برجام بافت‌های فرسوده اصفهان

نیمی از بافت‌های ناکارآمد استان در کلان‌شهر اصفهان واقع شده که مانند بمب ساعتی، تهدید کننده است و توجه هرچه بیشتر مسئولان را می طلبد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اواخر سال گذشته بود که دستور آغاز عملیات اجرایی طرح ملی بازآفرینی شهری در ۱۰ استان کشور از جمله اصفهان، بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران و خراسان رضوی با هدف احیای بافت های فرسوده و نا کارآمد از سوی رییس جمهور صادر و قرار بر آن شد ۲۷۰۰ محله بافت فرسوده در کشور بر اساس سند ملی باز آفرینی نوسازی شود.

بر این اساس ۱۰۶ محله ناکارآمد در استان اصفهان شناسایی و مقرر شد طبق دستور رئیس جمهوری، طی برنامه‌ای ۱۰ ساله در فاز مورد نوسازی قرار گیرد.

در این راستا دو برنامه پنج ساله تدوین و در برنامه اول مقرر شد که یک‌هزار و ۳۳۴ محله بازسازی ‌شود که توسعه امکانات و خدمات روبنایی محلات، ارتقای زیرساخت‌ها، بهسازی فضای شهری، بازآفرینی محله‌ها، ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی اجتماعی از جمله اقداماتی است که در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده انجام می‌شود.

واضح است با توجه به قدمت بسیاری از محلات اصفهان، احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد در چنین استانی از اهداف مورد نظر طرح بازآفرینی شهری است، با توجه به وجود محلات قدیمی و فرسوده این استان نیز مسئولان نسبت به اجرای هرچه سریع تر طرح بازآفرینی شهری به منظور ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی ساکنان با ایجاد فرصت‌های اشتغال و ارتقای کیفیت زندگی تاکید بسیار دارند.، بازآفرینی شهری از سال ۹۶ تاکنون در بیش از ۲۰ محله استان اصفهان اجرا شده است.

البته باید توجه داشت محلات تاریخی ارزشمند باید مورد توجه ویژه قرار گرفته تا در این رهگذر دچار آسیب نشوند.

در همین پیوند سرپرست سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با تاکید بر بازآفرینی محلات ناکارآمد شهری، چنین اقدامی را فرآیندی طولانی‌مدت عنوان و تصریح کرد: برای تحقق این هدف، نیاز به بسترسازی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است تا بتوان به صورت کالبدی شاهد اقدامات بود و طی این فرآیند، لزوم همکاری دستگاه‌های متولی، تخصیص اعتبار و مشارکت بخش خصوصی در روند اجرا، محسوس است.

به گفته داوود احسانی بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۴۳۶ هزار و۴۵۳ نفر از جمعیت اصفهان در بافت فرسوده ساکن هستند و بازآفرینی این محلات از روش‌های مختلف در حال پیگیری و انجام است.

وی اظهار کرد: از جمله اقدامات شهرداری اصفهان برای چنین هدفی، تدوین سند راهبردی بازآفرینی شهری پایدار بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر اصفهان بوده و نتایج تدوین این سند شامل ترسیم چشم انداز شهر اصفهان در بافت‌های فرسوده، تهیه راهبردها و سیاست‌های بازآفرینی است.

سرپرست سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: ۲۵ محله دارای بافت های فرسوده در شهراصفهان برای در الویت بازآفرینی قرار گرفته‌ است که مساحت حدود یک‌هزار هکتار و به معنای دیگر نیمی از مساحت بافت فرسوده شهر را در بر می گیرد.

لزوم استفاده از سیاست‌ها و طرح های تشویقی

احسانی در رابطه با میزان همکاری ساکنان بافت‌های فرسوده نیز گفت: هدف بازآفرینی و تفاوت آن با رویکردهای گذشته همین نکته مشارکت است زیرا بدون مشارکت شهروندان، رسیدن به هدف بازآفرینی در ابعاد مختلف کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و ... ناممکن خواهد بود.

وی تأکید کرد: یکی از روش‌های مورد تأکید شهرداری، استفاده از نهادهای توسعه محله در محلات به‌ عنوان مفصل ارتباط مردم با نهادهای زیر مدخل است که در حال حاضر در سه محله همت‌آباد، محله سفلی (خوراسگان) و زینبیه در حال فعالیت هستند.

احسانی مهم‌ترین مشکل در مسیر بازآفرینی محلات فرسوده را نبود همکاری و تعامل سازنده بین دستگاه‌های مربوطه و ذی‌نفع از جمله نهادهای دولتی، شهرداری، دستگاه‌های خدمات رسان دانست و افزود: از دیگر مشکلات موجود می توان به نبود ضوابط ویژه ساخت‌وساز و بسته‌های تشویقی مؤثر برای افزایش مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: همچنین پایبند نبودن دولت به ارائه اعتبارات و تسهیلات مصوب و پایین بودن توان اقتصادی ساکنان این بافت‌ها باعث می شود که روند بارآفرینی شهری با کندی پیش رود.

سرپرست سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تاکید کرد: ضرورت ایجاد و استفاده از سیاست‌ها و ابزارهای تشویقی برای سرعت گرفتن این فرایند بسیار اهمیت دارد.

سکونت ۱۵درصد جمعیت استان در بافت‌ فرسوده 

 معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: در هر شهری ستادی با عنوان بازآفرینی شهری تشکیل‌ شده که دبیر آن شهرداری است و دستگاه‌های اجرایی مانند آب و فاضلاب، بنیاد مسکن، اداره برق و سایر دستگاه‌های مرتبط در این ستاد نماینده دارند.

ایمان طاهر افزود: از ابتدای سال ۹۶ در ستاد بازآفرینی شهری، برنامه‌ای با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام بافت‌های فرسوده تعریف شد که این برنامه، برای هر شهر به‌صورت جداگانه نوشته‌شده و در آن تعداد محله‌هایی که بافت فرسوده دارند مشخص و اولویت‌بندی شد، تاکنون نیز حدود ۱۵ محله در استان اصفهان این برنامه را تهیه و به اداره راه و شهرسازی ارسال کرده‌اند که امید است تا پایان سال ۹۷، برنامه همه محله‌ها در اختیار این اداره کل قرار ‌گیرد.

وی اظهار کرد: ۱۵درصد جمعیت استان اصفهان در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ساکن هستند که در راستای بهسازی و نوسازی این بافت‌ها و محلاتی که بر روی گسل قرار دارند و یا زندگی در آن‌ها دارای شرایط مساعد نیست مطالعاتی انجام‌گرفته که نیازمند همت و تلاش همه دستگاه‌های مربوطه عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری است.

طاهر اضافه کرد: واقعیت آن است که برنامه دولت جابجایی مردم ساکن در محلات مورد هدف بازآفرینی شهری نیست، بلکه با اجرای طرح بازآفرینی مصمم به جلوگیری از ترک محله‌ها توسط افراد بومی است با این اوصاف برای ممانعت از جابجایی مردم از محلات خود، واحدهایی تحت عنوان پشتیبان نوسازی بافت‌های فرسوده در یک محله در قالب سهم دولت احداث می‌شود که برای اسکان موقت با واحدهای فرسوده تهاتر می‌شوند و پس از آماده شدن واحدهای مورد نظر، نوبت به محلات دیگر برای نوسازی می‌رسد.

وی گفت: برای سرعت بخشیدن به روند طرح بازآفرینی، تسهیلاتی پرداخت می‌شود که سهم کلان‌شهرها، ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌ شده است، در شهرهای بالای ۲۵هزار نفر، ۴۰ میلیون تومان و در شهرهای کمتر از ۲۵هزار نفر، ۳۰ میلیون تومان با ۱۸ درصد سود ارائه می‌شود و البته ارگان‌های مربوطه درصدد کاهش سود بانکی و افزایش تسهیلات به میزان ۸۰ میلیون تومان هستند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد -خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 362597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.