رشد فضای دیجیتال و مجازی باعث کاهش تیراژ رسانه‌ها شده‌است

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رشد رسانه های دیجیتال و مجازی منجر شده تیراژ رسانه‌ها کم شود، افزود: این فضا باید مکمل رسانه های قدیمی باشد اما در کشور ما جایگزین آنها شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید ضیایی پرور ظهر امروز چهارشنبه- ۵ دی ماه- در اولین سمینار علمی تخصصی رسانه و اقتصاد، اظهار کرد: در ۲۰ سال اخیر رشد فناوری های اطلاعاتی و ظهور رسانه های جدید باعث شده تا حد زیادی همگرایی با بقیه رسانه ها به وجود آید و بعضا این رسانه‌های جدید به خودی خود نقش رسانه مستقل را ایفا کرده اند درحالی که این رسانه ها باید مکمل رسانه های قدیمی باشند اما در کشور ما جایگزین آنها شده‌اند.

وی افزود: آگاهی بخشی رسانه‌ها در تصمیم گیری صحیح فعالان اقتصادی نقش بسزایی دارد، اطلاعات هر چقدر موثق تر، دقیق تر و دارای منبع معتبرتری باشد می‌تواند کمک کند به اینکه تصمیم فعالان اقتصادی بر مبنای آن اطلاعات، دقیق و درست باشد.

دوره ای که رسانه‌ها را نادیده بگیریم تمام شده است

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: امروزه بسیاری از تصمیم گیری، موضع گیری ها و لوایح حتی بر مبنای اطلاعاتی است که توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود. امروز دوره ای که رسانه ها را نادیده بگیریم تمام شده است، حتی یک نفر می‌تواند به تنهایی رسانه نگاری فردی انجام دهد. 

ضیایی پرور گفت: در تمام دنیا رسانه‌ها از طریق اطلاع رسانی، تشویق، ترغیب و تهدید افکار عمومی می‌توانند در رشد یک صنعت و یک کسب و کار موثر باشند.

وی افزود: تفاوت رسانه های ایران با رسانه‌ها ی دنیا این است که اغلب رسانه های بزرگ دنیا وابسته به یک کمپانی اقتصادی هستند و به نوعی می توان گفت رسانه حامی ، جاذب مشتری و تغییردهنده افکار عمومی به نفع آن بنگاه اقتصادی است، به نوعی تدابیر آن صنعت را در سطح افکار عمومی ترویج می‌کنند.

ضیایی پرور با بیان اینکه رسانه های هر کشور آیینه اقتصاد آن کشور هستند، تصریح کرد: فعالیت رسانه در هر کشور ارتباط تنگاتنگی با وضعیت اقتصادی آنجا دارد و اگر وضعیت اقتصادی کشوری دچار نابسامانی باشد در رسانه های آن کشور کاملا خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: نمی‌شود در یک کشور اقتصاد فرو پاشیده باشد اما انتظار داشته باشیم، رسانه هایش پویا باشد. پر تیراژ ترین رسانه های دنیا در کشورهایی هستند که از نظر صنعتی و اقتصادی پیشرفته هستند. با نگاه به رسانه ها و مطبوعات هر کشور می‌توان وضع اقتصادی آن کشور را متوجه شد. اگر رسانه های یک کشور پر تیراژ ، شکوفا و پر مخاطب باشند و اعتماد عمومی را جذب کرده باشند می‌توان گفت اقتصاد آن کشور در پویا ترین حالت خود قرار دارد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه استارت آپ ها و کسب و کارهای دیجیتال حتی از بزرگترین روزنامه ها نیز درآمد بیشتری دارند و بعضی از آنها حتی تولیدکننده محتوا  به صورت فردی هستند که نمونه آن به مجموعه انیمیشن سوری لند، خانم زینب موسوی و انیمیشن دیرین دیرین می توان اشاره کرد.

وی اظهار کرد: امروزه حتی واژه روزنامه نگاری سلبریتی ها مطرح شده است که تاثیر بسزایی در فضای رسانه ای کشور دارند.

ضیایی پور خاطر نشان کرد: در حال حاضر مرجعیت رسانه ای در کشور ما به خارج از کشور منعطف شده و اگر بتوانیم آن را به داخل کشور تغییر دهیم حتی برای حمایت از تولید ملی نیز می‌توان از کاربرد رسانه‌ها استفاده کرد.

کد خبر 362699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.