معماری غیر عادی فرودگاه باکو

باکو، بزرگترین شهر قفقاز که به واسطه زیبایی‌هایش سالانه پذیرای میهمانان بسیاری از سراسر دنیا است، میزبان یکی از زیباترین و غیرمعمول‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی جهان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مسافران هوایی شهر باستانی و ساحلی باکو در بدو ورود با زیبایی کم‌نظیری مواجه می‌شوند که مطمئنا انگیزه آن‌ها را برای ادامه سفر دو چندان می‌کند؛ فرودگاه زیبای باکو توسط Autoban، استودیوی معماری ترکیه طراحی شده و در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد؛ فرودگاه بین المللی حیدر علی اف که تا سال ۲۰۰۴، "بینا" خوانده می‌شد و در حال حاضر، نام رئیس جمهور کشور آذربایجان را به خود اختصاص داده و پرترددترین فرودگاه ناحیه است؛ همچنین یکی از اصلی‌ترین شاهراه‌های ارتباطی برای بسیاری از پروازهای بین‌المللی به هر چهار قطب جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب، چه برای حمل بار و چه برای جابه جایی مسافر با منطقه قفقاز و کشورهای اطراف آن به حساب می‌آید. لذا این پروازها ملزم به توقف در این فرودگاه هستند که با وجود ظاهر خوشایند و امکانات آن، این الزام چندان ناخوشایند و خسته‌کننده به نظر نمی‌آید.

طراحی فرودگاه حیدر علی اف

در این فرودگاه، وسایل و طرح‌های نورپردازی سفارشی با استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ، منسوجات و اشکالی که در طراحی و ساخت یک فرودگاه غیرمتعارف و نامعمول هستند و با تکیه بر رویکردهای تجربی استودیوی چندفرهنگی Autoban، تجربه عموم از شکل متعارف یک فرودگاه را به چالش می‌کشد.

 Autoban فضایی را ایجاد کرده است که کاملا ریشه در روایت‌های فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی منطقه دارد و تجربه‌ای غیرمنتظره در اختیار بازدیدکنندگان و حتی کارکنان آن قرار می‌دهد. این طراحی که از مهمان‌نوازی آذربایجان الهام گرفته است، تمامی کاشی‌ها، تأسیسات، دیوارها، سقف و کف این فرودگاه را در بر گرفته و احساس خوشحالی و کسب فرصت‌هایی برای کشف فضایی معاصر ولی غیر متعارف را در اختیار بازدیدکننده می‌گذارد.

سقف نیمه شفاف، طراحی دیوارهای مقعر و شیشه‌ای به گونه‌ای است که جریان‌های نور از تمامی کافه‌ها، بارها، فروشگاه‌ها و محوطه مخصوص بازی کودکان به درون جاری شود و این طراحی تا کف سالن مرکزی فرودگاه ادامه دارد، استفاده از گیاهان زینتی و نیز همگرایی معماری و هنر با استفاده از عناصر طبیعی و بهره‌گیری از تاریخ، در طراحی تزئیناتی به شکل کلاه‌های مثلثی و بلوطی شکل مردانه اروپایی قرن شانزدهم، همگی به ایجاد چشم‌اندازی جذاب در یک مرکز عظیم حمل و نقل هوایی کمک کرده است. این استودیو همچنین با درک اهمیت تجارت در دنیای معاصر، اقدام به طراحی و تجهیز چهار اطاقک انحصاری برای استفاده مخصوص بخش خرید و فروش کرده و بهترین تجربه مهمان‌نوازی را برای این مسافران تضمین می‌کند.

پایانه‌های فرودگاه  و خطوط هواپیمایی

فرودگاه باکو، دارای چهار پایانه است؛ دو پایانه مسافری و دو پایانه حمل بار. پایانه شماره یک مسافری، با ظرفیت پذیرش شش میلیون مسافر در سال، به پروازهای بین‌المللی اختصاص دارد و پایانه شماره دو تنها مختص پروازهای داخلی است. پایانه‌های مخصوص حمل بار این فرودگاه نیز با وجود پیشرفته‌ترین امکانات حمل بار، موقعیت مکانی مناسب و مساحت زیاد، بسیار در این ناحیه معروف هستند.

معروفترین خطوط هوایی مستقر در این پایانه ها نیز عبارتند از آذربایجان ایرلاینز، آزال و سیلک وی ایرلاینز. همچنین با توجه به مسافت کم میان ایران و باکو و هزینه‌های پایین سفر به این شهر، نسبت به دیگر شهرها و کشورهای جهان چه به لحاظ تفریحی و چه تجاری، چند خط هواپیمایی ثابت برای پرواز از باکو به ایران و بالعکس وجود دارد که عبارتند از شرکت هواپیمایی آتا، هواپیمایی ماهان، ایران ایر و ایران ایر کارگو در تهران و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و فرودگاه بین‌المللی تبریز.  

حمل و نقل به شهر

برای جابه جایی از شهر باکو به فرودگاه و برعکس آن، می‌توان از مترو، تاکسی، اتوبوس و یا وَن‌های مستقر در محوطه بیرونی فرودگاه استفاده کرد. در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی حیدر علی اف، در فهرست بهترین فرودگاه‌های جهان در سطح خدمات رتبه ۶۵ را به خود اختصاص داده و در هشت ماه اول سال ۲۰۱۸، میزبان بیش از ۳/۰۸ میلیون مسافر از سراسر جهان بوده است. این فرودگاه همچنین در میان تمام فرودگاه‌های روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع، در لیست برترین‌ها جای دارد و سالانه به ۵ میلیون مسافر خدمت‌رسانی می‌کند و فرصت لذت بردن از فضای خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 362663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    0 0
    به نظر خبرای این قسمت دارن بر اساس یه نظم از پیش تعیین شده انجام میشن . خیلی خوبه که به صورت منظم از ترافیک و تک سرنشینی هم خبر داشته باشین.ایمنا هرروز داره کیفیت خیلی خوبی ارایه میده.موفق باشید و در پناه حق.