کتاب‌های آنلاین مطالعه را دچار چالش می‌کنند

کتاب‌های آنلاین این روزها جای خود را میان مخاطبان باز کرده اند، کتاب هایی که هر چند می‌توانند زمان های مرده را زنده کنند اما مطالعه عمیق را کاهش می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب های صوتی و آنلاین امروزه توانسته اند به خوبی به افزایش سرانه مطالعه کمک کنند اما متاسفانه ضربه مهلکی نیز به بدنه کتاب‌های چاپی وارد کرده است و در این میان مخاطبان با خواندن کتاب های آنلاین زمان های خالی خود را به خوبی پر می‌کنند اما نمی‌توانند محتوای خوب و عمیقی را از این کتاب ها دریافت کنند.

سمیه یخچالی نویسنده و داستان نویس معتقد است که کتاب های آنلاین میل به خرید کتاب را کاهش می دهد چرا که عموم مردم تصور می کنند خریدکتاب به صرفه نیست و کتاب های آنلاین را در هرشرایطی می‌توانند حمل و استفاده کنند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: افزایش کتاب های صوتی و آنلاین درکل مطالعه را افزایش داده است اما میل به خریدن کتاب کم شده است چرا که عموم مردم تصور می کنند خریدکتاب به صرفه نیست و کتاب های آنلاین را در هرشرایطی می‌توانند حمل و استفاده کنند و زمان های مرده خود را با مطالعه به زمان زنده تبدیل کنند ،اما با کتابهای چاپی کمتر این اتفاق رخ میدهد.

این نویسنده با بیان اینکه مطالعه عمیق کاهش پیدا کرده درحالی که کتاب های آنلاین عامه پسند که ارزش مطالعه ندارند افزایش پیدا کرده است،ادامه داد: کتاب‌های آنلاین مطالعه را دچار چالش کرده مطالعه حجم کتاب های دانلودی و رمان های عامه پسند بسیار زیاد شده و عموما فکر می‌کنند مطالعه بسیاری دارند اما این مطالعه،مطالعه کاذب است و حجم مطالعه کاذب افزایش یافته است.

گرانی کتاب یک بهانه است

وی بااشاره به اینکه بهانه نخریدن کتاب گرانی کتاب است، گفت: اصلا لازم نیست کتاب خریداری شود و گرانی بهانه ای بیش نیست چرا که کتابخانه های فراوانی در سطح شهر وجود دارد که در هفته کتاب کتابخانه های تحت نظر ارشاد عضویت رایگان دارند و در طول یکسال می توانند در هرکتابخانه ای که در سطح شهر وجود دارد کتاب بخوانند.

یخچالی اضافه کرد: کتابخانه ها امکانات کمی نیست چرا که با مشکلاتی که در کشور وجود دارد یک اتفاق خوب است؛ کتابخانه های روستایی در حال افزایش هستند و اوضاع وجود کتاب و کتابخانه بد نیست و کتابخانه های عمومی تقریبا در هرمحله ای وجود دارد.

این نویسنده برای افزایش مطالعه عمیق ، تبلیغ در رسانه ها را پیشنهاد کرد و گفت: بهترین پیشنهاد برای افزایش مطالعه عمیق، رسانه(صداوسیما)است که با همکاری شهرداری و ارشاد تبلیغ رایگان انجام دهند ؛همچنین عضویت در کتابخانه ها یا عضویت رایگان فقط مختص هفته کتاب و کتابخوانی نباشد. بهترین کار در این وانفسا این است که از آنچه که داریم بهترین استفاده را کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب های خوب هم در کتابخانه ها پیدا می شود، افزود: کتابدارهای با سواد و دغدغه مند نباید فقط مسئول گرفتن و گذاشتن کتابها باشند باید توصیه،پیشنهاد و راهنمایی کنند چرا که به مطالعه عمیق کمک بسیاری می کند.

یخچالی تصریح کرد: طرح هایی همانند مسابقه کتابخوانی، خلاصه نویسی و پاتوق کتابخوانی در کتابخانه ها اجرا شود و هر کتابخانه مانند فرهنگ سرا فعالیت کند.

این نویسنده نقش مدارس را در کمک به مطالعه مهم دانست و خاطرنشان کرد: مدارس بسیار مهم اند و باید پاتوق کتابخوانی داشته باشند و همچنین کتابخانه های مجهز درون مدارس از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کد خبر 362392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.