از ناتوانی ترکیه در برابر کردها تا حمایت روسیه از پادشاهی بن سلمان

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، ناتوانی ارتش ترکیه برای عملیات در شرق فرات، تعویق سه ماهه انتخابات در افغانستان، ادامه اعتراضات در بصره عراق، قرار گرفتن روابط روسیه و آمریکا در بن بست، سفر شیخ الازهر به عربستان و ... از مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی، با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهم‌ترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

بیش از ۵۰۰۰ مامور پلیس افغان در ترکیه آموزش دیده اند

پلیس های زن افغانستان

روز شنبه- ۱ دی‌ماه- ایلکر تورک بایراک، معاون وزارت کشور ترکیه در سفارت آنکارا در کابل اعلام کرد: وزاری کشور افغانستان وترکیه در سال ۲۰۰۱ توافقی میان دو کشور در زمینه آموزش ماموران پلیس امضا کرده‌اند. مرحله جدید آموزشی در سال ۲۰۱۱ با کلاس‌های آموزشی دو ساله در مرکز آموزشی پلیس در استان سیواس ترکیه برگزار شده است. در این میان ۵ هزار و ۳۳۵ مامور زن مورد آموزش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: ترکیه مفتخر است که نقش بزرگی در آموزش پرسنل زن افغان ایفا می‌کند و برنامه‌هایی برای آمادگی زنان پلیس در چهار سال آینده در نظر گرفته شده است.

تورک بایراک اضافه کرد: همکاری‌های نظامی ما با افغانستان نیز در حال گسترش است این همکاریها سابقه دیرینه دارد اولین گروه از ارتش ملی افغانستان توسط ماموران ترکیه اعزام شده توسط مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار ترکیه مدرن مورد آموزش قرار گرفته‌اند.

حمایت پادشاه سعودی از میانه روی الازهر

شیخ الازهر و مفتی عربستان

 مرکز رسانه‌ای الازهر روز دوشنبه -۳ آبانماه- در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان ضمن دیدار با احمد الطیب، شیخ الازهر در ریاض گفت، از همکاری و همبستگی با مصر و رهبری آن و هماهنگی با الازهر که پرچم تفکر میانه‌رو را برافراشته و با افراط‌گرایی مقابله می‌کند، استقبال می‌کند.

شیخ الازهر هم گفت، مصر و عربستان روابط مستحکمی دارند و نماینده امنیت ملی عربی و نمونه‌ای از فعالیت عربی مشترک هستند. در ادامه سفر شیخ الازهر به عربستان، روز سه شنبه- ۴ آبانماه- در جریان  دیدار با عبدالعزیز بن عبد الله آل الشیخ، مفتی اعظم عربستان در ریاض، دو طرف به بررسی شماری از موضوعات مهم و مشترک از جمله مسائل مربوط به فعالیت‌های اسلامی و خدمت به مسلمانان در سرتاسر جهان پرداختند.

شیخ الازهر بر اهمیت دیدار میان علمای مسلمانان برای گفت‌وگوی میان آن‌ها به صورت بی‌وقفه به ویژه درخصوص اتحاد برای مقابله با چالش‌های پیش‌ رویشان و هماهنگی بی‌وقفه جهت ترویج واقعیت اسلام میانه‌رو تاکید کرد.

حمله تروریستی  در کابل، ۴۳ کشته برجای گذاشت

حمله به کابل

روز دوشنبه- ۳ دیماه- در ساعت ۳:۱۵ دقیقه بعد از ظهر به وقت کابل حمله ای تروریستی با انفجار یک خودروی بمبگذاری شده صورت گرفت؛ یکی از مهاجمان خودروی انتحاری را منفجر کرد و سه نفر آنها وارد ساختمان‌های وزارت رفاه شدند.  این حمله  کابل ۴۳ تن کشته و ۲۵ نفر زخمی داشته است. 

وزرات کشور تایید کرده است که هر سه مهاجم، پس از حدود هفت ساعت درگیری، کشته شده‌اند. به گفته این وزارت‌خانه، این واقعه به زخمی شدن حداقل ۲۰ نفر از جمله دو مامور پلیس منجر شده است. نیروهای امنیتی موفق شدند بیشتر از ۳۵۰ نفری را که در این ساختمان‌ها گیر افتاده بودند، آزاد کنند.

 امارات بالاخره به خبر ناپدید شدن دختر حاکم دبی واکنش نشان داد

دختر حاکم دبی

وزارت خارجه امارات برای اولین بار، روز دوشنبه- ۳ دیماه- نسبت به اخبار منتشر شده طی ماه‌های اخیر درباره ناپدید شدن «لطیفه بنت محمد آل مکتوم»، دختر حاکم دبی واکنش نشان داد و مدعی شد که وی درحال حاضر در دبی و در کنار خانواده خود به سر می‌برد.

وزارت خارجه امارات اعلام کرد که هیئت این کشور در ژنو بیانیه‌ای را درباره دختر حاکم دبی به دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده است که در آن به تکذیب "ادعاهای دروغین" درباره ناپدید شدن لطیفه پرداخته و شواهدی را مبنی بر اینکه وی در دبی در کنار خانواده خود است، به این دفتر ارائه کرده است.

عفو بین‌الملل سپتامبر گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که لطیفه بنت محمد آل مکتوم پس از دستگیری توسط افراد ناشناس در جریان فرار از امارات در مکان نامشخصی بازداشت شده است.

عربستان یک فعال حقوق بشری را آزاد کرد

فعال عربستانی حقوق بشر

روز دوشنبه -۳ دیماه- فعالان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که مقامات عربستان، دکتر "ابراهیم المدیمیغ"، وکیل سرشناس عربستانی و فعال در حوزه حقوق بشر (۸۰ ساله) را پس از هفت ماه بازداشت آزاد کردند.

مقامات سعودی درحالی مدیمیغ را آزاد کرده‌اند که حال جسمانی وی وخیم گزارش شده بود. این درحالی است که حکومت عربستان تا بدین لحظه هیچ توضیح علنی درباره بازداشت و شروط آزادی این فعال سعودی نداده است.​

ادامه اعتراضات ساکنان شمال بصره برای بهبود خدمات

بصره

ده‌ها تن از شهروندان عراقی روز سه شنبه- ۴ دیماه- خواستار بهبود خدمات و فراهم کردن فرصت‌های شغلی شده، تظاهراتی در شهرستان "الهارثه" واقع در شمال استان بصره به راه انداختند. تظاهرکنندگان باعث بسته شدن مسیر ارتباطی میان استان بصره و "میسان" شدند. نیروهای امنیتی عراق به منظور حمایت و حفاظت از تظاهرکنندگان و ممانعت از انجام اقدامات شنیع و خشونت‌بار در محل تظاهرات مستقر شدند.

منطقه "الهارثه" واقع در استان نفت‌خیز بصره که طی هفته‌های گذشته به شهرستان تبدیل شده حدود ۲۰۰ هزار تن جمعیت دارد و طی سال‌های گذشته شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز به منظور بهبود خدمات است.

نماینده روسیه: روابط روسیه و آمریکا در بن بست قرار دارد

واسیلی نبنزیا

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه- ۴ دی‌ماه- در مصاحبه‌ای جامع با گروه کوچکی از روزنامه‌نگاران گفت: معتقد هستم؛ مناسبات میان مسکو و واشنگتن "عملا وجود ندارد" و این نه تنها برای دو کشور بلکه برای جهان "خوب نیست" و چشم‌انداز ارتقای روابط در آینده نزدیک هم دیده نمی‌شود. دولت ترامپ باید انگیزه‌هایی به کره‌شمالی بدهد تا در مسیر خلع سلاح هسته‌ای حرکت کند. وضعیت اکنون در بن‌بست قرار دارد.

نبنزیا گفت: ما نگرانیم که شرایط به سال ۲۰۱۷ که با افزایش آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای و تشدید لفاظی‌ها روبرو بودیم، بازگردد. گمان می‌کنم آمریکا احتمالا به این درک رسیده باشد که شاید شرایط به گذشته بازگردد.

او همچنین گفت که ضرورت دارد آمریکا و روسیه درباره شماری از مسائل جهانی از جمله ثبات استراتژیک، تروریسم، قاچاق مواد مخدر و درگیری‌های منطقه‌ای مذاکره کنند و به اعتقاد او رییس‌جمهوری آمریکا "به خوبی می‌داند که همکاری بهتر است."

نبنزیا در عین حال گفت: به علت آنکه روسیه به یک مساله مهم در سیاست داخلی آمریکا تبدیل شده است و با توجه به آسیب‌پذیری‌هایی که در اطراف این دولت وجود دارد، چشم‌انداز چندان روشنی برای ارتقای روابط در آینده نزدیک نمی‌بینم.

ناتوانی ارتش ترکیه، دلیل اصلی تاخیر عملیات در شرق فرات

ارتش ترکیه

سایت اطلاعاتی عبری زبان دبکا روز چهارشنبه- ۵ دیماه- دلیل اصلی به تاخیر انداختن عملیات نظامی در شرق فرات در سوریه توسط رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه را عدم توانایی نظامی آنکارا، برای مقابله با کردها یا اشغال شمال سوریه دانست. 

این سایت اعلام کرد: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان درباره داعش گفت‌وگوی تلفنی کرد و به وی گفت که عقب‌نشینی آمریکا از سوریه فوری نخواهد بود، بلکه طی مراحل طولانی انجام خواهد شد.

سایت دبکا اعلام کرد: حضور ارتش عراق در مرزهای این کشور با سوریه و همچنین حضور نیروهای سوری در نزدیکی این مناطق دلیلی بر این مسئله است که ترکیه توانایی نظامی برای مقابله با کردها و اشغال "پایتخت" کردها در شمال سوریه یعنی شهر قامشلی را ندارد و این مساله برای نیروهای ترک بسیار دشوار است. عدم توانایی ارتش ترکیه برای مقابله با کردها و سوریه باعث شده که اردوغان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده و او را متهم به قتل کودکان در نوار غزه کند تا بتواند افکار عمومی ترکیه را از مساله عملیات شرق فرات دور کند.

تعویق سه ماهه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

انتخابات افغانستان

روز چهارشنبه -۵ دیماه- کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود به تاریخ ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۸ برگزار شود، با سه ماه تاخیر در ماه تیر برگزار خواهد شد. یک منبع در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که نخواست از او نام برده شود، گفت که کندی روند ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یکی از دلایل این تاخیر است.

به گفته این منبع تاکنون ۵۰ نفر بسته‌هایی را برای ثبت نام در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ارسال کرده‌اند، اما هیچ یک از این افراد نتواسته‌اند که شرایط لازم را برآورده کنند.این منبع کمیسیون انتخابات افغانستان افزود که شماری از نامزدها نتوانسته‌اند معاونان خود را معرفی و یا یک میلیون "افغانی" (حدود ۱۳۰ هزار دلار) ضمانت بانکی را فراهم کنند.

حمایت تمام قد روسیه از بن سلمان

محمد بن سلمان

امروز پنجشنبه-۶ دی‌ماه- مسکو در موضعی عجیب، بر حمایت کامل خود از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که به دلیل دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی در دوم اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول در معرض فشارهای بین‌المللی قرار گرفته است، تاکید کرد.

در همین راستا، میخائیل بوگدانوف، فرستاده ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت: شاهزاده محمد بن سلمان کاملا حق دارد پس از درگذشت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان (۸۲ ساله) تخت پادشاهی را به ارث ببرد و بر آن بنشیند.

وی که معاون وزیر خارجه روسیه نیز است، تصریح کرد: قطعا ما مخالف مداخله در خصوص جانشینی پادشاه عربستان هستیم و این امر به مردم و رهبری عربستان مربوط می‌شود، سلمان عبدالعزیز تصمیمی گرفته است، من حتی نمی‌توانم تصور کنم بر چه اساسی شخصی در آمریکا می‌خواهد در این موضوع دخالت کند که الان یا در آینده چه کسی در عربستان باید بر تخت پادشاهی بنشیند. این مسأله مربوط به خود ریاض است.

گردآوری و تنظیم از: پاتریک ساهاکیان- خبرنگار سیاسی ایمنا
کد خبر 362716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.