اولین گزارشگر زن آمریکایی که جنگ ویتنام را پوشش داد

در طول تاریخ چندهزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بود که نقش نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه‌های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت نقش دفاعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه‌ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش‌های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی  به حرکت‌های جسورانه این نخبگان مونث داشته باشد تا الهام‌بخش اعتماد به زنان در بین خود آن‌ها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی‌های بانوان با دیده تردید می‌نگرند.

در ایالات متحده آمریکا بین سال‌های ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی، عرف جامعه از زنان گزارشگر و خبرنگار در این کشور انتظار داشت تا این زنان صرفاً اخبار مرتبط با غذا و مد روز را پوشش دهند و موضوعات مهم و جدی‌تر در قلمرو موضوعات مردانه به شمار می‌رفت. اما همیشه در همه جوامع، افرادی وجود دارند که از جامعه خود جلوتر بوده و از محدودیت‌های زمان خود پا را فراتر می‌گذارند. بدون شک "مارلین سندرز" یکی از این افراد است.

مارلین سندرز Marelene Sanders روزنامه‌نگار آمریکایی بود که در ۲۰ ژانویه سال  در ۱۹۳۱  در یک خانواده یهودی به دنیا آمد. او اهل بلندی‌های شیکر Shaker Heights در ایالت اوهایو بود. او در سال‌های ابتدایی زندگی‌اش به روشنی از تبعیض‌های در حال وقوع در جامعه علیه یهودیان آگاه بود. او ابتدا تصمیم داشت که در رشته تئاتر به تحصیل بپردازد، از این رو به نیویورک نقل مکان کرد. اما پس از آن که در این رشته به موفقیت مورد نظر دست نیافت، حوزه فعالیت خود را تغییر داد.

مارلین سندرز گزارشگر تلوزیونی بود که بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ برای ABC NEWS و از سال ۱۹۷۸ برای CBS NEWS فعالیت کرد. در ابتدا کارش را با فعالیت‌های سطح پایین و نه چندان مهم در تلوزیون آغاز کرد و به تدریج در حرفه خود پله‌های ترقی را سپری نمود. در نتیجه او توانست از معدود زنانی شود که به قلمرو مردانه برنامه‌های تلوزیونی راه یافته و به موفقیت‌های متعددی دست‌یابد.

مارلین سندرز؛ اولین زنی بود که در شبکه ABC NEWS به عنوان معاون برگزیده شد، او اولین گزارشگر زنی بود که برای پوشش خبری جنگ ویتنام در صحنه حضور یافت وهمچنین سه جایزه امی برای مستندهای که در شبکه CBS ساخته بود دریافت کرد.

مارلین سندرز با جروم توبین Jerome Toobin تهیه‌کننده برنامه‌های تلوزیونی ازدواج کرد و فرزند آن‌ها جفری توبین Jeffrey Toobin نویسنده، وکیل و مشاور قانونی شبکه CNN است. این خبرنگار پیش رو در سال‌های پایانی عمر خود به سرطان مبتلا شد و نهایتا در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

کد خبر 362569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.