پاداش ۵ دقیقه‌ای ذهن به سیگاری‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مواد موجود در سیگار به طور موقت اضطراب و تنش فرد را کم می‌کند، فرد پنج دقیقه احساس آرامش دارد و برای اینکه به آرامش قبلی برسد باید سیگار بعدی را مصرف کند.

رضا روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته سیگار کشیدن با یک پُز اجتماعی در کشورهای اروپایی و آمریکایی شروع شد، اظهار کرد: به تدریج قدرت اعتیاد به سیگار فراگیر شد به حدی که اگر کسی سیگار مصرف نمی کرد از برخی محافل حذف می‌شد. نکته این است که قدرت اعتیاد به سیگار کمتر از مواد مخدر نیست و مصرف سیگار از اروپا آغاز و وارد خاورمیانه شد.

وی با بیان اینکه به مرور زمان جنسیت مصرف کنندگان سیگار نیز تغییر کرد و زنان در مصرف سیگار خود را به آقایان نزدیک کردند،  افزود: اگر چه زنان کشورهای اروپایی و آمریکایی به این نتیجه رسیدند که مصرف سیگار افتخار نیست اما مصرف سیگار نه تنها بین زنان ایرانی بلکه به زنان چین و هند نیز رسیده است. در حال حاضر یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون نفر مصرف کننده سیگار در دنیا وجود دارد که از این جمعیت تقریباً ۳۵۰ میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند اما پیش بینی می‌شود تا ۲۵ سال آینده تعداد مصرف کنندگان با هم افزایش پیدا کند و از نظر جنسیتی تعداد آنها برابر شود.

این متخصص پزشکی اجتماعی با تاکید بر اینکه میزان مصرف دخانیات در گروه‌های سنی ۱۲ تا ۲۰ سال افزایش پیدا کرده و اشکال مصرف هم متفاوت است،  ادامه داد: در این گروه سنی استقلال طلبی،  ماجراجویی و همنشینی با گروه‌های همسن بیشتر است.  اصولاً این افراد در مهارت ارتباطی بسیار ضعیف هستند و متاسفانه در جامعه، خانواده و آموزش و پرورش قدرت "نه گفتن" را به افراد نمی‌آموزند.  از این رو زمانی که وارد گروه همسن خود می‌شوند با اولین تعارف، سیگار را قبول می‌کنند.

روزبهانی اضافه کرد: برای مصرف سیگار، نوجوانان باید در گروه خاص خود قرار بگیرند؛  البته همه این گروه ها افراد منفی نیستند بلکه در میان گروه دختران و چه در میان پسران سیگار کشیدن یک برند اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اصولاً افراد با اولین نخ سیگار به شدت وابسته می‌شوند به دلیل اینکه ترشحاتی که در مغز اتفاق می‌افتد احساس خرسندی را به فرد القا می‌کند و تشویق به مصرف نخ بعدی سیگار می‌شود،  گفت: مواد موجود در سیگار به طور موقت اضطراب و تنش فرد را کم می‌کند،  فرد پنج دقیقه احساس آرامش دارد و برای اینکه به آرامش قبلی برسد باید سیگار بعدی را مصرف کند و زمانی که وابستگی ایجاد شود عدم مصرف سیگار،  اضطراب ایجاد می‌کند و آرامش اولیه جای خود را با اعتیاد سیگار عوض کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه افراد عصبی تنها به مصرف سیگار روی می‌آورند یک باور غلط است،  افزود: همه افرادی که زمینه اختلال خلقی مانند افسردگی را داشته باشند بیشتر برای مصرف سیگار تحریک می‌شوند. البته باید افراد از طیف نرمال و استاندارد خارج شوند و زمینه اختلال در آنها ایجاد ‌شود گرچه این مسئله بسته به فرهنگ‌ها از کشور تا شهر متفاوت است.

روزبهانی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت کل دنیا هشت میلیارد نفر است و در کشورهای اروپایی روزانه حدود ۱۵ میلیارد نخ "سیگار برگ" مصرف می‌شود،  یعنی به ازای هر نفری که سیگار نمی کشد دو نخ سیگار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خانواده ها فرزندان خود را از مصرف سیگار منع می‌کنند،  گفت: این در حالی است که خانواده ها برای مصرف قلیان محدودیتی قائل نمی‌شوند به حدی که در کشور این موضوع به فاجعه ای تبدیل شده است.  خانواده‌ها باید بدانند که اعتیاد به قلیان بیشتر از سیگار است چرا که افراد همه جا قلیان را با خود می‌برند و تمام مخاطراتی که برای سیگار وجود دارد چندین برابر آن برای مصرف کنندگان قلیان وجود دارد.

متخصص پزشکی اجتماعی تصریح کرد: سیگار دارای استاندارد است و در کارخانه  با رعایت بهداشت تولید می‌شود اما تنباکوی قلیان در مکان‌های غیرمجاز تهیه می‌شود که اصلاً معلوم نیست مواد اولیه آن چیست.

روزبهانی با بیان اینکه مصرف سیگار مانند دروازه ای برای مصرف مواد دیگر است،  اضافه کرد: در سال های گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد هر کس هفته‌ای چهار نخ سیگار مصرف کند معتاد محسوب می‌شود. در حال حاضر تایید شده هر کس هفته ای یک نخ سیگار مصرف کند معتاد است.  اعتیاد به سیگار در فواصل زمانی متفاوت است اما شخصی که ۱۰ روز یک بار دو نخ سیگار مصرف می‌کند کمتر دچار آسیب می‌شود تا شخصی که روزانه ۳۰ نخ سیگار مصرف می‌کند.

وی با بیان اینکه ترک سیگار وابسته به تغییر و تحولات و انگیزه ترک در فرد متفاوت است، ‌خاطرنشان کرد: البته این موضوع در افراد متفاوت است. به عنوان مثال فردی به دلیل ازدواج سیگار را ترک می‌کند اما عدم مصرف به صورت ناگهانی امکانپذیر نیست و از میان ۱۰۰ نفر تنها یک نفر موفق به ترک می‌شود. گروه دوم برای عدم مصرف سیگار با مشاوره مشورت می‌کنند و گروه سوم در کنار مشاوره از آدامس نیکوتین یا چسب استفاده می‌کنند که احتمال ترک در دو گروه آخر بیشتر است.

کد خبر 362476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.