رعایت تناسب و هویت اجتماعی میراث فرهنگی در کالبد شهر

کاشان - شهردار کاشان گفت: وقت آن رسیده است که در گفتمان نظام برنامه ریزی شهری با اصلاح ضوابط اشتباه و بازنگری حرایم علاوه بر حفظ امانتداری میراث به مردم شهر آرامش و آسایش دهیم و به آنها ظلم نکنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، سعید ابریشمی راد، در  هفتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر اظهار کرد: موضوعات مرتبط با شهرداری و میراث فرهنگی از زمان های گذشته مطرح بوده و همچنان نیز با مشکلات در این زمینه روبه رو هستیم.

وی، با بیان اینکه تشکیل کارگروهی ویژه شهرداری و میراث فرهنگی در شورا که از قدرت قانون گذاری شورای شهر به عنوان مجلس قانون گذار محلی برخوردار باشد ضروری است، افزود: شورا باید در این کارگروه ورود جدی یابد و از همه ابزارهای قانونی خود استفاده کند.

شهردار کاشان، با تقدیر از تعامل و همکاری اداره میراث فرهنگی با شهرداری افزود: کاشان به واسطه میراث فرهنگی آن «کاشان» است و اگر افتخاری و ظرفیتی برای توسعه در آینده داریم مبتنی بر ظرفیت های میراث فرهنگی، تاریخ، هویت و اصالت این شهر است.

ابریشمی راد اضافه کرد: وجود مباحث فراوانی از لحاظ موضوعی در ادبیات اجرایی میراث فرهنگی و شهرداری از جمله مرمت، احیاء، بازپیرایی و بازآفرینی در این سال ها مطرح شده، اگر چه همه این واژگان معنای متفاوتی دارد اما به یک دیالوگ واحد و ادبیات مشترک بین صاحبان شهر یعنی مردم و متولیان امور علاوه بر میراث و شهرداری نیازمند است.

وی تصریح کرد: اگر ما اقداماتی را برای مردم به عنوان صاحبان اصلی شهر انجام بدهیم که هیچ دخالت و وجه اشتراکی در آن ندارند این پروژه ها، پروژه های شکست خورده ای است.

شهردار کاشان با اشاره به ساختارشکنی در حوزه موضوعات میراث ادامه داد: ما باید خودمان را به عنوان حافظ میراث فرهنگی ارزیابی کنیم که میراث قابل نگهداری چیست و تاکنون آن را چگونه نگهداری کردیم.

وی با تاکید بر اینکه میراث مُشتی خشت و گِل نیست و میراث ارزشی است که در دل این خشت و گِل قرار دارد و میراث، ارزشی در نظام شهرسازی شهر کاشان است، تاکید کرد: این ارزش را باید با دو شاخصه تناسب و هویت اجتماعی به عنوان دو عنصر اصلی در حفظ میراث کالبد شهر درک کرد.

ابریشمی راد، اضافه کرد: رعایت این تناسب باید به گونه ای باشد که وقتی در بافت قدیمی شهر حرکت می کنید آنرا در شکل، فرم، متریال، اقلیم، آب و هوا  و تمام اجزای تشکیل دهنده بافت مشاهده کنید.

شهردار کاشان خاطرنشان کرد: اگر قراراست توسعه شهر کاشان را تعریف کنیم باید این میراث را رعایت کنیم چون هر جا که این تناسب رعایت نشده کار بدمنظر بوده و در واقع هویت محلات اصیل و قدیمی ما را از بین برده است.

وی با اشاره به رعایت هویت اجتماعی بافت تاریخی میراث فرهنگی شهر گفت: آن چیزی که امروزه شاخص محلات کاشان است و حتی در خارج از کشور به عنوان ساختار شهری قدیم کاشان در دانشگاه ها تدریس می شود این است که اصلا شهر بر اساس هویت اجتماعی و تعاملات آنها شکل گرفته و حول محور آن جمع شدند.

ابریشمی راد، تصریح کرد: مردم ابتدا یکجا جمع شدند و حاصل تعاملات اجتماعی خود برای ارتقاء زندگیشان در محلات قدیم اعم از گذرها، آب انبارها و مساجد را توسعه و بافت را شکل دادند.

وی خاطرنشان کرد: میراثی که از پیشینیان به ما رسیده اول تناسب و دوم هویت اجتماعی است که باید همانطور حفظ و نگهداری کنیم.

شهردار کاشان گفت: اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم، باید ببینیم در ا ین ۲۰ سال کدامیک از ضوابطی که برای حفظ این میراث گذاشتیم این دو عنصر و شاخصه را تضمین و حفظ کرده است.

وی اظهار کرد: به دلیل سخت گیری ها و ضوابط غیر متناسب با شرایط  محلی، محلات از هویت اجتماعی خالی شده است.

ابریشمی راد، با تاکید بر اینکه «هویت اجتماعی» اصلی ترین میراث است که از دست دادیم و فقط خشت و گل آن را نگه داشته ایم، گفت: شورا با جایگاه قانونی آن در کنار ستاد بازآفرینی دارای کمیته هایی از جمله کمیته حقوقی و تدوین ضوابط است که می تواند بر رعایت این تناسب و هویت اجتماعی نظارت کند.

وی با اشاره به تحقق پذیری و موفقیت طرح ها در برنامه ریزی برای منافع مشترک ذی نفعان گفت: ما چگونه به خود اجازه می دهیم که بنشینیم و برای سرمایه ها و ثروت مردم در یک حریم بی حد و حصر که حتی بنادر آن با چشم غیر مسلح قابل دید نیست، تصمیم گیری کنیم.

شهردار کاشان، عنوان کرد: به جای برخوردهای سلبی و ایجاد ضوابطی در محدودیت و تضاد و تقابل با منافع ذی نفعان شهر کاری کنیم که مردم راغب به حفظ و نگهدارنده میراث شوند، اگر امروز این تفکر را نهادینه کنیم و حریمی با قابلیت اجرایی را بگذاریم قابل تحقق و دفاع و عملیاتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در اکثر موارد حریمی بسیار بزرگ را متصور می شویم که قابل اجرا نیست و افرادی در آن تخلف می کنند، اظهار کرد: اگر هزینه هایی را که برای بازدارندگی انجام دادیم برای ساخت صورت می گرفت امروز اوضاع شهر کاشان بهتر بود.

ابریشمی راد، عنوان کرد: اگر انجام هزینه های مادی، معنوی، انرژی، وقت و زمان را برای بازدارندگی ها و تقابل با مردم را در مسیر درست آن هدایت می کردیم اکنون "باغ فین" یک حریم زیبایی داشت و مثل نگین جواهرنشان در شهر می درخشید.

وی تصریح کرد: وقت آن رسیده است که در گفتمان نظام برنامه ریزی شهری با اصلاح ضوابط اشتباه و بازنگری حرایم علاوه بر حفظ امانتداری میراث به مردم شهر آرامش و آسایش دهیم  و به آنها ظلم نکنیم.

شهردار کاشان ادامه داد: در حفظ منافع مشترک ذی نفعان کاری کنیم که صاحبان اصلی شهر با میل و رغبت و علاقه خود از  طرح ما استقبال کنند و خودشان پیش قدم شوند.

ابریشمی راد افزود: وقتی منافعی برای صاحبان بناهای تاریخی تعریف شد، آنها از ما سبقت گرفتند و با سرعت و کمیت و کیفیت بهتر و جلوتر حرکت کردند.

وی، تشکیل کارگروه ویژه شهرداری و میراث را خواستار شد و گفت: یک کارگروه جدی و فنی که بتوان از ضوابط ستاد بازآفرینی که بافت های تاریخی با یک ادبیات جدید بخشی از این ستاد هستند، قوانین و مقرارت جدید را تصویب کنیم.

شهردار کاشان،  تاکید کرد: برای مردم متناسب با شرایط روز در محله ضوابط ایجاد کنیم تا آنها دست به ساخت و ساز بدون مجوز یا انجام تخلفات نزنند.

کد خبر 362451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.