۴۵ درصد دانش آموختگان بخش کشاورزی بیکار مطلق هستند

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: در حال حاضر با خیل بیکاران در بخش کشاورزی مواجه هستیم به طوریکه ۴۵ درصد دانش‌آموختگان بخش کشاورزی بیکار مطلق هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی تقی پور عصر چهارشنبه -۵ دی‌ماه- در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی تکنولژی کشاورزی، اظهار کرد: برای توسعه پایدار بخش کشاورزی توجه به نیروی انسانی، سرمایه‌ها، فناوری و استانداردها ضروری است.

وی افزود: اهرم نیروی انسانی در بخش کشاورزی در حوزه فعالان این بخش مناسب نیست و باید با بکارگیری دانش آموختگان کشاورزی، ضریب نفوذ دانش در این بخش را افزایش دهیم.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه نظام آموزش عالی در تربیت دانش آموختگان کارآفرین با مشکل مواجه است، اظهار کرد: از هر یک‌هزار نفر فعال کشاورزی فقط ۱۴ نفر دانش آموخته کشاورزی هستند.

تقی پور با بیان اینکه تمکین نکردن وزارت علوم در اجرای قوانین افزایش بهره‌وری کشاورزی جای انتقاد دارد، تاکید کرد: با خیل بیکاران در بخش کشاورزی مواجه هستیم به طوریکه ۴۵ درصد دانش آموختگان بخش کشاورزی بیکار مطلق هستند، از این رو باید برنامه ریزی کرد تا کارشناسانی که تجربه کافی دارند به کار گمارده شده و به افزایش شاخص‌های تولیدی کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام اقتصادی در بخش کشاورزی باید از دستمزدی به کارمزدی تغییر پیدا کند، گفت: باید به افزایش درآمد بهره وری کمک کنیم و با برگزاری دوره‌های آموزشی، کارشناسان این بخش را توانمند سازیم.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته ۱۰۴ هزار نفر- ساعت آموزش‌های مهارتی و کاربردی توسط سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان انجام شده است.

تقی پور با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی کشور ۱.۷ اسب بخار است، اظهار کرد: دولت تدابیر لازم را انجام داده تا در پایان برنامه ششم توسعه این میزان به ۲.۱ اسب بخار برسد.

وی با بیان اینکه برای بهره برداران و سرمایه گذاران شرایط باید تسهیل شود، تاکید کرد: به دلیل خرد بودن اراضی کشاورزی باید به سمت تشکیل شرکت های مکانیزاسیون حرکت کنیم و در بخش سرمایه گذاری دقت بیشتری داشته باشیم. البته به‌رغم اینکه در بخش کشاورزی فقط پنج درصد سرمایه گذاری انجام شده است، ۱۸ درصد اشتغال به دنبال داشته است.

کد خبر 362713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.