نباید الگوی مسکن شهری در روستاها اجرا شود

نماینده دهاقان در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: نباید الگوی مسکن شهری را در روستاها پیاده شود چرا که در الگوی مسکن شهری محلی برای نگهداری دام در نظر گرفته نشده و این امر مشکلاتی برای روستاییان داشته است.

قدرت‌الله یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توسعه روستاها رابطه تنگاتنگی با کشاورزی، باغداری و دامداری دارد و رفع انبوه مشکلات روستایی نیازمند فعالیت‌های جهادی است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون توجه چندانی به روستاها نشده است، افزود: در حال حاضر جمعیت روستایی کشور تنها ۲۷ درصد و جمعیت شهری حدود ۸۰ درصد است و اگر این روند بی‌توجهی‌ها ادامه یابد شاید تا چند سال آینده دیگر ساکن روستایی وجود نداشته باشد.

یعقوبی با انتقاد از اینکه طرح‌های هادی توسط افراد غیرمتخصص نوشته می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه الگوی مسکن شهری را در روستاها پیاده می‌کنند و زمانی که این الگوها از روی الگوهای شهری ساخته می شود محلی برای نگهداری دام درنظر گرفته نشده و مشکلاتی برای روستاییان داشته است.

وی با ابراز تاسف از اینکه طرح‌های هادی برگرفته از الگوهای شهری منجر به مهاجرت روستاییان خواهد بود، اظهار کرد: به خاطر این عدم همگون بودن الگوها ساکنان روستایی احشام خود را فروخته و به شهر مهاجرت می‌کنند حتی بسیاری از روستاییانی که مایل هستند در کنار منزل خود از دام‌هایشان نگهداری کنند آبفار به دلیل داشتن دام آنها را ملزم به گرفتن کنتور آب جداگانه با تعرفه تجاری می‌کند.

نماینده دهاقان در شورای اسلامی استان اصفهان در خصوص مشکلات عدیده آموزش‌وپرورش در روستاها گفت: کمبود مدرسه و معلم همچنین عدم کیفیت مدارس روستایی خود دلیلی برای مهاجرت افراد برای دستیابی به تحصیل بهتر فرزندانشان است.

یعقوبی با انتقاد به مبالغ تعیین شده برای گرفتن حق انشعابات اظهار کرد: در روستاها متاسفانه کنتور و انشعاب خانگی مبالغ بالایی دارد و در بحث خانگی دو آبفار افرادی که چند درخت در خانه خود دارند را ملزم به گرفتن انشعاب باغ می‌کند همچنین جهادکشاورزی طبق تعاریف اعلام کرد که روستاییان می‌توانند حداقل ۵۰ راس دام داشته باشند در حالی که آبفار این مسئله را قبول ندارد و انشعاب دیگری که مبالغ بالاتری دارد برای آنان درنظر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید همه مسئولین استانی و کشوری به بهتر شدن وضعیت روستاها کمک کنند گفت: نباید بگذاریم که با عدم خدمت‌رسانی صحیح به روستاییان وضعیت آنها با توجه به بیکاری، خشکسالی و تورم از این وخیم‌تر شود.

یعقوبی با اشاره به فرسودگی بیش از حد لوله‌های آب آشامیدنی در روستاهای دهاقان، تصریح کرد: متاسفانه این فرسودگی زیاد است و در برخی از روستاها فاز اول اصلاح لوله‌ها اجرا شده اما این خرابی وسیع در پنج روستا موجب تخریب زیرساخت‌ها شده و مرتب با هدر رفت آب روبه‌رو هستیم که مشکلات زیست‌محیطی را هم برای این مناطق ایجاد کرده است.

نماینده دهاقان در شورای اسلامی استان اصفهان با انتقاد از نبود چاه کمکی در سه روستای منطقه افزود: با توجه به اینکه مطالعات آنها انجام شده هنوز پیگیری‌های لازم برای حفر انجام نشده و باید چاه آهکی زده شود در حالی که اعتبارات لازم درنظر گرفته نشده است.

یعقوبی با اشاره به عدم تامین امنیت چاه‌های روستایی گفت: در برخی روستاها مخازن چاه‌ها حفاظ و امنیت لازم را ندارند و احتمال خطر زیادی وجود دارد که توجه بیشتری در این امر را می‌طلبد.

کد خبر 362533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.