کاشت نشاء کلزا برای نخستین بار در استان

شهرضا – مدیر جهاد کشاورزی شهرضا از کاشت نشاء کلزا در منطقه دشت مهیار این شهرستان، برای نخسیتن‌بار در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، رضا باقری در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان، با تأکید بر ضرورت حفظ کاربری اراضی زراعی، اظهار کرد: اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرضا، دو مورد مورد احکام تبصره (۲) ماده (۱۰) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات را در مناطق روستایی "اسفرجان" و "منظریه" اجرا کرد.

وی از کاشت نشاء کلزا در منطقه دشت مهیار این شهرستان، برای نخسیتن‌بار در استان خبر داد و افزود: در این طرح، کلزا در یکی از گلخانه‌های تولید نشاء شهرستان کاشته و همزمان بذر این گیاه، شرایط برای تولید نشاء در چند تیمار مختلف در سینی‌های نشاء فراهم شد و در پایان، نشاء کلزا پس از ۴۰ روز در مزرعه اصلی کاشته شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا صرفه جویی در آب و ایجاد فرصت لازم برای کشاورز برای برداشت محصولات بهاره را از مزایای این روش کشت دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر مزرعه نشایی با مزرعه اصلی همگن و از سطح سبز مطلوبی برخوردار است.

باقری تأکید کرد: برای توسعه این روش کشت کلزا، تهیه دستگاه‌های کاشت نشاء و اعزام به منطقه و کمک‌های بلاعوض دولتی و واگذاری تسهیلات ویژه، ضروری است.

وی با اشاره به توسعه طرح‌های نوین آبیاری در این شهرستان، یادآور شد: طرح آبیاری کم‌فشار در یکی از مزارع منطقه مهیار، به مساحت هفت هکتار و با هزینه‌ای بالغ بر ۴۷۹ میلیون ریال، در آذر ماه امسال، به بهره‌برداری رسید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا از تصویب اجرای طرح آبیاری قطره‌ای به روش تیپ در یکی دیگر از مزارع منطقه مهیار به مساحت ۲۰ هکتار خبر داد و افزود: این طرح با اختصاص اعتبار سه میلیارد و ۷۴ میلیون ریال اجرا می‌شود.

باقری تصریح کرد: طرح آبیاری قطره‌ای نیز در مزرعه‌ای واقع در روستای هونجان به مساحت ۱.۸ هکتار و با هزینه‌ای بالغ بر۳۵۰ میلیون ریال در آذر ماه امسال، به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه مبارزه با جوندگان مضر کشاورزی، یکی از مهمترین وظایف جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: در چهارماه گذشته، مبارزه با موش صحرایی در ۶۴ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: باتوجه به تکثیر سریع موش صحرایی و میزان خسارت وارده به کشاورزان، مبارزه در زمان مناسب ضروری است، بنابراین ضمن آموزش بهره‌برداران، سم فسفر دوزنگ به صورت رایگان بین کشاورزان توزیع شده است.

کد خبر 362431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.