۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
هر گلخانه یک چاه غیرمجاز

خشکسالی سال‌ها است که رمقی برای جان خسته باغات و مزارع نگذاشته، دلتنگی زمین و تشنه کامی خاک این سرزمین آنقدر به چشم آمده که کشاورزان را مجبور به ترک زمین‌ها و باغات خود کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، داستان میهمان ناخوانده‌ای به نام خشکسالی آن قدر تکرار شده که وقتی از سرآغاز آن می گوییم، حتی بچه‌های نسل چهارم هم به یاد می‌آورند. البته در تمامی این سال‌ها به هر نحوی سعی شده تا با شرایط موجود بتوان روزگار گذراند، اما هر روز از این معضل بزرگ موضوع جدیدی به موجود می‌آید و در دل این داستان، فصلی نو آغاز می‌شود.

این بار هم معضلی نه چندان جدید، اما بحرانی‌تر از هر زمان دیگر، به نام "چاه‌های غیر مجاز" مطرح است که ریشه خشکسالی را آبیاری می کنند و باعث می‌شود همچنان این پدیده در شهرستان دهاقان حکم فرما باشد.

چاه‌های غیر مجاز به اندازه‌ای زیاد شده‌اند که اگر یکی را شناسایی و پلمب کنند، کمی آن طرف‌تر چند چاه جدید حفر می شود البته با تعداد بیشتر از آنچه که هست. البته در این میان کشاورزان نیز سهم به سزایی دارند چراکه با رعایت نکردن بعضی از موارد ایمنی و جدا از کشمکش‌های بی مورد و دعوا بر سر آب، به حفر بی رویه این چاه‌ها به صورت غیر مجاز می‌پردازند.

هر گلخانه، یک چاه غیر مجاز

سیدعلی سجادی، معاون فرماندار شهرستان دهاقان در این باره می‌گوید: بیشتر گلخانه‌های شهرستان دارای چاه غیر مجاز هستند حتی می توان به صراحت گفت که هر گلخانه یک چاه غیر مجاز دارد.

وی با اشاره به چاه شماره یک شهر گلشن که مدتی است خاموش شده، ادامه می‌دهد: این چاه قبلا برای کشت زعفران استفاده می شد، اما هم اکنون باید بسته شود چون دیگر هیچ گونه استفاده‌ای از آن نمی شود.

معاون فرماندار شهرستان دهاقان، با بیان اینکه وجود گلخانه‌ها باعث ایجاد اشتغال در منطقه شده است، تصریح می‌کند: گلخانه داران موظف هستند برای مقابله با خشکسالی ایده و راهکار داشته باشند، نه اینکه اقدام به حفر چاه‌های غیر مجاز کنند.

سجادی می‌افزاید: متاسفانه برخی از گلخانه داران باتوجه به میزان آبی که در اختیار دارند به توسعه چاه‌های غیر مجاز می‌پردازند و گاهی مشاهده شده به درخت کاری و نگهداری دام نیز می‌پردازند که این کار نیز تخلف و غیر مجاز تلقی می‌شود.

وی از شهروندان درخواست می‌کند: با تشکیل گروه‌های مردمی به شناسایی ‌های غیرمجاز بپردازند و مسئولان نیز توجه داشته باشند نسبت به در اختیار گذاشتن چاه‌های کشاورزی با عدالت رفتار کنند.

معاون فرماندار شهرستان دهاقان با تاکید بر مدیریت صحیح منابع آبی شهرستان، خاطرنشان کرد: توسعه آب و چاه‌ها نیز باید با مجوز باشد و با متخلفان نیز برخورد قانونی اعمال شود.

چاه‌های غیر مجاز عامل اصلی خشکی قنات‌ها

مجید رفیعی، رییس اداره آب منطقه‌ای شهرستان های شهرضا و دهاقان به ایمنا می‌گوید: چاه‌های غیر مجاز باعث شده قنات‌های شهرستان به طور کامل خشک شوند و متاسفانه در خطر تخریب قرار گیرند.

وی با ابراز گلایه از برخی کشاورزان، اضافه می‌کند: متاسفانه برخی از افراد نه تنها به حفر چاه غیر مجاز می‌پردازند، بلکه اخیرا مشاهده شده از چاه‌های بحران نیز برای کشت محصولات استفاده می‌کنند.

رییس اداره آب منطقه‌ای شهرستان شهرضا، تصریح می‌کند: استفاده از چاه‌های بحران صرفا برای حفظ مزارع بود، نه برای کشت که متاسفانه این مورد رعایت نمی شود.

رفیعی خاطرنشان می‌کند: با اینکه به برخی از کشاورزان اخطاریه‌هایی صادر شده، اما هیچ مسائلی را در نظر نمی‌گیرند و همکاری لازم برای مقابله با بحران خشکسالی ندارند.

کد خبر 362416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.