محور گردشگری رهنان؛ محرک توسعه منطقه ۱۱/ خیابان ابوذر پیاده‌راه می‌شود

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان گفت: به دنبال اجرای طرح‌های توسعه محور و محرک توسعه در منطقه ۱۱ هستیم از این رو اجرای پیاده راه ابوذر، محور گردشگری و آزادسازی کارخانه روغن نباتی ناز را در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید اشرفی ظهر امروز ( سه شنبه) در ادامه سلسله نشست‌های «سه شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید» اظهار کرد: منطقه ۱۱ در شمال غربی اصفهان ۱۱۴۰ هکتار مساحت دارد که ۱۱۷ هکتار آن بافت فرسوده است؛ این منطقه دارای ۷ محله از جمله محله‌های بابوکان، زاجان، ماشاده، جهانشاه، لیمجیر و درب میدان است.

وی تصریح کرد: منطقه ۱۱ دارای هویت ۱۴۰۰ ساله است و یکی از بزرگترین محله‌های ماربین بوده و می تواند به عنوان قطب فرهنگی در اصفهان مطرح شود اما به دلیل بدهی‌های گذشته که سه برابر بودجه منطقه بود،  تصمیم گرفتیم پروژه‌ها را به صورت مشارکتی یا ملکی انجام دهیم.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که در منطقه ۱۱ دنبال می‌کنیم، اجرای طرح های توسعه محور و محرک توسعه در منطقه ۱۱ است، در این راستا اجرای پیاده راه ابوذر، محور گردشگری و آزادسازی کارخانه روغن نباتی ناز در دستور کار قرار دارد.

احداث مانژ اسب سواری در منطقه ۱۱

اشرفی تصریح کرد: قطعه زمینی به مساحت ۴۰ هزار مترمربع را با تغییر کاربری از زمین کشاورزی برای احداث مانژ اسب سواری مورد استفاده قرار داده ایم.

وی با اشاره به پروژه های افتتاح شده در این منطقه اظهار کرد: یکی از این پروژه ها بزرگترین پارک شمال غرب اصفهان مزین به نام شهدای مدافع حرم در زمینی به وسعت ۵۲ هزار مترمربع بود که مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان افتتاح خیابان شهید سردار یدالله تقی یار، رونمایی از مستند«رهنان دیار هزارساله»، اصلاح هندسی و پیاده رو سازی ها در منطقه، ترمیم آسفالت معابر و به روز رسانی تابلوهای شناسایی خط منطقه را از دیگر پروژه های بهره برداری شده در منطقه ۱۱ برشمرد و گفت: احداث باغ بستنی، نخستین سینمای غرب اصفهان و زمین های ورزشی روباز از جمله پروژه های در دستور کار این منطقه قرار گرفته است.

اشرفی با بیان اینکه این منطقه علی رغم درآمد ناچیز در زمینه‌های فرهنگی بسیار فعال بوده است، گفت: منطقه ۱۱ تنها منطقه ای است که آمار برنامه های آن بیش از تعداد روزهای سپری شده در سال است به طوری که در سال گذشته حدود ۵۰۰ برنامه فرهنگی اجرا شد و مردم از آن‌ها استقبال کردند.

بازسازی ابنیه محور گردشگری رهنان

وی تصریح کرد: در برنامه های آینده منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان تملک ابنیه محور گردشگری رهنان و بازسازی آن ها و احداث محور گردشگری غرب اصفهان در دستور کار است، همچنین در سال آینده هزینه تملکی پلاک های واقع شده در این محور به میزان پنج میلیارد تومان پیش بینی شده است.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با بیان اینکه تملک خیابان شریف غربی تا مادی سودان در دستور کار قرار گرفته است، افزود: خیابان شریف غربی یکی از خیابان های مطرح اصفهان به لحاظ ارزانی است، از این رو روزانه جمعیت زیادی از نقاط مختلف شهر برای خرید به این خیابان مراجعه می‌کنند.

اشرفی بازگشایی گلوگاه های محلات و ادامه آزادسازی پارک شهدای مدافع حرم را از دیگر پروژه های منطقه ۱۱ برشمرد و ادامه داد: عملیات احداث خیابان ۴۵ متری پرتمان به طول ۱۲۷۰متر و عرض ۴۵ متر که از خیابان امام خمینی (ره) آغاز و به صمدیه لباف منتهی می شود و بخشی از آن در منطقه ۱۱ و بخش دیگر در منطقه دو قرار دارد در حال احداث است.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار مترمربع فضای سبز در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان وجود دارد، گفت: سرانه فضای سبز هر شهروند ساکن در این منطقه هفت مترمربع است؛ در این منطقه ۶۰ هزار نفر ساکن هستند و محله های جهان شاه، زاجان، ماشاده، بابوکان، درب میدان و لیمجیر از جمله محله های قدیمی و شاخص منطقه به شمار می رود.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: اجرای پیاده راه ابوذر، محورگردشگری رهنان و آزادسازی کارخانه روغن نباتی ناز در دستور کار این منطقه قرار دارد.

وی با بیان اینکه محور گردشگری رهنان در تلاقی محلات رهنان شکل گرفته است، افزود: چهار محور زاجان، ماشاده، طاحونه و جهان شاه چهار محله شرقی ، غربی ، شمالی و جنوبی این منطقه است که در محله درب میدان به یکدیگر تلاقی پیدا می کنند، از این رو محور گردشگری رهنان را در این مسیر تعریف کردیم چرا که زورخانه، مسجد جامع بزرگ رهنان و هنرسرای مهتاب نیز در حوالی آن واقع شده است.

اشرفی با اشاره به هویت بخشی و احیاء حمام رهنان گفت: احیاء حمام رهنان در دستور کار قرار گرفته و درصدد هستیم اعمالی که در این حمام ها در دوران قدیم انجام می شده را بازسازی و هویت را به این حمام برگردانیم.

۱۱ برنامه آیینی در حمام رهنان پیش بینی شده است

وی خاطر نشان کرد: در حمام رهنان حوضچه های نمک و حوضچه رایحه احیا خواهیم کرد زیرا در نظر داریم گردشگری سلامت را در این حمام تاریخی ایجاد کنیم.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حمام رهنان از پذیرایی های سنتی استفاده خواهیم کرد، افزود: به طور کلی ۱۱ برنامه آیینی در حمام رهنان مثل حمام حنابندان، حمام چله بری، حمام زائو را به صورت نمایشی احیاء خواهیم کرد و پیش بینی حمام سلامت همچنین در مجاورت آن راه اندازی طبیب خانه با استفاده از طب اسلامی و سنتی و با حضور متخصصان پیش بینی شده است.

اشرفی ادامه داد: با توجه به اینکه در حمام رهنان و طبیب خانه محدودیت برای ورود افراد خواهیم داشت، مکانی به عنوان «غریب خانه» در نظر گرفته شده است و در کنار آن سفره خانه های سنتی احداث می شود.

وی با بیان اینکه احداث باغ بستنی از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای محور گردشگری رهنان است، گفت: راه اندازی محور گردشگری رهنان محرک توسعه این منطقه خواهد بود.

نانوایی های سنتی رهنان احیا می شود

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با اشاره به وجه تسمیه رهنان اظهار کرد: وجه تسمیه رهنان «ری نان» است، حتی به « ره نان» هم تعبیر می کردند چرا که گفته می شود نان رهنان مرغوبیت خاصی داشته است و به همین دلیل نانوایی سنتی رهنان را در محور گردشگری احیاء خواهیم کرد.

اشرفی ادامه داد: از زمان های قدیم رهنان از نظر صنایع دستی شهره عام و خاص بوده به ویژه در هنر خاتم سازی، قالب سازی، میناکاری و قلم زنی، از این رو بازار صنایع دستی و سوغات را نیز در محور گردشگری رهنان احداث خواهیم کرد.

وی افزود: برای اینکه محور گردشگری را به محور غرب اصفهان و آتشگاه گره بزنیم، پیش بینی احداث هتل سنتی و رستوران انجام شده تا بتواند محرک توسعه باشد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: با توجه به بدهی های منطقه ۱۱، باید سرمایه گذاران را برای مشارکت در پروژه محور گردشگری رهنان جهت سرمایه گذاری تشویق کنیم.

اشرفی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان آزاد سازی های مورد نیاز برای احداث محور گردشگری رهنان گفت: محور گردشگری رهنان مصوبات لازم را دریافت کرده است و این محور را به تأیید اداره کل میراث فرهنگی رسانده است و درحال حاضر باید برای تملک کمیسیون ماده پنج تغییرکاربری ها را تصویب کند.

وی با بیان اینکه در محور گردشگری رهنان ۱۲هزارمترمربع باید زمین تملک شود، اظهارکرد: در این محور آزادسازی ۵۲ پلاک و تغییرکاربری برخی از آن ها باید انجام شود که برای انجام این فرایند منتظر مصوبات کمیسیون ماده پنج نمی مانیم و تاکنون برای انجام تملک جلساتی را با مالکان پلاک های واقع در مسیر محور گردشگری انجام داده ایم.

وی خاطر نشان کرد: در بخش تملک پلاک های مسکونی ۱۲ میلیارد تومان و برای تملک پلاک های تجاری ۱۵ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با بیان اینکه پیاده راه سازی خیابان ابوذر از دیگر برنامه های این منطقه به شمار می رود، تأکید کرد: امروزه کیفیت فضاهای شهری به دلیل حضور وسایل نقلیه موتوری و وابستگی الگوی زندگی شهری ما به این وسایل، ضرورت احداث پیاده راه ها را نمایان می سازد و نسل سوم نیز توسعه شهری پیاده‌راه ها را توصیه می‌کند.

اشرفی ادامه داد: ما باید در عصر ارتباطات مجازی پیاده‌راه‌ها را احداث و گسترش دهیم؛ مفهوم پیاده مداری که یکی از اساسی ترین دغدغه های مدیریت شهری است می تواند توسط رسانه ها به عنوان الگو تبلیغ و اطلاع رسانی شود.

پیاده راه سازی خیابان ابوذر

وی با بیان اینکه پیاده روی هم سازترین گونه حرکتی انسان است که می تواند با اصول حمل و نقل پایدار شهری به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تماس باشد و در حفظ محیط زیست و محرک های اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار باشد، گفت: پیاده راه سازی می تواند راه گشای بسیاری از مسائل شهر باشد و ایمنی را برای شهروندان به ارمغان آورد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان ادامه داد: خیابان ابوذر که محور گردشگری رهنان در مجاورت آن قرار دارد جاذبه های توریستی ویژه ای دارد، مردم رهنان خیابان ابوذر را چهارباغ این منطقه می دانند چرا که در آن مغازه های تجاری زیادی وجود دارد و حضور کتابخانه ها، مساجد و نخستین سینمای غرب اصفهان در انتهای خیابان ابوذر واقع شده است که این سینما از ابتدای فصل بهار آغاز به کار خواهد کرد.

اشرفی خاطر نشان کرد: پیاده راه سازی خیابان ابوذر به دلیل وجود حمام بزرگ رهنان، مساجد و قدمت ۷۰۰ ساله می تواند در هویت بخشی منطقه تأثیرگذار باشد و محرک توسعه منطقه به شمار رود.

وی با اشاره به در دستور کار قرارگرفتن احیاء بافت فرسوده در منطقه ۱۱ گفت: مجتمع مسکونی و تجاری بزرگی در محله لیمجیر احداث خواهد شد تا ریزدانه ها از این نقطه شهر حذف شوند، البته منتظر تأیید مصوبات کمیسیون ماده پنج هستیم ضمن اینکه در محله های مرکزی رهنان نیز از بافت فرسوده غافل نیستیم.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان تأکید کرد: اگر بافت های فرسوده رهنان ثبت شود به مرور زمان می توانیم در مباحث زیرساختی از اداره کل راه و شهرسازی و تسهیلات ویژه استفاده کنیم و ۷۰درصد هزینه زیرساخت ها را از اداره کل راه و شهرسازی دریافت کنیم که این فرایند مستلزم تشکیل کمیسیون بافت های فرسوده است و امیدواریم محقق شود.

احداث شهرک کارگاه های مبل را در منطقه ۱۱ 

اشرفی با اشاره به کارگاه های مختلف مصنوعات چوبی در رهنان تصریح کرد: رهنان یکی از قطب های صنعت مبل به شمار می رود، اما آنچه که در شورای چهارم تصمیم گرفته شد که شهرک مبل را به منطقه ۱۲ انتقال دهند این در حالی بود که این اتفاق می توانست مبل رهنان را با مخاطراتی روبرو سازد، اما آنچه امروز از کمیسیون ماده پنج به گوش می رسد این است که کاربری زمین اختصاص یافته در منطقه ۱۲ مورد قبول واقع نشده و از این رو درصدد هستیم شهرک کارگاه های مبل را در منطقه ۱۱ احداث کنیم، همچنین با مدیران کارخانه روغن نباتی ناز صحبت شده تا چند طبقه از ساختمان روغن نباتی ناز را برای فعالیت مبل فروشان اختصاص دهند.

وی ادامه داد: ۴۰ هزار مترمربع از زمین های روغن نباتی ناز باقی مانده که اگر براساس مصوبات شش طبقه ساختمان در ۴۰ هزار متر احداث شود از سیتی سنتر اصفهان وسیع‌تر خواهد بود و می‌تواند محرک توسعه منطقه باشد.

اشرفی خاطرنشان کرد: جشنواره مبل از یکم آذرماه تا پایان سال جاری در خیابان شریف برگزار می شود و این در حالی است که متأسفانه عده ای مبل مورد نیاز خود را از یافت آباد تهران خرید می کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل تغییر کاربری هنرسرای مهتاب گفت: این هنرسرا به هویت خود باقی خواهد ماند و جدا از انجام فعالیت های فرهنگی پخش فیلم در آن انجام می شود.

احداث بوستان های آیینی در رهنان

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در رهنان دو کانون شعر و ادب تشکیل شده که در آن شاعران برجسته حضور دارند، گفت: سیاست ما تشویق این هنرمندان برای حضور در برنامه ها است ضمن اینکه در رهنان ۷۰۰ نسخه شبیه خوانی داریم، از این رو بوستان برنامه های آیینی را در رهنان احداث می‌کنیم تا به گروه های شبیه خوانی سمت و سو دهد.

اشرفی تصریح کرد: امسال در میراث ناملموس دسته جات زنجیرزنی رهنان ثبت شد و مردم می توانند در مناسبت های مختلف مذهبی این عزاداری ها را ببینند و الگو برداری کنند.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی واحد خزانه داری شهرداری اظهار کرد: امیدوارم خزانه داری مرکزی در خصوص اولویت بندی هزینه های شهری اتفاق افتد.

اشرفی با اشاره به فعالیت دو آرامستان « امامزاده میرمدینه و غدیر» در رهنان گفت: متولیان آرامستان میرمدینه آمادگی دارند که این آرامستان را به سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان واگذار کنند اما مسئولان آرامستان غدیر با انجام این اقدام مخالفت می کنند.

وی ادامه داد: محدوده حریم ۱۱ طی توافق های قبلی به گونه ای انجام شده که بخشی از حریم رهنان به خمینی شهر واگذار شد و این اتفاق رخ داد، از این رو برای ساماندهی آرامستان های رهنان جلساتی برگزار شد و مقرر گردید کسانی که در آرامستان های غدیر و مدیرمدینه به خاک سپرده می شوند، نام آن ها در سازمان آرامستان ها ثبت شود.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با اشاره به شرایط ورزشگاه های سطح منطقه گفت: روزی که در استان اصفهان از المپیکی ها استقبال می کردند موفق شدیم با مدیرکل ورزش و جوانان استان ملاقات داشته باشیم و به دنبال این دیدار یکی از معاونان دکتر سلطان حسینی به منطقه آمد تا ورزشگاه های روباز را به آن ها واگذار کنیم تا در آن چمن مصنوعی احداث کنند.

افزایش ۳۰ درصدی بودجه در سال آینده

وی ادامه داد: در این منطقه چهار ایستگاه ورزش صبحگاهی وجود داشت که طی یک سال اخیر چهار ایستگاه دیگر نیز به آن ها اضافه شد و در بوستان شهدای مدافع حرم نیز برای انجام ورزش های صبحگاهی اقدامات لازم انجام شده است.

اشرفی خاطر نشان کرد: ۴۰ هزارمترمربع زمین با کاربری ورزشی در رهنان وجود دارد که به سازمان ورزش و جوانان پیشنهاد شده آن را به بخش خصوصی واگذار کنند تا سرانه ورزشی منطقه نیز افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به بودجه منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان در سال ۹۷ گفت: بودجه امسال این منطقه ۳۱ میلیارد تومان بوده و ۱۲میلیارد تومان نیز برای محرومیت زدایی تصویب شده بود که متأسفانه تعلق پیدا نکرد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: باتوجه به تعریف پروژه های محرک توسعه سال آینده با افزایش ۳۰ درصدی بودجه روبرو خواهیم بود.

وی با اشاره به بدهی های این منطقه تصریح کرد: میزان بدهی های منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان ۹۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۴۰درصد این بدهی ها به صورت ملکی توافق شده است.

کد خبر 362534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.