900 هزارمیلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت می شود

معاون اول رییس جمهوری با ابراز نگرانی از پرداخت 900 هزار میلیارد تومان یارانه های آشکار و پنهان در کشور بر اراده جدی برای حل این معضلات تأکید کرد و گفت: دستگاه ها قطعاً برای حل مشکلاتی از این دست باید به دنبال استفاده از فرصت ارتباط با دانشگاه ها باشند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه) در جلسه گزارش عملکرد خوشه های مشورتی دانشگاه های کشور، با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش روی کشور بر همکاری دانشگاه و نخبگان با دولت به منظور مقابله با چالش‌های موجود تأکید کرد و گفت: دولت آمادگی و عزم جدی دارد تا از ظرفیت و توان دانشگاه برای حل مشکلات کشور استفاده کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر گزارش هایی که خوشه های مشورتی دانشگاه ها به دستگاه های اجرایی ارائه می کنند مورد استفاده قرار بگیرد، قطعاً شانس موفقیت طرح ها به دلیل حمایت همزمان دولت و نخبگان دانشگاهی افزایش خواهد یافت.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه در شرایط کنونی و اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا بر پیچیدگی در حل مشکلات افزوده شده است، افزود: قطعاً حل مشکلات موجود در حوزه حقوق شهروندی، سرمایه اجتماعی و اقتصاد پولی و بانکی با کمک نخبگان جامعه میسر است.

وی با قدردانی از روسای دانشگاه ها و اساتید حاضر در خوشه های مشورتی که با دغدغه نسبت به حل مشکلات کشور وارد عرصه شده اند تا راهکارهای اجرایی برای عبور از بحران ها ارائه دهند، بیان کرد: با وجود محدودیت ها و برخی موانع ساختاری، دولت تلاش می کند تا علاوه بر استفاده از نظرات ارائه شده ارتباط دستگاه های اجرایی با نهاد دانشگاه را تقویت کند.

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اهمیت موضوع سرمایه اجتماعی و نقش نخبگان و دانشگاهیان در بازسازی اعتماد و امید مردم اضافه کرد: احیای سرمایه اجتماعی و مقابله با آسیب های اجتماعی که امروز حساسیت ها نسبت به آن دو چندان شده نیازمند همکاری جدی محافل علمی و حاکمیتی در کشور است.

جهانگیری یادآور شد: این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که هر 5- 6 ماه در حضور رهبر معظم انقلاب جلسه ای با حضور روسای قوا و مسئولان حوزه های اجتماعی کشور برگزار و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ می شود که انشاء الله خروجی این جلسات جلوگیری از روند رو به رشد آسیب های اجتماعی خواهد بود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اقدامات انجام شده در ماه های اخیر برای مهار تلاطم قیمت ارز که از ابتدای سال آغاز شده بود، گفت: دولت پس از ایجاد آرامش در بازارهای اقتصادی تمام تلاش خود را در هفته های آینده بر روی موضوع تولید متمرکز خواهد کرد تا کشور از بابت درآمدهای ارزی و رفع نیازهای داخلی با مشکل مواجه نشود.

جهانگیری یکی از چالش های مهم پیش روی کشور را وضعیت صندوق های بازنشستگی خواند و با بیان این که دولت نمی تواند به وضعیت موجود و پرداخت 80 هزار میلیارد تومان کمک به این صندوق ها ادامه دهد، خواستار تدوین برنامه ای جدید از سوی دانشگاهیان در این زمینه شد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه پیرامون کاهش مالیات شرکت ها از 25 درصد به 20 درصد، گفت: برخی نسبت به کاهش درآمدهای دولت در صورت اتخاذ این تصمیم هشدار می دهند اما در دولت اصلاحات میزان مالیات ها از 54 درصد به 25 درصد کاهش یافت، اما درآمدهای دولت بالاتر رفت. بنابراین وزارت اقتصاد و دارایی با هم اندیشی دانشگاهیان باید در این زمینه برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

جهانگیری با اشاره به این که مشکلات اقتصادی کشور در سال های متمادی گذشته یکسان بوده و شناخت کاملی نسبت به آنها وجود دارد، افزود: اگر ما در حل مشکلاتی نظیر کاهش بهره وری یا اصلاح قیمت حامل های انرژی ناموفق هستیم، دلیل آن این بوده که یا راه حل خوب و اجرایی نداشته ایم و یا نتوانسته ایم راهکارهای علمی را به خوبی اجرا کنیم.

کد خبر 362506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.