"مردم"، سهامداران اصلی برنامه جامع توسعه شهری

نماینده شرکت مهندسین مشاور نقش محیط گفت: در طراحی برنامه‌های قبلی مردم نقشی نداشتند اما برنامه جدید توسعه شهری اصفهان به سمت دموکراتیک شدن پیش می‌رود.

کاوه اسدپور در حاشیه چهارمین جلسه شورای راهبری برنامه توسعه شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص برنامه توسعه شهر اصفهان اظهار کرد: دلیل اینکه سراغ این نوع برنامه‌ها می‌رویم این است که در برنامه‌های قبلی مردم نقشی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ها به سمت دموکراتیک شدن پیش می‌رود، افزود: در مدل قدیم برنامه‌ریزی مردم حذف شده بودند و نگاه غالب تخصص‌گرایانه و این تخصص را هم جدای از مردم می‌دانستند.

اسدپور با تاکید بر اینکه در مدل قدیم برنامه‌ریزی همه اهرم‌های قدرت در دست دولت است، تصریح کرد: در گذشته بنا بر نیازهایی که از طرف مردم اعلام می‌شد، پاسخ‌هایی داده می‌شد که ممکن بود این نیازها واقعا نیازهای مردم نباشد و امکان همراهی نکردن مردم در پیاده کردن آنها وجود داشت.

نماینده شرکت مهندسین مشاور نقش محیط با تاکید بر لزوم دخالت مردم و بخش خصوصی در برنامه‌ها گفت: دولت همه پول و سرمایه را ندارد و به همین دلیل ما نیازمند این هستیم که مردم و نه فقط بخش خصوصی دارای سرمایه بلکه حتی مردمی که دارای سرمایه نیستند هم در برنامه‌ها دیده شوند.

وی با بیان اینکه در برنامه  توسعه شهری از این گروه تحت عنوان سهم‌داران صحبت می‌کنیم، اظهار کرد: رویکردی که برای تعیین الگوهای توسعه آتی شهر اصفهان مدنظر ما است در دو بخش خواهد بود که همه اینها در توسعه شهر اصفهان سهم دارد.

اسدپور بخش اول برنامه را تحت عنوان گزارش تشخیص دانست و افزود: در اینجا تشخیص مشکلات بیماری در مقابل ما است و بعد از این مرحله دستور کار پیشنهادی برای پاسخ به این نیازها داریم که شورای راهبری در مرحله دوم به عنوان مشاور مادر حاضر است.

نماینده شرکت مهندسین مشاور نقش محیط با اشاره به لزوم حضور مشاوران دیگر در ادامه برنامه گفت: این افراد بنا بر خرد شدن موضوعات و تخصص‌هایی که دارند به مسائل پاسخ می‌دهند و نیمه دوم سال آینده مربوط به پایان مرحله دوم برنامه است.

بیشتر بخوانید:

برنامه جامع توسعه شهر اصفهان تشریح شد

برنامه جامع شهری رسیدن به اجماع در سیاست‌های کلان توسعه شهر است

 اسدپور با بیان اینکه پس از مرحله تشخیص به فهرستی از مشکلات و اولویت‌بندی‌هاست خواهیم رسید، تصریح کرد: برای رسیدن به مشکلات کمیسیون‌هایی در نظر گرفته شده که واحدهای اطلاعاتی هستند و موضوعات شهر را بین آنها تقسیم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در ذیل هر کمسیون تعدادی موضوع مربوط مطرح می‌شود، گفت: برای مثال در "کمیسیون حکمروایی" به موضوعاتی چون فساد یا شفافیت می‌رسیم و علاوه بر شورای راهبری از مردم دعوت می‌شود در جلساتی حاضر شوند و مشکلات خود را در حوزه فساد اداری و اثرها و تاثرهای این موضوع را بگویند سپس به این امر خواهیم رسید که فساد اداری چه ریشه‌ای در فساد اقتصادی دارد یا پشتوانه‌های اجتماعی فساد چیست؟

نماینده شرکت مهندسین مشاور نقش محیط با اشاره به احصای فهرستی از مشکلات کل شهر اصفهان در پایان کار تصریح کرد: در نهایت به این موضوع دست خواهیم یافت که چه مشکلاتی وجود دارد و این مشکلات در چه اولویت‌هایی قرار می‌گیرد و این پایان مرحله تشخیص خواهد بود که تا پایان اسفندماه به طول می‌انجامد.

وی با تاکید بر اینکه مشاور این طرح نقش میانجی دارد، افزود: این مشاور با دانش فنی خود بین بازیگران مختلف توسعه شهر اصفهان وارد شده نظرات آنها را کسب و با مدل‌های تخصصی مشارکت آنها را هم‌ساز می‌کند و در نهایت با این شیوه نظرات جامعه هدف را شناسایی می‌کند.

اسدپور با بیان اینکه در این برنامه جلساتی به عنوان جلسات کانونی گروه‌ها تشکیل می‌شود، تصریح کرد: در اینجا از گروه‌های مختلف مردم دعوت می‌شود که حضور داشته و مشکلات خود را مطرح کنند و از طریق سایت شهرداری که ایجاد می‌شود هم نظرات و مشکلات خود را ثبت کنند و در ادامه روند این برنامه مصاحبه‌های عمیقی هم با مردم اعم از صاحبان بخش خصوصی، بازرگانان و صنعتگران برای دریافت نظرات آنها خواهیم داشت.

کد خبر 362413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.