سرقت اطلاعات شهروندان ۳۰۰ درصد افزایش داشته است

رییس پلیس فتای استان اصفهان گفت: در حوزه فیشینگ که یکی از راه‌های سرقت اطلاعات است، ۳۰۰ درصد افزایش جرایم داشته‌ است؛ همچنین در موضوع کلاهبرداری ۱۷۰ درصد، جرایم اجتماعی ۳۰ درصد افزایش داشته‌ است و در جرایم اخلاقی با افزایش شدیدی روبه‌رو بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی شامگاه چهارشنبه در همایش تقویت و نوسازی تمدن اسلامی در فضای مجازی اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که «اهمیت دادن به فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی مهم است پس باید به این فکر کرد که این فضا چه فضایی است که همسنگ انقلاب اسلامی است و ایشان در جای دیگری فرموده‌اند که فضای مجازی اگرچه یک نعمت است، اما نقمت هم هست.»

وی با اشاره به اینکه قرن ۲۱ عصر رسانه و تکنولوژی است، افزود: در این عصر کسی نمی‌تواند خارج از نیاز روز پیش برود و در برخی کشورها اینترنت یک حق شناخته شده است و تا سال ۲۰۲۴ در دنیا از اینترنت به عنوان حقوق اولیه انسان‌ها یاد می‌شود.

رییس پلیس فتای استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید برای استفاده خوب از اینترنت زیرساخت تولید شود، تصریح کرد: باید با الگوسازی و فرهنگسازی و تشکیل ابزارهای بومی برای این فضا امنیت ایجاد کرد.

ایجاد اینترنت بومی ضروری است

وی در خصوص لزوم ایجاد اینترنت بومی گفت: چین کشوری است که گوگل بومی، موتورهای جستجو و شبکه‌های بومی دارد حتی روسیه هم چنین ابزارهایی ایجاد کرده است.

مرتضوی با بیان اینکه اینترنت، آینده مشترک بشریت است، افزود: نمی‌توانیم در فضای مجازی متوقف شویم و اگر تاکتیک‌های ما در فضای مجازی قدیمی باشد قطعا شکست خواهیم خورد.

وی در خصوص دنیای اطلاعاتی آینده گفت: دنیای آینده مبتنی بر اطلاعات است و بر دو ماهیت فرهنگ و هویت توجه می‌کند پس باید به این دو موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

مرتضوی فضای مجازی را در دست صهیونیست‌ها دانست و اظهار کرد: فیس بوک شعاری دارد که می‌گوید: «من به شما می‌گویم به چه چیز فکر کنید» صهیونیست‌ها دو هدف عمده از فضای مجازی دارند. آنها تسلط بر ذخائر فلزات گران‌بها و تسلط بر رسانه‌های قدرتمند را دو هدف عمده خود می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه باید رسانه‌های قوی داشته باشیم، تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ شبکه‌های ماهواره‌ای خود را توسعه می‌دهند و به جایی می‌رسند که اینترنت رایگان برای همه دنیا ایجاد می‌کنند، اما ماهیت کار آنها تنها استیلای بر بشر است.

مرتضوی در خصوص وظایف کاربران در فضای مجازی گفت: بخش اول وظایف حاکمیتی است اما بخش دوم آن فرهنگسازی است که متاسفانه کاربران فضای مجازی نقش کمرنگی در این زمینه داشته‌اند.

رییس پلیس فتای استان اصفهان در خصوص آمار افزایش جرایم در استان اصفهان اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال تا پایان آذرماه ۹۷ جرایم سایبری ۱۲۶ درصد نسبت به ۹ ماهه سال قبل افزایش داشته است در حوزه فیشینگ که یکی از راه‌های سرقت اطلاعات است ۳۰۵ درصد افزایش جرایم داشته‌ است، همچنین در موضوع کلاهبرداری ۱۷۰ درصد، جرایم اجتماعی ۳۰ درصد افزایش داشته‌ است و در جرایم اخلاقی با افزایش شدیدی روبه‌رو بوده‌ایم.

تنها ۱۵ درصد جرایم به پلیس گزارش می‌شود

مرتضوی با ابراز تاسف از عدم ورود "سازمان‌های مردم‌نهاد" به عرصه فرهنگسازی در فضای مجازی گفت: متاسفانه هیچ دستگاهی دولتی در حوزه آموزش فضای مجازی فرهنگسازی نمی‌کند در این زمینه از سمن‌ها و تشکل‌ها هم حامیت نمی‌شود و با این وضع افزایش جرایم دور از انتظار نیست.

وی در خصوص اعتقاد پلیس‌های جهانی تصریح کرد: تمام پلیس‌های دنیا اعتقاد دارند تنها ۱۵ درصد جرایم به پلیس گزارش می‌شود و اگر آمار بالا را با این گفته تطبیق دهید قطعا به عمق فاجعه بالا بودن جرایم واقف می‌شوید.

مرتضوی با اشاره به اینکه باید در حوزه فضای مجازی بی‌وقفه کار کرد، افزود: مقام رهبری فرموده‌اند دشمنان ما در سه جبهه اقتصادی، میدانی و روانی در حال کار شبانه‌روزی هستند و منافقین تنها راه نفوذ را فضای مجازی می‌دانند پس ما هم باید در این عرصه بی‌وقفه کار کنیم.

۲۰ ترند اول اینستا  مربوط به مدلینگ است

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد جوانان و نوجوانان شناخت کمی از ارزش‌های اسلامی دارند، تصریح کرد: چنین جوانانی به سختی می‌توانند در این هجمه‌های روانی مقاومت کنند متاسفانه در صفحات اینستاگرام تبلیغ مدگرایی و مدلینگ به شدت در حال رشد است و از ۲۰ ترند اول اینستا حداقل ۱۸ مورد آن مربوط به چنین مواردی است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه امروز عرصه صیانت برای جامعه ما تنگ شده است، افزود: متاسفانه هیچ صیانت‌کننده‌ای در فضای مجازی وجود ندارد و فعالان عرصه مجازی باید هر هنری دارند برای احیای نظام اسلامی انجام دهند.

وی در خصوص وظیفه کاربران در این فضا گفت: فضای مجازی جای افراد ضعیف نیست و نمی توانیم دیواری برای عدم حضور افراد بکشیم اما کاربران باید خودشان به وظایف خود و تهدیدات این فضا آگاه شوند.

مرتضوی فضای مجازی را زمین دشمن خواند و افزود: باید تیم‌سازی و گروه‌سازی کنیم و در حوزه تولید محتوا و کار روانی وارد شویم اگر بتوانیم در مقابل هجمه دشمن مردم را آگاه کنیم جامعه پایداری از نظر امنیت خواهیم داشت که این امر تنها با مشارکت همه به وقوع خواهد پیوست.

سطح امنیت روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند و تهدیدات افزایش می‌یابد

رییس پلیس فتای استان اصفهان با ابراز تاسف از میزان مشارکت پایین افراد، تصریح کرد: فرهنگ مشارکت جامعه ما ضعیف است و اگر هسته‌های مشارکت تقویت شوند امنیت در فضای مجازی تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سطح امنیت در فضای مجازی روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند و تهدیدات افزایش می‌یابد، اظهار کرد: متاسفانه همه روزه شاهد به سرقت رفتن اطلاعات بانکی افراد یا انتشار عکس‌های محرمانه در اینستاگرام و به دنبال آن باج‌خواهی‌ها و زورگیری‌های نامشروع هستیم که این نیازمند توجه جدی شهروندان به موضوع امنیت فضای مجازی است.

کد خبر 362754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.