فرناندز؛ همسر یک رییس جمهور که رییس جمهور شد

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقش نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنامی کوشد در سلسله گزارش هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیر گذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

کریستینا فرناندز در۱۹ فوریه ۱۹۵۳ میلادی در شهر لاپلاتا در بوئنوس آیرس آرژانتین به دنیا آمد و پس از دریافت مدارک عالی تحصیلی از دانشگاه ملی لاپلاتا، با «نستور کارلوس کرشنر» در فرانسه ازدواج کرد. برگزاری یک مراسم با شکوه و بی نظیر عروسی در فرانسه موجب شد تا اسم آن دو برای اولین بار در خبرگزاری های جهان برده شود.

وی که به شنا، گلف و روزنامه نگاری علاقه دارد، بیشتر با نام همسر خود یعنی نستور کرشنر شناخته می‌شود و بسیاری از کارشناسان علم سیاست، وی را عامل موفقیت های پی در پی همسرش در این حوزه می دانند.

حاصل ازدواج فرناندز با همسرش، پسرهای وی با نام های ماکسیمو و فلورنشینا هستند که هر دو به رغم تولد در یک خانواده سیاسی، علاقه زیادی به هنر و موسیقی دارند و تا کنون سعی کرده اند تا بر خلاف پدر و مادر خود از هر گونه ورود در عرصه سیاست خودداری کنند.

ورود به عرصه سیاست

آغاز فعالیت های سیاسی کریستینا فرناندز با عضویت در حزب مردمی استان سانتا کروس در دوران دانشجویی اش شروع شد، فرناندز پس از فعالیت‌های فراوان در تشکل های دانشجویی و سیاسی، در سال ۱۹۸۹ تصمیم گرفت تا نامزد نمایندگی مجلس از استان ایتانسانتا کروس شود و با کسب بیش از نیمی از آراء مردم این استان به مجلس آرژانتین راه یافت و تا سال ۱۹۹۳ در این سمت فعالیت کرد.

قابل توجه است وی در دوران فعالیت اش به عنوان نماینده مجلس آرژانتین، ارتباط تنگاتنگ و صمیمی با اکثر نمایندگان مجلس سنای آرژانتین داشت و همین موضوع سبب شده بود تا وی به عنوان یکی از نفوذی‌های مجلس سنا که در آن زمان اختلاف نظر زیادی با مجلس آرژانتین داشت شناخته شود و به همین دلیل حضور وی در اغلب کمیسیون ها سبب انحلال یا توقف فعالیت آن ها می شد.

روابط صمیمانه فرناندز با نمایندگان مجلس سنا و درک چگونگی فعالیت آنها سبب شد تا در سال ۱۹۹۵ به عنوان کاندیدای نمایندگی این مجلس، نامزد شود و به رغم کارشکنی های نمایندگان سابق مجلس آرژانتین با درصد قابل توجهی از آراء به مجلس سنای آرژانتین راه یافت و تا سال ۲۰۰۱ به عنوان نماینده مجلس سنای این کشور فعالیت کرد.

دقیقا دو سال پس از پایان دوره دوم نمایندگی فرناندز در مجلس سنا، همسرش نستور کرشنر، تصمیم گرفت تا برای تصدی پست ریاست جمهوری آرژانتین نامزد شود؛ همسر وی که از هم حزبی‌های فرناندز یعنی اعضای حزب پرونیست آرژانتین بود، در سال ۲۰۰۳ به عنوان رییس جمهور آرژانتین انتخاب شد و تا سال ۲۰۰۷ با این عنوان فعالیت کرد.

تکیه بر جایگاه همسر

بعد از پایان دوره ریاست جمهوری نستور کرشنر، این بار نوبت فرناندز بود تا نامزد انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین شود. وی با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین، ۴۴ درصد از آراء شرکت کنندگان این انتخابات را بدست آورد و با اختلاف بیش از ۱۰ درصد از رقیب اول خود یعنی الیسا کاریو، کاندیدای لیبرال مسیحی، رییس جمهور آرژانتین شد.

همسر خانم فرناندز که مانند او کاتولیک مذهب بود، در سال ۲۰۱۰ بر اثر یک حمله قلبی، جان خود را از دست داد و نتوانست شاهد به پایان رسیدن دوره هشت ساله ریاست جمهوری فرناندز باشد.

فرناندز دومین زنی است که در این کشور به مقام ریاست جمهوری دست یافته است؛ نخستین زنی که به عنوان رییس جمهور آرژانتین فعالیت کرده، «ایزابل پرون» بوده است که البته بدون رای گیری و انتخابات به این سمت دست یافت؛ وی پس از مرگ شوهر خود به طور موقت این سمت را به مدت دو سال در اختیار گرفت. دوران ریاست جمهوری فرناندز تقریبا فاقد هر گونه ناآرامی و تنش در آرژانتین بود و در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ پایان یافت، وی پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود، تا کنون، فعالیت سیاسی دیگری انجام نداده است.

اتهام فساد

خانم فرناندز از زمان کناره‌گیری از قدرت، با اتهاماتی از قبیل پولشویی، مال اندوزی غیرقانونی و همچنین تقلب روبرو شده است. «کلودیو بونادیو»، قاضی فدرال آرژانتینی در دسامبر گذشته میلادی از قانونگذاران خواست تا مصونیت قضایی فرناندز را لغو کنند تا مجوز بازداشت وی صادر شود.

بعد از آنکه نشریه آرژانتینی «لاناسیون» در تاریخ ۱ اوت گزارش داد که رشوه‌های چند میلیونی توسط راننده یک وزارتخانه دولت به اقامتگاه‌های خانم کرشنر در زمان ریاست جمهوری او تحویل داده شده پرونده‌ای به جریان افتاد و در پی آن بیش از ۱۲ مقام سابق دولتی و چهره تجاری بازداشت شدند.

رییس جمهوری پیشین آرژانتین مردادماه سال جاری با حضور در دادگاه اتهامات فساد مطرح شده علیه خود را رد کرد و آنها را سیاسی خواند. او همچنین آنچه که «اذیت و آزارهای قضایی به منظور کنار گذاشتن او از انتخابات سال آینده میلادی» خواند،‌ را محکوم کرد.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 362636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.