لزوم توجه به اصالت و هویت اصفهان در زیباسازی شهر

یک کارشناس طراحی شهری گفت: در حال حاضر وضعیت زیبایی شهر اصفهان کاملا مطلوب نیست، بنابراین باید برنامه ای استراتژیک، پویا و عملیاتی در حوزه زیباسازی شهر تدوین شود.

پیمان طوطیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اکنون در برخی نقاط اقداماتی سطحی و بی‌کیفیت و در نقاط دیگر اقداماتی فاخر و زیبا صورت گرفته است در این راستا برای رسیدن به وحدت و یکپارچگی در حوزه زیباسازی شهری باید اقدامات همراه با تدوین برنامه‌ای استراتژیک، پویا و عملیاتی باشد.

وی با بیان اینکه سیما و منظر شهر اصفهان نیز همچون سایر شهرهای ایران در طول تاریخ دستخوش سلایق و اعمال نظرهای حاکمان، سرمایه داران و تجار شده است، افزود: آثار تاریخی فاخر و ارزشمندی از دوره‌های تاریخی برجای مانده که نشان‌دهنده تلفیق هنر، هندسه، عرفان و سبک زندگی این دوره‌ها است .

این کارشناس طراحی شهری ادامه داد: مسجد جامع جورجیر از دوره آل بویه، مسجد جامع اصفهان از دوره سلجوقی از جمله آثار برجسته دوران مختلف تاریخی هستند، همچنین با آغاز دوره قاجار و فراهم شدن امکان برقراری ارتباط با غرب، عناصر غربی در معماری ایرانی ظهور و بروز پیدا کرد .

طوطیان اضافه کرد: اکنون با گسترش تکنولوژی و رواج سبک بین الملل، همچنین با گسترش ارتباط با سطح جهان از طریق فضای مجازی، شاهد تحول در چهره شهرها هستیم و شهر اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 وی افزود: پرهیز از مدگرایی و تنوع طلبی در سطح شهر اصفهان، توجه به اصالت، هویت و ماهیت بستر کالبدی شهر جهت اخذ تصمیمات تاثیرگذار در حوزه زیباسازی، پرهیز از پوسته آرایی و تهیه طرح‌های اصیل و توجه به بعد اقتصادی در حوزه زیبایی‌شناسی و همچنین رعایت اصل "پرهیز از بیهودگی" (از اصول معماری ایرانی) در تهیه طرح‌های زیباسازی عواملی هستند که در حفظ و ارتقاء کیفیت زیبایی شهر اصفهان می‌توان به آنها اشاره کرد.

این کارشناس طراحی شهری، زیبایی و زیباشناسی را مفهومی پیچیده، چندوجهی و تخصصی دانست و اظهارکرد: از برآیند مفهوم شهر و زیبایی، شاخص‌هایی مانند منظر شهری، خط آسمان، نماد و نشانه‌های شهری، منظر شبانه، سیلوئت شهری و هنر شهری پدید می‌آید؛ حفاظت از زیبایی‌های شهر اصفهان، ارتقاء کیفیت این زیبایی‌ها و همچنین افزودن عناصر زیبایی جدید به این شهر از جمله مطالبات و حقوق اصلی هر شهروند اصفهانی محسوب می‌شود.

کد خبر 362425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.