مواد غذایی موثر برای مقابله با سرطان پروستات

در برخی از مواد غذایی، ترکیباتی وجود دارد که باعث پیشگیری از سرطان پروستات شده و تاثیر چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به این بیماری مهلک دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان پروستات یکی از انواع سرطان‌های رایج در  مردان است که در برخی افراد به‌ صورت پنهانی پیشرفت کرده و زمانی علائم خود را نشان می‌دهد که بیماری وارد مراحل پیشرفته شده باشد. اگرچه اکنون شیوه‌های متفاوتی برای غلبه بر این بیماری وجود دارد و این روش‌ها، همگام با پیشرفت علم در حال پیشرفت هستند، اما روش‌های طبیعی زیادی نظیر وزن متعادل، ورزش، مصرف مقادیر زیاد میوه و سبزیجات، مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نیز برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد.

از خوردن گوجه فرنگی غافل نشوید

 بررسی‌های صورت گرفته توسط محققان نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی باعث کاهش ابتلا به سرطان پروستات می‌شود. جالب است بدانید که انواع این محصول شامل گوجه فرنگی پخته شده و حتی گوجه کنسروی شامل ترکیبی به نام " lycopene"  است که خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان معده را کاهش می‌دهد. همچنین منابع دیگر این ترکیب شامل گریپ فروت، هندوانه و زردآلو است. بنابراین به افرادی که در مرض ابتلا به این بیماری مهلک قرار دارند توصیه می‌شود از مصرف این میوه‌ها به ویژه گوجه فرنگی غافل نشوند.

اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنید

یکی دیگر از مواد غذایی موثر در کاهش ابتلا به سرطان پروستات، اسیدهای چرب امگا ۳ است که در ماهی و غذاهای دریایی دیگر یافت می‌شود. از دیگر منابع اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توان به  گردو، بذر کتان و دانه‌های سویا اشاره کرد. دیگر راهکارهای طبیعی موثر در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، مصرف قهوه است. نتایج بررسی‌های محققان در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که قهوه دارای قابلیت آنتی اکسیدانی بوده که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات و بیماری‌های دیگر را کاهش دهد.

محصولات سویا را فراموش نکنید

نوعی ترکیب شیمیایی با نام " Isoflavones" وجود دارد که ویژگی ضد التهابی دارد و در کاهش ابتلا به سرطان پروستات مفید است. مواد غذایی که در آن‌ها بیشترین مقدار این ترکیب یافت می‌شود شامل محصولات دانه‌های سویا نظیر شیرسویا و یا خمیر سویا است. همچنین نخود، انواع لوبیا و یونجه نیز دارای Isoflavones هستند. بررسی صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان داد که این ترکیب مزایای بسیاری برای سلامت افراد داشته و به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می‌کند. این در حالی است که اکنون جامعه پزشکی این نظریه را رد کرده و معتقد است که چنین ترکیباتی نمی‌توانند باعث پیشگیری و یا درمان سرطان پروستات شوند.

عوامل خطرآفرین سرطان پروستات را بشناسید

این عوامل شامل سن، ژنتیک، محیط زندگی، رژیم غذایی و سابقه خانوادگی است. موضوع مهم اینکه حدود ۶۰ درصد از انواع سرطان‌ پروستات در میان مردان بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد. همچنین ژنتیک نیز نقش مهمی در ابتلا به سرطان پروستات دارد. از دیگر موارد خطرآفرین برای ابتلا به این نوع سرطان، رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای چربی و مقادیر کم میوه‌ها و سبزیجات و قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی صنعتی است. جالب است بدانید چنانچه پدر یا برادر فرد سابقه ابتلا به این نوع سرطان را دارد، خطر ابتلا به سرطان پروستات در او دو برابر می‌شود.

کد خبر 362390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.