌های کشور برای ایام نوروز حدود ۷۰۰ هزار تن اعلام شد، به گفته مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی امسال ذخیره کافی از این محصول برای مصرف داخلی و نیاز شب عید داریم، امسال تولید سه میلیون و ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن سیب در کشور پیش بینی شده است و میزان صادرات سیب درختی در سال ۹۶ حدود ۶۰۵ هزار تن بوده، این صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و کمی هم به اروپا انجام شده است.

** مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آذر ماه امسال را ١٨,٠ درصد اعلام کرد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (١٥.٦ درصد) ٢.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

** حجم بارش‌های فصل پاییز کشور از ابتدای سال آبی تاکنون افزایش یافته و به ۹۲.۱ میلی‌متر رسیده است. بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور، میزان بارندگی‌ها در مدت مشابه سال آبی ۹۶- ۹۷ در این حوضه‌ها ۲۹.۴ میلی‌متر گزارش شده است. این میزان بارش، از سال گذشته ۲۱۳.۳ درصد بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ ساله از ۴۹.۳ درصد رشد برخوردار بوده است.

** دومین همایش ملی صنعت بازیافت با شعار «از زمین برای زمین»، با رویکرد حفظ محیط زیست و اشاعه فرهنگ بازیافت در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. محورهای این همایش شامل معرفی صنعت بازیافت و فناوری های نوین و نقش آن در محیط زیست، آینده‌پژوهی در صنعت بازیافت «چشم‌انداز، قوت‌ها، چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها»، جایگاه صنعت بازیافت در حفظ محیط زیست، لزوم بازنگری و اجرای قانون مدیریت پسماند و استفاده از معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات صندوق ملی محیط زیست، نقش صنعت بازیافت در کارآفرینی، اشتغال‌زایی، اقتصاد مقاومتی، اهمیت آموزش و مشارکت مردم در صنعت بازیافت، بود.

** معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این هفته از حل مشکلات تامین لاستیک رانندگان با رایزنی‌ها و اقدامات انجام شده تا پایان سال خبر داد. امانی در همایش بزرگداشت روز ملی حمل ونقل و راهداری در اصفهان گفت که سازمان به شدت به دنبال حل مشکلات رانندگان است، البته تامین لاستیک وظیفه سازمان ما نبود اما چون نگرانی‌های رانندگان، دغدغه ما بود برای حل این مسئله ورود کردیم.

** هفدهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی کشاورزی (AGROVET) در اصفهان آغاز به کار کرد، این نمایشگاه چهار روز در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان واقع در پل تاریخی شهرستان برپا است و آخرین تکنولوژی ها و دستاوردهای روز بخش کشاورزی را در معرض بازدید علاقمندان و فعالان این صنعت قرار می دهد. ۹۶ شرکت از استان های اصفهان، تهران، مازندران، قزوین، یزد، همدان، زنجان، گلستان، خراسان رضوی و آذربایجان غربی در این نمایشگاه حضور دارند و محصولات و خدمات خود را در فضایی بالغ بر ۸۵۰۰ مترمربع به نمایش می گذارند.

کد خبر 362783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.