نوروزی: طنز جراحی می‌کند نه سلاخی

شهردار اصفهان گفت: برخی اوقات طنز منشا تحولات بزرگ شده است؛ با یک جمله کوتاه می توان جلو یک مسیر انحرافی را گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهلمین سلسله نشست های هم اندیشی اصفهان فردا عصر امروز _چهارشنبه ۵ دی ماه_ با حضور جمعی از شاعران، نویسندگان، طنزپردازان، هنرمندان کاریکاتور و کارتونیست‌های شهر اصفهان، شهردار اصفهان، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار و رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

شهردار اصفهان در این نشست اظهار کرد: به عنوان یک معلم و حقوقدان وارد شهرداری شدم و آستانه تحمل خود را بالا بردم، با بسیاری از نقدها اشتباهات خود را متوجه شدم. اصلاحات یعنی فضای امنی که مردم بتوانند ساختارها و نگاه ها را اصلاح کنند؛ برخی اوقات طنز منشا تحولات بزرگ شده است و معتقدم که با یک جمله کوتاه می توان جلو یک مسیر انحرافی را گرفت.

نوروزی با اشاره به آزادی بیان در علم حقوق خاطرنشان کرد: طنز، کارتون و کاریکاتور نوعی بیان است و برای مطرح کردن خود آزادی بیان دارد، از این ظرفیت نباید غافل شد و برای اصلاح جامعه باید از این ابزار کمک گرفت. نقد را باید به جامعه تحمیل کرد؛ در جامعه‌ای که نقد نباشد نمی‌توان فهمید کدام راه درست و کدام نادرست است.

وی با بیان این نکته که «طنز جراحی می کند نه سلاخی» تاکید کرد: مردم را با استفاده از ابزار طنز ترغیب به استفاده از وسایل نقلیه عمومی کنید، اینگونه به شهر خود خدمت خواهید کرد. اصفهان در فرهنگ ترافیک رتبه اول کشور را کسب کرده، این مهم را به مردم اصفهان تبریک می گویم.

طنز ابزاری برای انتقاد سازنده

هم‌چنین فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در این نشست تصریح کرد: قالب‌هایی مانند طنز و کاریکاتور برای انتقادات دوستانه در جامعه کاربرد زیادی دارد. اگرچه اصفهانی ها به طنز گویی مشهور هستند امااز این ظرفیت در شهر کمتر استفاده شده است.

ایمان حجتی، مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز گفت: برای راه اندازی خانه کاریکاتور اصفهان تلاش بسیاری شد؛ اداره کل ارتباطات شهرداری اعلام آمادگی می کند تا از نظرات و خلاقیت هنرمندان کاریکاتوریست و طنزپرداز استفاده و با آن‌ها همکاری کند.

به دوره توزیع عادلانه فقر رسیده‌ایم

احمدرضا خان احمدی، از طنزپردازان حاضر در جلسه نیز اظهار کرد: از دوره توزیع عادلانه ثروت گذشته ایم و به توزیع عادلانه فقر رسیده ایم، یکی از این فقرها فقر فرهنگی است. بین هزینه و سرمایه گذاری تفاوتی قائل نشده ایم، سرمایه‌ای که امروز در زمینه فرهنگی نشود فردا باید در زمینه مواد مخدر خرج شود.

محمود سلطانی، دیگر طنزپردازی بود که در این جلسه به بیان مشکلات این قشر پرداخت، وی خواستار فراهم شدن بستر مناسب و امنیت شغلی برای هنرمندان شد و عنوان کرد: زندگی ما در پروسه شهرنشینی مچاله می شود، مگر اینکه روش ها و سازکارهایی بتواند این زندگی را بهتر کند. بر اساس تجربه هرچه این ساز و کارها ملایم تر باشد تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت و هنر که زیور کیهان است بهترین ساز و کار خواهد بود.

سلطانی اصفهان را در شاخص های محیط زیستی سرآمد شهرهای ایران دانست و گفت: کارهای فرهنگی در اصفهان باعث شده که این شهر در شاخص های محیط زیستی نمونه شود اما اصفهان ظرفیت بیشتری دارد.

دوچرخه سواری بانوان برای جامعه مشکل ساز نیست

هم‌چنین قدرتی پور، کاریکاتوریست برجسته اصفهانی با تاکید بر گسترش فرهنگ دوچرخه سواری گفت: دوچرخه یکی از مهم ترین راه ها برای مقابله با آلودگی هوا است اما زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند نمی توانند دوچرخه سواری کنند.

وی افزود: دوچرخه سواری بانوان برای جامعه مشکل ساز نیست و زنان به دلیل اینکه بیشتر با کودکان سر و کار دارند در فرهنگسازی برای آیندگان تاثیر گذاری بیشتری خواهند داشت.

فرهنگ نقد پذیری در شهرداری ایجاد شده است

پیام پورفلاح،‌ ظنزپرداز اصفهانی نیز در این جلسه با بیان این نکته که کاریکاتور اصفهان جایگاه بین المللی و ملی خوبی دارد، تاکید کرد: ظرفیت کاریکاتور در اصفهان را نشناخته ایم و از آن استفاده نشده است.

وی با ابراز خوشحالی از بالا رفتن آستانه تحمل مسئولان گفت: از ابتدای حضور شهردار و بعد از آن به مناسبت یک سالگی مدیریت شما با زبان طنز و کاریکاتور انتقاد کردیم و خوشحالیم که این فرهنگ نقد پذیری در شهرداری ایجاد شده است.

به گزارش ایمنا، دغدغه بسیاری از هنرمندان حاضر در جلسه زاینده رود و مسائل محیط زیستی بود، حتی پیشنهاداتی مانند برگزاری هفته فرهنگی زاینده رود برای پررنگ تر کردن بحران زاینده رود داده شد. همچنین هنرمندان خواستار همکاری شهرداری با هنرمندان در برخی تصمیم گیری های شهری مانند معماری شدند.

در حاشیه این نشست شهردار اصفهان از علیرضا اخلاقی؛ عکاسی که تصویر او از مسجد شیخ لطف الله به عنوان برترین عکس سال ویکیپدیا انتخاب شد تجلیل کرد.

کد خبر 362724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.