۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
رسوم عجیب کریسمس!

هر ساله میلیاردها نفر پیروان آیین مسیحیت در سراسر جهان "کریسمس " زادروز حضرت عیسی مسیح را جشن می‌گیرند؛ جشنی که کشورهای مختلف هر کدام با آداب و رسوم خاص خود برگزار می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کریسمس جشنی است که مسیحیان به منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح هر ساله در سراسر جهان برگزار می‌کنند. بسیاری پیروان عقاید کاتولیک و پروتستان کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر و عده ای دیگر آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر جشن می‌گیرند. همچنین برخی پیروان ارتدکس کریسمس را در روز هفت ژانویه با روش‌ها و آداب محلی مختلف برگزار می‌کنند. هر کشوری رسوم مختص خود را برای برگزاری کریسمس دارد که در ادامه مطلب با رسوم محلی برخی کشورها در این ایام آشنا می‌شویم.

پریدن داخل آب‌های سرد یخ‌زده - بلغارستان

احتمالا پریدن داخل آب‌ سرد و یخ زده برای کمتر کسی خوشایند است و هر کسی حاضر به انجام چنین کاری نیست اما در مورد مردها و زن‌های بلغاری این امر در روز اپیفنی (روز دیدار سه پارسی با حضرت مسیح) به یک رسم معمول تبدیل شده است. به این شکل که در روز هفت ژانویه کشیش یک صلیب مقدس را به داخل آب می‌اندازد و مردها و زن‌ها در جستجوی آن صلیب داخل آب سرد می‌پرند. آن‌ها معتقدند که پیدا کردن صلیب در آب یخ زده توسط اولین فرد نشانه‌ سلامتی آن شخص در سال آینده است.

کریسمس در سونا - فنلاند

در حالی که عده ای از زن‌ها و مردهای بلغاری کریسمس خود را در آب سرد و یخ زده می‌گذرانند عده ای دیگر در فنلاند به سونا می‌روند! در ایام کریسمس دمای هوا در فنلاند به چند درجه زیر صفر می‌رسد، زمین از برف پوشیده می‌شود و مردم هنگام رته رفتن تا زانو در برف فرو می‌روند اما نکته جالب اینکه در میان برف‌ها سوناهای چوبی وجود دارند و رفتن به سونا در شب کریسمس همراه دوستان و اقوام در فنلاند از آداب معمول در شب کریسمس است. فنلاندی‌ها بر این باورند که این عمل باعث پاکی ذهن و جسم آنها می‌شود در حالی که مست بودن در سونا برای سلامتی مضر است.

بابا نوئل آبی پوش - کره جنوبی

در فرهنگ کشورهای غربی و مسیحی بابا نوئل یا سانتا (Santa Claus) شخصیتی تاریخی و داستانی با لباس‌های قرمز رنگ است که در روز کریسمس یا شب قبل آن به بچه ها هدیه می‌دهد. نکته‌ عجیب، رنگ لباس سانتا در کره جنوبی است. دیدن سانتا در لباس آبی رنگ در کره جنوبی امری معمول است. آنها بر این باورند که در اصل سانتا شخصیتی با لباس سبزرنگ و زیورآلات نقره‌ای بوده است.

هاکی در کریسمس - اتیوپی

اتیوپی از قدیمی‌ترین کشورها در آفریقا است که هنوز هم از تقویم جولین (تقویمی که در سال ۴۶ میلادی زمان ژولیوس سزار در روم تنظیم شده است) پیروی می‌کنند. به همین دلیل در اتیوپی میلاد عیسی مسیح را در روز هفت ژانویه جشن می‌گیرند. جشن کلیسای ارتدکس در میلاد مسیح، گانا (Gaana) نامیده می‌شود. در چنین روزی خانواده ها به کلیسا می‌روند و با مدیریت کشیش‌ها چنین روزی را جشن می‌گیرند. بعد از ظهر روز کریسمس به انجام یک بازی شبیه هاکی که "گانا" نامیده می‌شود اختصاص دارد. ریشه این بازی در بعد از ظهر روز کریسمس برمی‌گردد به باور دیرینه مردم این سرزمین، آن‌ها بر این باور هستند که در شب تولد عیسی مسیح چوپان‌ها مشغول این بازی بوده اند.

بازگشت به دهکده‌ اجدادی - نیجریه

بر اساس رسم قدیمی در میان مردم نیجریه، در ایام کریسمس افراد موفق و با موقعیت مالی مناسب به دهکده‌های اجدادی خود بازمی‌گردند. در این زمان شهرها خلوت می‌شوند و مردم در روستاها و دهکده‌های قدیمی خود مشغول جشن و سرور می‌شوند. در زمان جشن افرادی که از نظر مالی شرایط مساعدی دارند، هدیه‌هایی را به شکل پول و یا کادوهای تزیین شده به مردم نیازمند هدیه می‌دهند.

کد خبر 362519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناهید IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    2 0
    بسیار عالی ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیارمون میگذارین
  • زهرا IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    3 0
    آفرین به مردم نیجریه.
  • خسرو IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    3 0
    کریسمس مبارک. خیلی ممنون از اطلاعات خوبی که دادید.
  • زهرا DE ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 0
    سلام ، با خواندن این مطالب آموزنده میتوان به ذوق و شوق مردم برای دیدار یکدیگر و حس خدا جویی ، دینداری و اعتقاد به پاکی و مهربانی حضرت مسیح ، همچنین کمک به مردم نیازمند پی برد .