راهکارهای افزایش ضریب ایمنی و امنیتی مترو اصفهان بررسی شد

جلسه بررسی سطح ایمنی مترو اصفهان و مقایسه آن با سایر شهرها با حضور شهردار اصفهان، جمعی از مدیران شهری، مدیران نهادهای استانی، اجرایی و عوامل امنیتی و انتظامی استان برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در این جلسه با بیان اینکه مترو اصفهان حدود ۱۸ سال قبل کار اجرایی خود را آغاز کرد و آرمانی همگانی برای اصفهانی‌ها بود تا یک شهر زیر زمین ساخته شود، اظهار کرد: از همان زمان اگر بودجه‌ها به طور دقیق اختصاص داده می‌شد و توجه بیشتری به این موضوع صورت می‌گرفت امروز برای احداث هر کیلومتر تونل مترو به جای ۱۴ میلیارد تومان آن زمان لازم نبود مبلغی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان برای خط یک و برای خط دو بابت هر کیلومتر مبلغی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شود.

وی با بیان اینکه این اعداد نشان می‌دهد در صورتی که اقدام به موقع انجام نشود، هزینه‌های هنگفتی به شهروندان تحمیل می‌شود، تصریح کرد: در سال ۹۴ بخشی از مترو کار خود را با حدود یک هزار مسافر آغاز کرد، قطار شهری در سال ۹۵ به تختی و در سال ۹۶ به میدان آزادی البته بدون داشتن برخی ایستگاه‌ها رسید.

شهردار اصفهان ادامه داد: از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید در شهرداری ۱۸ ماه زمان نیاز بود تا کار احداث خط یک مترو تکمیل شود، از همان روز مترو حدود ۱۶ هزار نفر مسافر را در طول روز با ۱۳ درصد کار باقی مانده تا تکمیل این خط جا به جا می‌کرد؛ تکمیل این ۱۳ درصد انرژی زیادی به دلیل کمبود بودجه، نبود امکانات، طلب شرکت‌های پیمانکار و ... نیاز داشت؛ از همین رو با همراهی همگان و همت مدیران قطار شهری تصمیم بر این شد به جای یک شیفت با سه شیفت کاری و به جای زمان ۱۸ ماهه، سه ماه برای تکمیل خط یک در نظر گرفته شود.

نوروزی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در اسفندماه ۹۶ خط یک مترو به صفه رسید، اضافه کرد: از آن زمان تاکنون آمار استفاده کنندگان از مترو به میانگین ۶۵ هزار نفر در روز رسیده است که نشان دهنده افزایش ۵۰ هزار نفری از زمان روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی شهرداری است.

وی با بیان اینکه شهری بسیار زیبا، بدون ترافیک و امن در زیر زمین ساخته شده است، گفت: تمام کارها انجام می‌شود تا واگن‌های مترو اصفهان با ظرفیت کامل تردد کنند؛ جابه جایی۶۰ هزار نفر در روز نشان می‌دهد نیاز به تکمیل ظرفیت ۴۰ هزار نفری باقی مانده مسافران داریم؛ برای هر مسافر ۷۰۰ تومان دریافت، اما پنج هزار تومان هزینه می‌کنیم که با حساب رفت و برگشت مسافر حدود ۸۶۰۰ تومان سوبسید از سوی شهرداری برای هر مسافر پرداخت می‌شود؛این مبلغ سنگینی برای شهرداری و حیف است که همچنان ۴۰ هزار نفر از مترو استفاده نکرده و سوار خودروهای شخصی می‌شوند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری نیز به دنبال برقراری امنیت شهروندان در سطح شهر و مترو است، تاکید کرد: زمانی که قرار است در اصفهان آمار حوادث گزارش شود، علاقه داریم این شهر کمترین میزان حوادث را داشته باشد و زمانی که این موضوع رخ دهد اطمینان خاطر برای مردم ایجاد شده و آسایش و امنیت برای شهروندان برقرار می‌شود؛ لازم است دستگاه‌های مختلف استان اقدامات عملی در خصوص پیشگیری از حوادث را انجام دهند؛ نباید اجازه دهیم حوادث کوچک به اعتبار شهر آسیب وارد کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: شهرداری با وجود مشکلاتی مانند تورم، بدهی ها، تورم نیرو، کمبود بودجه و ... از سه هزار میلیارد تومان بودجه خود هزار میلیارد تومان را به حمل و نقل و از این هزار میلیارد مبلغ ۷۸۰ میلیارد تومان را به مترو تخصیص داده که تمام این موارد در راستای پدافند غیرعامل، رفاه مردم، سبک کردن بار ترافیک و جلب رضایت شهروندان است.

وی اظهارکرد: شش ایستگاه خط یک از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید شهری به ۱۴ ایستگاه قبلی اضافه شده است؛ خط دو نیز با استفاده از تجربه به دست آمده در خط یک به سرعت در حال پیشروی است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه لازم است کارگروهی با محوریت سازمان قطار شهری در خصوص کاهش تبعات نداشتن برخی مسائل امنیتی تشکیل شود، تصریح کرد: باید پلیس مترو نیز در قطار شهری راه اندازی شود؛ با این وجود مترو اصفهان از لحاظ امنیتی کمبودی نسبت به سایر متروهای دنیا ندارد، اما لازم است دغدغه های امنیتی باقی مانده و اشکالات موجود رفع شود.

ایمنی، امنیت و سهولت رفت و آمد مسافران در اولویت است

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه اظهار کرد: خط یک مترو اصفهان با سرفاصله بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و استفاده روزانه حدود ۶۵ هزار مسافر به طور کامل به بهره برداری رسیده است از همین رو موضوع ایمنی، امنیت و سهولت رفت و آمد مسافر برای سازمان قطار شهری اصفهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سید محمدرضا بنکدار هاشمی با بیان اینکه انتخاب سیستم‌ها، سامانه‌ها و طراحی فضاها در سیستم مترو در سه سطح کلی انجام می‌پذیرد، افزود: سهولت و کیفیت استفاده و بهره‌برداری، ایمنی و امنیت مسافران از جمله این موارد است؛ باید با شرح وظایفی که بین نهادهای ذیربط تقسیم می‌شود خدمات رسانی امنیتی و ایمنی بیشتری برای مسافران ایجاد شود.

وی با اشاره به عمده‌ترین تهدیدات و خطرات بالقوه در مترو، تاکید کرد: خطای انسانی، نقص فنی تجهیزات، عوامل خارجی، تغییر در فرایندهای قبلی و ... از جمله خطراتی محسوب می‌شود که ممکن است در مترو به وجود بیاید.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به حوادث رخ داده در متروهای ایران، ادامه داد: ورود به حریم ریلی، زمین خوردن در پله برقی، ورود آب به ایستگاه ها، برگشت و حوادث پله برقی، ‌سقوط در حریم ریلی و برخورد مترو با کارگر خط از جمله حوادثی است که در متروهای ایران به ویژه تهران به وقوع پیوسته و منجر به فوت و مصدوم شدن هموطنان شده است.

وی اضافه کرد: بررسی و سامان دهی سیستم عملکرد یگان‌های امدادی و اورژانس در ایستگاه ها، بررسی نحوه شکل گیری یگان حفاظت مترو، رفع نواقص سامانه‌های ایمنی خط یک از جمله پله های فرار، سامانه های مخابراتی و رادیویی، اطفاء اتوماتیک و BMS، بررسی دستورالعمل حفاظتی مترو ابلاغی شورای امنیت و مطالعات و تهیه دستورالعمل پدافند غیرعامل سایر خطوط و بررسی هزینه های مترتب از جمله اقداماتی است که در دستور کار حوزه امنیت خطوط متروی اصفهان قرار دارد.

بنکدار هاشمی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده و در حال انجام در حوزه ایمنی خط یک مترو اصفهان افزود: نصب سامانه تهویه و دفع دود، نصب سامانه اعلام و اطفایء حریق دستی و اتوماتیک، مجموعه پله های فرار، نصب سامانه دوربین های مداربسته، نصب سامانه سیگنالینگ، نصب سامانه های تلفن اضطراری با زمان پشتیبانی چهار ساعت، نصب آسانسور برانکاردبر در برخی ایستگاه های خط یک و دستور کار نصب در کلیه ایستگاه های خطوط آینده، خرید تجهیزات امداد و نجات ریلی و تجهیز کلیه قطارها به سیستم دوربین مداربسته اعلام حریق و اطفاء حریق دستی، بکارگیری اصول ایمنی در معماری داخلی جهت افزایش روحیه، آرامش افراد و پناه جویان و افزایش ایمنی، کنترل مرکز فرمان از دو نقطه برای مواقع اضطراری و حملات سایبری، طراحی گیت‌ها برای خروج در مواقع بحران و اضطراری، سیستم ارت و آتش نشانی داخل تونل، خروج های اضطراری میان تونلی خط یک، تجهیز سازمان به خودروهای امداد و نجات ریلی با ست کامل هیدرولیک از جمله این اقدامات است. 

تجهیزات مترو اصفهان مطابق با استانداردهای روز دنیاست

مشاور شهردار اصفهان و عضو هیئت مدیره قطار شهری اصفهان و حومه نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: تمام تجهیزاتی که در بخش های مختلف مترو اصفهان ایجاد شده برای ایجاد ایمنی شهروندان است.

جواد شعرباف تصریح کرد: تمام تجهیزات استفاده شده در احداث مترو اصفهان مطابق با استانداردها، ضوابط و دستورالعمل های روز اروپا و آمریکا است. بنا به تایید آتش نشانی، مترو اصفهان از لحاظ ایمنی از تمام متروهای ساخته شده در کشور بالاتر است.

وی با بیان اینکه بیش از سه هزار میلیارد تومان صرف خط یک مترو اصفهان شده است، اضافه کرد: تلاش بسیار سنگینی در مجموعه شهرداری رخ داده تا این خط تکمیل و مردم در کمال امنیت و رضایت از آن استفاده کنند.

مشاور شهردار اصفهان کمبود قطار را یکی از معضلات مترو اصفهان ذکر کرد و گفت:  هر رام قطار بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و با هزینه های ارزی فعلی مشکلات بسیاری در خصوص تامین هزینه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های مترو از تجهیزات ایمنی لازم برخوردار است، تاکید کرد: با این وجود یکسری نواقص وجود دارد که در حال رفع آنها هستیم. این نواقص با وجود کم بودن منابع زیادی لازم دارد و از راه‌های مختلف در پی رفع آنها هستیم.

تامین امنیت مترو، نیازمند همکاری همه ارگانها و نهادها

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در ادامه اظهار کرد: حادثه زمانی که رخ دهد همه را درگیر می کند، بنابراین لازم است همه ارگان ها و نهادها در این خصوص به شهرداری اصفهان کمک کنند.

محسن گلابی تصریح کرد: ارتباطات بیسیم آنالوگ است و در صورتی که دیجیتال شود مشکلات برقراری ارتباط در مترو هنگام امدادرسانی مرتفع می شود. در زمان بروز حادثه اگر قرار است عملیات امنیتی انجام شود، باید از قبل سناریوی آن نوشته شده و فرمانده واحد در نظر گرفته شود. 

به گزارش ایمنا، در این جلسه راهکارهای مختلف افزایش ضریب ایمنی و امنیتی مترو اصفهان از جمله راه اندازی پلیس و یگان حفاظتی مترو، ارتباط میان مترو و نهادهای امنیتی، لزوم توجه به پدافند غیرعامل، امکان برقراری ارتباط بیسیم، پیش بینی حادثه قبل از وقوع، انجام مانورهای لازم ایمنی برای آمادگی مقابله با بحران ها، تامین برق مورد نیاز مترو در صورت رفتن برق، امکان استفاده از تلفن همراه و آنتن دهی آن، نصب دوربین های پیشرفته حفاظتی، رفع نواقص امنیتی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه های مختلف در زمان بروز حوادث در مترو و ... از سوی هر یک از مدیران دستگاه های مختلف در این جلسه بررسی و در خصوص آنها بحث و تبادل نظر شد.

کد خبر 362644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.