می‌توانیم طی یک سال همه بی‌سوادان را آموزش دهیم

معاون آموزشی نهضت سواد آموزی گفت: امروز در بخش عرضه خدمات سوادآموزی مشکلی نداریم و سازمان نهضت سوادآموزی آمادگی دارد که در طول یک‌سال کل بی‌سودان کشور را باسواد کند و دولت با اعلام آمادگی از اینکار حمایت می‌کند.

محمد مهدی‌زاده در گفت‌وگو  با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امسال حدود ۳۷۰ هزار نفر در دوره‌ی آموزشی سواد آموزی ثبت نام کردند، اظهار کرد: متقاضیان شرکت در این دوره‌ی آموزشی می‌توانند تا ۱۵ دی ماه نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۸۷  درصد از سهمیه در نظر گرفته محقق شده است، افزود: برای آموزش سواد آموزان در سال جاری ۳۵ هزار آموزشیار را به کار گرفته‌ایم.

معاون آموزشی نهضت سواد آموزی با بیان اینکه مشکل اصلی در حوزه سواد آموزی کشور عدم استقبال بی‌سوادان است، گفت: جذب این افراد کار بسیار سختی است و ماندگاری آنها به دلایل مختلف از جمله نارضایتی شوهر، بعد مسافت و ... کاری سخت‌تر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقر منجر به بی سوادی تعداد زیادی از افراد در کشور شده است، تصریح کرد: در بین این افراد کسانی هم هستند که به دلیل اشتغال ، فرصتی برای ادامه تحصیل نداشتند.

مهدی زاده یادآور شد: امروز در حوزه عرضه خدمات سوادآموزی مشکلی نداریم و سازمان نهضت سوادآموزی آمادگی دارد که در طول یک‌سال کل بی‌سودان کشور را باسواد کند و دولت با اعلام آمادگی از اینکار حمایت می کند.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود که افراد باسواد در این بخش ورود پیدا کنند و با تبلیغ در این زمینه و صحبت با اشخاص بی‌سواد آنها را به سمت حضور در کلاس‌های سوادآموزی  ترغیب و تشویق کنند تا به زودی شاهد ریشه کنی بی‌سوادی در کشور باشیم.

معاون آموزشی نهضت سواد آموزی گفت: بر مبنای سرشماری سال ۱۳۹۵ ، استان های تهران، اصفهان، سمنان، یزد و مازندران از نظر درصد باسوادی جزو استان‌های باسواد کشور بودند و بالاتر از میانگین کشور هستند و استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و  کردستان کمترین آمار باسوادی را در کشور دارند.

وی با تاکید به آمار تحصیلات باسوادان در حوزه سواد آموزی، گفت: آمار حدود چهار هزار نفر را در پایگاه های اطلاعاتی جمع آوری کردیم که در بین این‌ها بیش از ۱۰ نفر متخصص پزشکی و ۱۰ نفر معلم و مدیر و پزشک عمومی  را داریم که فعالیت‌هایشان را از حوزه سواد آموزی آغاز کردند و اکنون در سمت‌های مختلف آموزشی مشغول به فعالیت هستند.

به گفته مهدی زاده؛ تعدای از شاعران و نویسندگان هم از سوادآموزی شروع به فعالیت کردند و در این زمینه کتاب های بسیار خوبی را نوشتند. عده‌ای از خیرین هم با آغاز فعالیت ازسواد آموزی اکنون مشغول به فعالیت‌های اجتماعی بسیار خوبی هستند.

وی یادآور شد: امروز وجود کودکان بازمانده از تحصیل وابسته به دو علت معلولیت کودک و بی‌سوادی مادر است.

معاون آموزشی نهضت سواد آموزی گفت: امسال پذیرش آموزش یارها بسیار محدود بود و در بعضی از مناطق با کمبود آموزش یار رو به رو بودیم و به همین دلیل  اجازه جذب هزار و یا دو هزار نفر را در این مناطق دادیم تا  کمبود نیرو جبران شود.

وی با تاکید به تعداد آموزش دهنده‌ها در سیستم خاطر نشان کرد: حدود ۶۵ هزار نفر در جهاد دوره دیده و پذیرش شده بودند و این تعداد برای همکاری با سواد آموزی اعلام آمادگی کردند و به دلیل توزیع نامناسب در مناطق، اجازه جذب آنها در شهرستان‌های مورد نیاز صادر شده است.

مهدی زاده با بیان اینکه مدرک فوق دیپلم یکی از اصلی‌ترین شرایط آموزش یاران است، اضافه کرد: تنها در موارد خاص و در روستاها نسبت به جذب آموزش یار با مدرک دیپلم اقدام می کنیم.

وی تاکید کرد: از نظر قانونی برای آموزش یاران نهضت سواد آموزی تعهدی برای استخدام قطعی آنها وجود ندارد و فقط در اولویت استخدام قرار می گیرند.

کد خبر 362688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.